Kennisplatform voor noord holland

De Lyst Index: de hotste modemerken en -artikelen wereldwijd

Geplaatst op 20 augustus 2019
Mode zoekmachine Lyst zoekt met online test naar sneakerexperts voor Sneaker Intelligence Unit

Wereldwijde mode-zoekmachine Lyst lanceert vandaag de nieuwe Lyst Index met hierin een ranglijst van de hotste modemerken en -artikelen van het tweede kwartaal van 2019. Om de resultaten samen te stellen analyseerde Lyst het online zoek- en shopgedrag van meer dan 5 miljoen shoppers per maand die mode zoeken, bekijken en kopen van de 12.000 online designers en winkels op het platform. Deze resultaten worden gecombineerd met uitgebreide social media statistieken, waaronder de toename van het aantal volgers van merken, de online mentions van producten, merken en verwante sleutelwoorden op diverse platforms.

De Lyst Index brengt de 20 hotste merken van het tweede kwartaal van dit jaar ik kaart, evenals de top 10 voor mannen en voor vrouwen.

Hieronder de highlights uit het rapport.

1) Gucci staat wederom op de eerste plaats als hotste merk ter wereld – de vijfde keer voor het merk in twee jaar tijd – en Off White en Balenciaga een tweede en derde plaats hebben bemachtigd.

2) Grote influencers creëren nog steeds nieuwe cultartikelen door productplaatsingen op hun social media kanalen:

  • Onder andere Gigi Hadid, Adwoa Aboah en Nina Suess droegen het tie-dye poloshirt van Ralph Lauren waarmee dit artikel op de 8e plaats staat van de hotste artikelen van dit kwartaal.
  • Zowel Kylie Jenner als Khloé Kardashian postten foto’s op Instagram in een Onia x WeWoreWhat Danielle zwempak met koeienprint. In de daaropvolgende weken stegen de zoekopdrachten naar het merk met 33%. 

Beyoncé postte een foto op Instagram waarop ze het Adidas x Ji Won Choi gestreepte bodysuit met lange mouwen droeg. Hierna stegen de zoekopdrachten naar rode bodysuits met maar liefst 183%.

3) Er is een nieuwe generatie It-bags: 

  • De Jitney 1.4 “Cash Inside” tas van Off-White is het hotste modeartikel voor dames van dit kwartaal.

Op de derde plaats staat de C mini croc effect schoudertas van Chloé. Dit is dan ook meteen het meest bekeken artikel van dit merk. Afgelopen kwartaal stegen het aantal zoekopdrachten met 400%.

4) “The Pouch” van Bottega Veneta staat op de 5e plek in de lijst van hotste damesartikelen. Te danken aan meer dan 10.000 views per maand sinds de lancering en de social media hype, steeg het merk acht plaatsen in de Lyst Index.

5) De vraag naar sandalen neemt toe. Het aantal zoekopdrachten naar dit soort schoenen steeg afgelopen kwartaal met 352%. De twee winnaars:

  • De functionele Hurricane XLT2 sandalen van Teva veroverde de tweede plaats van hotste damesartikelen door een stijging van 350% in het aantal zoekopdrachten in de afgelopen drie maanden.

De ‘Strappy’ sandalen van Topshop staan dit kwartaal op de zesde plaats van hotste damesartikelen. In het hoge aantal zoekopdrachten was ‘strappy’ dé zoekterm die het meest gebruikt werd in combinatie met sandalen.

6) Luxe vakantie-essentials voor mannen zijn in opkomst. De speelse versie van Prada’s Hawaïshirt staat op nummer drie in de lijst van de hotste herenartikel van dit kwartaal. Voor meer dan 155.000 mannen was dit de inspiratie om te zoeken naar bedrukte shirts, waarbij er specifiek 36% meer werd gezocht naar Prada shirts. Zoekopdrachten naar badslippers, zwemshorts en vissershoedjes stegen met 32%, 51% en 64%.

7) Een primeur: voor het eerst aller tijden staat er een koffer in de Lyst Index, binnengekomen op de 9e plaats. Rimowa groeide uit tot een luxe modemerk en het bagagemerk waar het meest naar werd gezocht op Lyst. Het zoekvolume piekte in juni met 37%.

8) Geen grote verrassing? Zes van de tien hotste mannenartikelen waren schoenen. De vraag naar sneakers van het merk Adidas was 336% hoger dan in het tweede kwartaal van vorig jaar.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: