Als complete logistiek dienstverlener is DHSS hét aanspreekpunt voor partijen op het gebied van scheepsagentuur en helikopterlogistiek. “Dat doen wij voor de olie- en gasindustrie, maar met name ook voor de offshore windindustrie”, vertelt oprichter en directeur Wim Schouwenaar.
Hij heeft meer dan dertig jaar ervaring in de branche en richtte in 1997 Den Helder Support Service op als eenmanszaak. Inmiddels heeft het bedrijf haar vleugels gespreid en is het niet alleen in Den Helder actief, maar internationaal, als DHSS. “In 2017 waren we met vijftien man personeel, inmiddels zijn dat er veertig en eind dit jaar hoop ik dat het er vijftig zijn.” Business is booming namelijk, met name in de offshore wind. “We houden zeker een vinger aan de pols wat olie en gas betreft, qua energievoorziening hebben we die brandstoffen de komende decennia echt nog nodig. Maar de focus op offshore wind heeft ons geen windeieren gelegd. Die tak van sport groeit enorm.”
Eemshaven
DHSS raakte in 2016 betrokken bij het Gemini Offshore Windpark, in de Noordzee boven Groningen. Dit park werd gebouwd door Siemens en Van Oord. “Wij coördineerden het vervoer per helikopter van de bemanning, vanaf Den Helder Airport. Door deze werkzaamheden viel ons oog op Groningen: we zagen ook op het ‘Duits continentaal plat’ veel ontwikkelingen. Daarom hebben we, naast vestigingen in Den Helder (3) en IJmuiden (2), sinds 2017 ook in Eemshaven een vestiging.”
Schouwenaar had het goed gezien: begin 2018 sleepte DHSS een groot contract binnen voor een windmolenpark op het Duits continentaal plat. “Dat gaf ons de mogelijkheid om samen met een scheepsafvalbedrijf waar we in Noord-Holland al zaken mee deden, een nieuw pand in de Eemshaven neer te zetten.”
Toen DHSS vervolgens in datzelfde jaar een vijftienjarig contract binnensleepte bij windmolenfabrikant Vestas, begon de naam van het Helderse servicebedrijf overal rond te zingen. “We raakten betrokken bij de bouw en onderhoudsfase van meerdere windparken.”
Alles uit handen nemen
Wat partijen aantrekt in de samenwerking met DHSS is dat álles hen uit handen wordt genomen. “Als wij er niet zouden zijn, zou er een hoop versnippering ontstaan: scheepvaart- en onderhoudsbedrijven zouden dan heel veel verschillende bedrijven moeten bellen om hun zaken te regelen. Qua logistiek zijn wij al 25 jaar bij de scheepvaart betrokken: wij regelen alles voor schepen die de havens binnenkomen, om ervoor te zorgen dat zij ook zo snel mogelijk die haven weer uit zijn. Bovendien zijn wij heel groot in helikopterlogistiek. Beide modaliteiten heb je nodig om partijen op zee te bedienen. Er zijn weinig tot geen dienstverleners die beide activiteiten aanbieden.”
DHSS heeft alles in eigen huis en ontzorgt de klant volledig en zo breed mogelijk. “We zijn begonnen met scheepsagentuur, hebben in 1998 de helikopterlogistiek toegevoegd, maar we hebben ook douanekennis in huis, zorgen voor de benodigde douanedocumentatie, en voor opslag. Goederen van klanten worden bij ons aangeleverd: die kunnen wij tijdelijk opslaan voordat een schip binnenkomt om te laden.”
Schouwenaar vervolgt: “De afgelopen drie jaar hebben we daar nog een andere tak aan toegevoegd: containerdepots voor offshore gecertificeerde containers. Deze containers moeten veilig geladen worden en zijn gecertificeerd om op zee gehesen te worden aan boord van platforms of op windturbines. Wij hebben een samenwerking met een grote partij in de containerbranche, die een diversiteit aan offshore units heeft staan op al onze logistieke hubs.”
Continuïteit en samenwerking
Het woord ‘samenwerking’ valt nogal eens in ons gesprek. “Zonder ben je nergens. Je zoekt goede partijen van wie je weet dat ze de markt begrijpen: die markt gaat dag en nacht door. Je moet daarom van je supply chain op aan kunnen. Wij zijn voor de klant het bindmiddel en het aanspreekpunt: wij zorgen dat op de achtergrond al die andere partijen hun werk doen. Als een klant bijvoorbeeld koelvriescontainers nodig heeft, zorgen wij dat die er komen. Hoe dan ook.”
Boormaatschappen, buitenlandse rederijen met grote schepen, maar ook Hollandse klanten zoals rederij Groen in Scheveningen, Van Laar Maritime in IJmuiden en Vroon Offshore in Den Helder, maar ook Van Oord uit Rotterdam – een grote speler in de offshore wind: Schouwenaar noemt er zo even een paar op. “Je moet zorgen voor continuïteit, veel van deze partijen bedienen wij al heel lang.”
Van tandarts- tot douanebezoek
Wat de offshore windindustrie betreft is het van het grootste belang dat de mensen op zee zonder vertraging hun werk kunnen doen. “Zij moeten turbines in elkaar zetten en onderhouden. Alles wat daartussen komt: geef het maar aan ons, wij regelen het.” DHSS is graag vanaf de eerste fase betrokken: vanaf het onderzoek naar geschikte windgebieden, naar de bouwfase en vervolgens het onderhoud. “Zo’n bouwfase duurt afhankelijk van de grootte van het park een jaar tot anderhalf jaar, vervolgens volgt er een periode van zo’n twintig jaar waarin een windpark intensief onderhouden wordt en er dus ook voortdurend mensen naartoe moeten. Wij ontzorgen alle partijen die bij zo’n windpark betrokken zijn. Dat gaat heel ver: als er iemand naar de dokter moet, zorgen wij dat die met de helikopter opgehaald wordt, naar de dokter gebracht wordt én met de helikopter weer terugkomt. Maar we begeleiden bijvoorbeeld ook bemanningswisselingen, waarbij er goed contact is met de Koninklijke Marechaussee.”
Brexit en Covid
De Brexit heeft extra werk opgeleverd: ontzettend veel invoer- en uitvoerdocumentatie. “Dat gaat echt zeven dagen per week door. Maar dat gaat het momenteel ook met de Covid19-testen. Wij begeleiden duizenden van die testen. Wij organiseren en administreren alleen al honderden testen voor de medewerkers aan de bouw van Windpark Fryslân. Wij zorgen dat er een verpleegkundige langskomt en iemand om de administratie te doen. We voorkomen zo enorm veel vertraging, want als wij zorgen dat de testen voor 15.00 uur in het lab in Haarlem zijn, weten de mensen ‘s avonds al of ze positief of negatief getest zijn.”
Windpark Fryslân
Schouwenaar ziet dat bijvoorbeeld bij de bouw van Windpark Fryslân – wereldwijd het grootste windpark in een binnenwater (het IJsselmeer) – er netjes in een ‘bubbel’ gewerkt wordt. “Siemens en bouwer Van Oord doen dat heel goed.” DHSS werkt voor alle partijen die bij de bouw betrokken zijn. “Het voordeel daarvan is dat wij ook het overzicht goed kunnen bewaken. Bovendien kunnen we – zoals we ook voor Van Oord en Vestas hebben gedaan tijdens de bouw van het windpark Borssele – personeel van meerdere bedrijven met dezelfde helikoptervlucht meenemen: efficient en kostenbesparend.”
Ervaren personeel
Met een team van 40 man is het voor DHSS wel stevig aanpoten. “We zijn behoorlijk personeel aan het werven. Liefst mensen die de branche kennen en al ervaring hebben. Je moet ertegen kunnen dat dit werk 24/7 doorgaat: wij zijn dag en nacht operationeel. Dankzij digitalisering en automatisering kunnen veel zaken vlot afgehandeld worden, maar bij calamiteiten moet je snel kunnen schakelen.”
Schouwenaar en zijn mensen doen niet anders. “We weten waarvoor we het doen. Onze werknemers zijn onze belangrijkste asset, we nemen hen mee in wat er gaat gebeuren. We zijn daar heel transparant in. We groeien, maar het blijft beheersbaar. Onze klanten zijn heel tevreden, een teken dat we het goed doen. We gaan ontzettend graag mooie uitdagingen aan. Ons motto? Je bent zo goed als je laatste klus!”