Elke dag zijn er weer nieuwe marketingontwikkelingen in de digitale wereld. Als je vijf jaar terug kijkt ziet dat er totaal anders uit dan vandaag de dag. Er is sprake van razendsnelle ontwikkelingen in de online marketing wereld. Hierdoor moeten specialisten zich elke dag weer verbeteren om deze ontwikkelingen bij te kunnen houden. Vaak hebben bedrijven hun eigen marketing team om zowel de offline als de online marketing te ontwikkelen. Toch neigen tegenwoordig de meeste bedrijven toch naar het uitbesteden van de online marketing omdat het een hele specialistische wereld is geworden. Er is dus veel sprake van nieuwe ontwikkelingen in de online wereld. Maar wat zijn deze ontwikkelingen dan precies?
AI geeft kansen
AI, ook wel bekend als Artificial Intelligence, is niet langer sciencefiction zoals veel mensen het kenden. Sinds een tijdje terug is het een krachtige tool geworden die marketeers kunnen gebruiken in hun werk. AI kan teksten schrijven, video’s maken, afbeeldingen genereren en nog veel meer. Elke dag verbetert AI zichzelf waardoor de tool steeds krachtiger worden. Denk bijvoorbeeld aan ChatGPT, een AI tool dat al veel mensen gebruiken. Een online marketing specialist kan deze tool bijvoorbeeld gebruiken om SEO teksten te schrijven voor op de website. Andere voorbeelden van AI tools zijn de chatbots en virtuele assistenten om 24/7 met de klanten te kunnen communiceren. Dit kan de klanttevredenheid verhogen.
Personalisatie
Het wordt steeds belangrijker om alle online marketing te personaliseren voor de ontvanger. Door gebruik te maken van data-analyse en AI kunnen bedrijven de inhoud en aanbiedingen op maat maken voor de klant. Het wordt steeds makkelijker om klanten in te schatten en aanbiedingen aan te passen op doelgroepen die zijn gemaakt door Google zelf. Dit verhoogt de betrokkenheid bij de inhoud en aanbiedingen en het conversiepercentage. Dat komt doordat klanten zich speciaal en begrepen voelen. Ook bij e-mailmarketing wordt personalisatie steeds meer gebruikt.
Toenemende data en privacy
Doordat de hoeveelheid beschikbare data blijft groeien, neemt ook de bezorgdheid over privacy bij gebruikers toe. Het is daarom van belang dat bedrijven zorgvuldig omgaan met de gegevens van hun klanten en voldoen aan de steeds strenger wordende privacywetgeving in Europa. Websites vragen vaak aan de gebruikers om cookies toestemming. Als de gebruiker dat niet wil, wordt de data van die gebruiker ook niet opgeslagen. Op die manier proberen bedrijven transparanter te zijn naar hun klanten.
Meer videomarketing
Video’s blijven én worden een steeds krachtigere hulpmiddel in de online marketingwereld. Het gebruik van video’s op Google of sociale media kan de betrokkenheid van de doelgroep vergroten en de boodschap op een boeiende manier overbrengen. De trends die naar verwachting zullen toenemen zijn live video’s, webinars en korte videoadvertenties.
Social media als zoekmachine
Steeds meer mensen gebruiken ook de sociale media platformen als een zoekmachine, zoals ze Google gebruiken, om informatie en producten te vinden. Denk aan het zoeken naar lekkere restaurants in de buurt of het laatste nieuws. Het is daarom voor bedrijven ook steeds belangrijker om zichtbaar te zijn op social media. Een internet marketing bureau kan bedrijven daar goed bij helpen omdat ze hierin gespecialiseerd zijn. Bedrijven kunnen investeren in sociale media strategieën en advertenties om zichtbaarder te worden voor zowel bestaande als nieuwe klanten.
Google Shopping
Google Shopping is een goede manier voor e-commercebedrijven om hun producten te promoten via advertenties op Google. Door gebruik te maken van productadvertenties kunnen merken hun producten rechtstreeks aan potentiële klanten presenteren wanneer ze naar specifieke producten zoeken. Op die manier kunnen e-commercebedrijven op een efficiënte manier de juiste doelgroep bereiken en kunnen gebruikers op Google makkelijker bepaalde producten vinden.
Toekomst online marketingontwikkelingen
De digitale marketingwereld evolueert voortdurend en bedrijven moeten zich constant aanpassen om relevant te blijven. Het gebruik van AI, advertenties en e-mails personaliseren, zorgvuldig databeheer, het gebruik van video’s, een sterke sociale media aanwezigheid en het gebruik van tools zoals Google Shopping zorgen ervoor dat bedrijven sneller en beter hun doelgroep bereiken. Dit zijn slecht enkele trends van de velen die de toekomst van online marketing zullen vormgeven.