DMG Holland BV is al 50 jaar thuis in de scheepvaart en industrie. Begonnen met het repareren van scheepsmotoren en onderhoud aan visserijschepen, is het bedrijf in IJmuiden tegenwoordig ook gespecialiseerd in reparatie en revisie van lieren. Daarbij is DMG Holland sinds 2014 partner van Brusselle Winches & Steering Gear, een internationaal lierbedrijf in België. Mario de Kruijff, operationeel manager bij DMG, vertelt ons meer over deze samenwerking en uiteraard over DMG zelf.
Groot geworden als constructiebedrijf, richt DMG Holland zich de laatste tien jaar steeds meer op de reparatie van lieren. Mario: “Andere werkzaamheden, zoals bouw, montage, onderhoud en reparatie van leidingwerk en laad- en loskranen, doen we ook nog steeds, maar vanuit de markt komt steeds meer vraag naar lierenreparatie. Dat doen we voor de gehele scheepvaart, van bagger-, sleep- en vissersschepen tot aan cruise- en marineschepen. Het meest actief zijn wij op de “grote” visserij en de sleepvaart. Met vier werkhallen en 25 mensen in dienst hebben wij alle capaciteit, kennis en kwaliteit in huis.”
Lierenspecialist
Sinds 2014 is DMG Holland een aandeelhouder en gelijk ook servicepartner van Brusselle Winches & Steering Gear in Zeebrugge, België. Dit bedrijf verkoopt, ontwerpt en produceert en verkoopt kwalitatieve en competitieve lieren en stuurmachines. Mario: “Onze klanten beschikken zo altijd over de beste en nieuwste liersystemen, die wij uiteraard kunnen installeren, repareren en reviseren.” Maar wat is nu precies een lier? Mario legt uit: “Een lier is een werktuig dat wordt gebruikt in combinatie met een staalkabel of ketting om hijs- en of trekbewegingen mee te maken. De lier bestaat uit een trommel die verbonden is met een overbrenging en een aandrijving. Lieren worden veelal hydraulisch of elektrisch aangedreven. Lieren zitten op allerlei soorten schepen. Zo kun je lieren gebruiken voor bijvoorbeeld het bedienen van verschillende soorten kabels, netten en ankers. Afhankelijk van het type schip, kunnen lieren wel meters lang en tientallen tonnen zwaar zijn. Je ziet vaak dat een lier door de combinatie van zeewater en te weinig onderhoud, zoals bijvoorbeeld te weinig smering, achteruit is gegaan. En dan komen wij in beeld!”
Aan boord en in werkplaats
Kleine reparatie doen de medewerkers van DMG Holland aan boord, maar het komt ook voor dat onderdelen van de lier of zelfs de hele lier van boord afgehaald moet worden om het in de werkplaats in IJmuiden te repareren. Mario: “Als we te maken hebben met een revisie van een lier, halen we de lier helemaal van boord af, reviseren we het bij ons in de werkplaats en daarna monteren we deze weer op het schip. Al jaren staan wij bekend om dat unieke totaalpakket: hiermee ontzorgen wij de klant en zorgen we er ook voor dat het schip zo snel mogelijk weer verder kan. Voor het vervoer van grote onderdelen of grote lieren werken wij samen met vaste transportbedrijven, voor kleiner materiaal hebben we ons eigen bedrijfswagens.”
Efficiënt en effectief
Al 50 jaar staan de medewerkers van DMG Holland bekend om hun flexibiliteit, veiligheid, kwaliteit en doorzettingsvermogen. Mario: “Wij werken zo efficiënt en effectief mogelijk, want een schip moet weer snel de vaart in. Flexibiliteit staat bij ons hoog in het vaandel en wanneer er zich een calamiteit voordoet springen wij direct in. Zo wordt stilstand tot het minimum beperkt.” Ook veiligheid en accuratesse staat bij DMG hoog in het vaandel.
Mario: “We werken volgens de laatste classificatie-eisen en richtlijnen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu. Daarnaast kunnen we onze werknemers bij de klant op locatie voor langere tijd plaatsen, indien de klant dat wenst. Zo vloog er onlangs een collega naar Spanje om daar een inspectie te doen op een cruiseschip. Tijdens de tocht naar een andere haven is die collega aan boord gebleven om zijn metingen en controles te doen. Vervolgens doen wij aan de hand van zijn bevindingen in IJmuiden de rapportage en aan de hand van die rapportage wordt weer het onderhoud ingepland. Door slim samen te werken, ook met onze toeleveranciers en specialisten, kunnen wij dus nationaal en internationaal zeer snel op de behoeften van de klant inspelen.”
Ontwikkelingen
Technische ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Zo ook in de scheepvaart. Denk aan nieuwe hulpmiddelen voor de besturing van schepen en informatie-uitwisseling tussen schepen. Hierdoor gebeurt er ook veel op het gebied van lieren. Mario: “De techniek staat niet stil en samen met de toepassing van nieuwe, verbeterde materialen komen er steeds betere lieren op de markt. Steeds meer toepassingen gaan elektrisch, waarbij ook gekeken wordt naar duurzaamheid en energiebesparing. Samen met Brusselle zijn we continu bezig om te kijken hoe we het gewicht en het benodigde elektrisch vermogen zo laag mogelijk kunnen houden en toch het maximale uit onze producten halen. Hierbij spelen de levensduur en herstelbaarheid van de lieren ook een grote rol. Zo is het in de praktijk vaak technisch en economisch nog altijd aantrekkelijk om een Brusselle lier na 20 à 30 jaar te reviseren in plaats van te vervangen. Hiermee dragen wij ook ons steentje bij aan een duurzamere wereld!”
DMG Holland BV is gevestigd aan de Middenhavenstraat 66 in IJmuiden. Meer informatie is te vinden op www.dmgholland.com.