“Wij zijn de onopvallende scheidsrechter. Wij zorgen dat de spelregels nageleefd worden en dat degene die er recht op heeft, wint.” Zo omschrijft medeoprichter Mathy Boon de instelling van BosBoon Expertise, het objectieve en onafhankelijke expertisebureau met vestigingen in Eindhoven en Amsterdam. In twintig jaar tijd heeft het een uitstekende reputatie opgebouwd. “Wij zitten nu in de Champions League van de expertise!”, vervolgt Boon zijn metafoor. Het grote geheim? Eigenlijk net als in het voetbal: getalenteerde mensen inzetten en als team spelen.
Oprichters Herman van der Bos en Mathy Boon, zelf ook schade-experts, besloten in 2000 samen een bureau op te richten. “Om écht kwaliteit te kunnen leveren.” Ze begonnen met alleen CAR (Construction All Risk) en aansprakelijkheid in de portefeuille, maar inmiddels is de dienstverlening volledig: Transport Goederen, Scheepsvaart en Techniek, Personenschade, Monitoring Bouw en Infra, Brand, Aansprakelijkheid en Technische varia, Sales en Recovery, Regres en Schadebehandeling. “Opdrachtgevers kunnen voor alle disciplines bij ons terecht. Wij werken transparant en leveren kwaliteit. We zijn een dienstverleningsbedrijf: ons kapitaal, dat zijn de mensen die het werk doen. En dat doen ze goed!”
Alle reden om er eens vijf collega’s uit te lichten en aan het woord te laten:
Anita Geitenbeek, schade-expert Personenschade
Personenschade is van alle soorten schade het meest ingrijpend. Een schade-expert op dit gebied moet zowel empathisch zijn als pragmatisch. En feilloos aanvoelen wat op welk moment de beste aanpak is. Anita Geitenbeek is met haar dertig jaar ervaring door de wol geverfd. Bij BosBoon krijgt zij alle ruimte om haar werk goed te kunnen doen.
“Niet iedereen is geschikt voor dit werk. Je moet ruimte bieden voor emotie, die komt altijd van rechts. Die kwaliteit heb ik: zelfs in zaken waarin je met het slachtoffer van mening verschilt, hebben wij toch een fijn gesprek. Het is belangrijk om goed naar mensen te luisteren en niet meteen over nota’s te beginnen, maar je betrokkenheid tonen en oprecht meeleven.”
Wat Anita allemaal meemaakt, gaat haar niet in de koude kleren zitten. “Daar ben je mens voor. “Juist al die verschillende mensen en situaties maken dit werk zo mooi. Ik zou niets anders willen doen.” En ook niet vóór een ander, trouwens. “Ik ben verantwoordelijk voor de afdeling letselschade in Amsterdam, ik heb die kans gekregen van BosBoon. We zijn in totaal met vijf letselschade-experts en breiden verder uit. Wij behandelen ook letselschade na medisch onzorgvuldig handelen.”
Een jongeman die de rest van zijn leven invalide blijft na een medische fout, een lasser die in het containerschip valt waaraan hij bezig was, een kind met ernstige verbrandingen na een gourmetfeestje op de kinderopvang: leed dat bijna niet in woorden uit te drukken is. “Daarom doe ik verschrikkelijk mijn best om, met alle mogelijkheden die ik tot mijn beschikking heb, dat leed te verzachten door de rechtmatige schade secuur vast te stellen.”
Arjan Honing, schade-expert Transport Goederen
“Alles dat groot en onmogelijk is vind ik geweldig!”, aldus Arjan Honing. Hij werkt sinds september 2020 bij Bosboon, na een verleden in de koopvaardij, bevrachting en transport en 12,5 jaar werkervaring bij een ander expertisebureau. “Bosboon heeft de ambitie om te groeien op het gebied van transportverzekeringen. Dat spreekt mij aan.”
Veel van de werkzaamheden bij Transport Goederen zijn scheepvaart-gerelateerd. “We doen vaak consultancywerk: het begeleiden van de voorbereiding van zware transporten, het controleren van berekeningen, checken of alles aan de regels voldoet. Als bijvoorbeeld een generator of transformator niet kan worden vervoerd omdat niet aan de regels is voldaan, kost dat enorm veel geld: er wordt wel op dat apparaat gewacht. Daarom willen verzekeraars dat een onafhankelijke expert meekijkt. Bovendien: vreemde ogen dwingen. Als wij betrokken zijn staat iedereen op scherp en is de kans dat het transport goed verloopt groter.” Naast het consultancywerk behandelen Honing en zijn collega’s uiteraard alle soorten transportschade. “Met als specialisme cacao”, aldus de ervaren schade-expert.
In dertien jaar tijd heeft Honing twee keer een transport stilgezet. “Op het moment dat een superjacht een containerschip in moest, boog het transportframe door onder het jacht. Ik wist dat dat niet goed kon gaan, van Rotterdam naar Hongkong… Niemand was op dat moment blij met mij, dan moet je echt sterk in je schoenen staan.”
Zeven dagen per week, 24 uur per dag zijn Honing en zijn collega’s beschikbaar. “Er is vaak spoed bij. Transporten worden wel voorbereid maar men denkt meestal op het laatste moment: ‘er moet nog iemand van de verzekering bij!’ Wij willen het liefst vanaf dag één van de voorbereiding al meekijken, om fouten te voorkomen. Daar besparen bedrijven veel geld mee!”
Benno van Berkel, schade-expert brand
Een senior schade-expert brand die zo bescheiden is, dat we ook zijn echtgenote Dinie spreken om erachter te komen hoe groot het talent van Benno van Berkel daadwerkelijk is. Het siert de expert, die in zijn carrière van 36 jaar al het nodige heeft meegemaakt.“De Bijlmerramp, de vuurwerkramp, Maas-overstromingen, aardbeving Roermond, aardbevingsschades in Groningen: mijn werk heeft soms nationale impact. Maar een woningbrand waarbij vier kinderen omkwamen, staat mij ook nog op het netvlies. Geen enkele schade is minder belangrijk: we zijn altijd zorgvuldig.”
Van Berkel krijgt gemiddeld 40, 50 meldingen per maand. “Daarvan is een klein aantal spoed. Bij een omvangrijke of complexe brandschade zijn we met meerdere experts aanwezig. Ik ben bouwkundige en neem de opstalschade op mij.” Van Berkel maakte al eens mee dat na een brand in een oud gebouw de complete gevel bezweek. “De spouwmuren waren na-geïsoleerd. Daar was zoveel bluswater in gekomen dat de isolatie topzwaar werd en de muren naar buiten drukte.” Voor een ondernemer of particulier is het erg aangrijpend een pand of woning in vlammen te zien opgaan. “Zo’n gebeurtenis is één van de ergste dingen die je in je leven meemaakt. Daar houd ik natuurlijk rekening mee.”
Soms zijn alle ogen op Van Berkel gericht. Zoals bij een grote pindafabriek in Zeeland, die helemaal afbrandde. Echtgenote Dinie: “Op een zondag waarop wij samen onderweg waren, kreeg Benno de melding: ik moest dus wel mee. Ik was onder de indruk van Benno’s organisatietalent. Iedereen keek naar hem: wat moet er gebeuren?” Van Berkel haakt in: “Het ging om een miljoenenschade. Vanwege het vrijkomen van olie en asbest was de hele Veiligheidsregio aanwezig: burgemeesters, brandweer, politie. In overleg met de verzekeraar heb ik die ochtend direct al vele beslissingen genomen. Ja, dan moet je er stáán!”
Cees Dobbe, schade-expert Machinebreuk
‘Verschrikkelijk leuk werk’, heeft Cees Dobbe naar eigen zeggen. Als onafhankelijk schade-expert wordt hij door BosBoon vooral ingehuurd voor machinebreuk. Een vak apart: er lopen slechts enkele experts op dit gebied rond in Nederland.
“Ik ben een knutselaar: een techneut met ook juridische kennis. Na voor verschillende verzekeraars gewerkt te hebben ben ik zelfstandige geworden, voor BosBoon beoordeel ik schades. De ene dag zit ik boven in een windturbine, de volgende dag in een machinekamer van een schip, of bij een productielijn in een fabriek.” De expertise die Dobbe op deze locaties tentoonspreidt, wordt gewaardeerd. “Bedrijven zijn blij als ze vernemen dat ik écht kennis van zaken heb en adequaat de schade kan vaststellen.” En passant geeft Dobbe overigens ook preventieadviezen, als hij er toch is. “Ook dat wordt gewaardeerd!”
Wat er allemaal stuk kan gaan aan bijvoorbeeld een windturbine, is voor een leek amper te bevatten. “Als iets kapotgaat dat niet in de buurt komt van de normale slijtage en de garantie is verlopen – die houdt bij industriële componenten met een half jaar op – kun je als bedrijf bij je verzekeraar terecht. Niet alleen de materiële schade, ook de stilstand-schade is van belang: je windturbine draait niet en levert niets op, je drukpers staat stil en drukt geen kranten, je productielijn staat stil en draait geen productie…”
“Ik beoordeel: wat is er fout gegaan, waarom is het fout gegaan, hoe kan het hersteld worden, wat kost dat herstel en hoeveel schade is er geleden?” Het klinkt doodeenvoudig, maar Dobbe weet dat overal emotie bij komt kijken. “Dit is mensenwerk, de onderlinge interactie is minstens zo belangrijk als het opnemen van de schade.”
Niels van Holland, SilverPulse TPA Services
Jurist Niels van Holland is schadebehandelaar en coördinator bij SilverPulse TPA Services. BosBoon heeft het uitvoeren van regres ondergebracht bij SilverPulse. “Wij handelen geheel onafhankelijk.”
SilverPulse heeft een breed dienstenpakket: niet alleen regres en verhaal van schades, ook herstelcoaching en Cargo control & inspections. Naast verzekeraars, gemeenten en waterschappen maken ook veel bedrijven gebruik van SilverPulse. Van Holland: “Denk aan kabelschade: er wordt een weg aangelegd en iemand raakt een kabel. De aannemer wordt erop aangesproken en belt ons, wij checken of er aansprakelijkheid is. Maar wij bemannen bijvoorbeeld ook schadeloketten bij bouwprojecten waar vragen en meldingen van omwonenden behandeld worden.”
“Collega Ilona Lintsen verzorgt ook herstelcoaching. In zaken met letselschade of personenschade stagneert soms het herstel en sleept de zaak zich voort. Ilona gaat – onafhankelijk – met de benadeelde partij in gesprek: wat blokkeert het herstel? Zij komt vervolgens met praktische oplossingen.”
“Een ander expertisegebied is Cargo controle & inspections. Aan het begin van een vervoersreis controleren onze experts de kwaliteit van de goederen en of de lading goed is vastgezet. Zo voorkom je discussie achteraf. Als tijdens de reis schade optreedt kun je bewijzen dat die er aan het begin van de reis nog niet was.”
Wat het belangrijkste is in dit werk? Van Holland: ”Verwachtingsmanagement: aangeven wat de slagingskansen zijn en wat het ongeveer gaat kosten. Maar klanten roemen ook onze ervaring, korte lijntjes en persoonlijke aanpak.” Over BosBoon Expertise is de jurist lovend: “Een fijne partner en een bedrijf dat vertrouwen uitdraagt.”