Marta Wilczynska emigreerde zestien jaar geleden vanuit Polen naar Nederland. Ze leerde snel Nederlands en werkte daarna jarenlang als intercedente bij een groot uitzendbureau, totdat ze aan het begin van de pandemie onverwachts te horen kreeg dat haar contract niet werd verlengd. Marta is een doorpakker en besloot met steun van haar man Doeke én het UWV haar eigen uitzendbureau op te zetten, genaamd DM Flex.
Een groot netwerk in de branche, in combinatie met de bereidheid om hard te werken zorgde ervoor dat ze nu, twee jaar later, een goed lopend bedrijf heeft met 170 uitzendkrachten en drie vaste medewerkers. Wij spraken Marta en haar man Doeke (tevens advocaat en zakenpartner) over dit succesverhaal.
Warm bad
Binnen twee jaar lukte het Marta om aan negen grote bedrijven in onder andere de bloembollensector, op Schiphol en in de medicijnverpakkingen goed en gemotiveerd personeel te leveren. Doordat ze zelf Pools is en haar medewerkers ook, heeft het bureau 65% aan Poolse uitzendkrachten beschikbaar. Deze uitzendkrachten werken graag voor Marta, ze begrijpt tenslotte als geen ander de arbeidsmarkt en de uitdagingen die daarbij horen. Een ander groot pluspunt is dat ze hen in hun eigen taal van informatie kan voorzien. Daarbij staan flexibiliteit, wederzijds respect en een warme ontvangst centraal in haar bedrijf. “Iedereen moet zich welkom voelen, waar je ook vandaan komt, dat vind ik enorm belangrijk. Op deze manier zorg ik voor tevreden en gemotiveerde uitzendkrachten, wat dan ook resulteert in een tevreden klant. Heel veel uitzendkrachten komen als een boemerang bij me terug”, lacht Marta. “Dat is zeker wel een sterke kant van haar”, voegt Doeke toe.
Vliegende start door corona
De start middenin de pandemie heeft ervoor gezorgd dat de business direct op gang kwam. Doordat Nederland ineens thuis moest blijven ontstond er ongelooflijk veel werk op het gebied van pakketten bij een van de grootste klanten van DM Flex op Schiphol. “Denk maar aan al dat extra vrachtverkeer en de afhandeling die daarbij hoort. Gelukkig kunnen we snel schakelen en dus op heel korte termijn veel extra personeel leveren”, zegt Doeke.
Mond-tot-mond reclame en Facebook
Door de goede naam van DM Flex heeft het bedrijf de snelle groei met name te danken aan mond-tot-mond reclame en positieve aanbevelingen vanuit de opdrachtgevers. Daarnaast zetten ze met name Facebook in voor de verdere uitbreiding van de pool, of als er op korte termijn veel mensen nodig zijn. “We plaatsen een bericht in bepaalde Facebookgroepen en de rest gaat eigenlijk vanzelf, er wordt dan volop gedeeld”, licht Marta toe.
Een spoedklus graag
Als we Marta vragen wat ze het leukste vindt aan haar werk, dan antwoordt ze: “Oeh, geef mij maar een spoedklus! Even keihard werken, schouders eronder en dan vier uur later op de klok kijken en beseffen dat de halve dag alweer voorbij is, maar dat het ons wél weer gelukt is. Dat geeft me zóveel energie en voldoening. Waar ik trots op ben is dat relatief gezien al veel van onze uitzendkrachten zijn overgenomen door de bedrijven waar we ze hebben geplaatst. Dat is een kroon op mijn werk.”
Ambities
Na zo’n twee jaar hard werken heeft DM Flex een solide basis kunnen leggen. Het bedrijf is nu druk bezig met acquisitie van nieuwe klanten en denkt aan meerdere vestigingen op de langere termijn. “We kijken vol optimisme naar de toekomst en hopen ook dit jaar weer flink te mogen groeien”, aldus Marta.