Van transport, berging, kraanverhuur, noodherstel tot het aanbrengen van glas en ramen op 45 meter hoogte. De veelzijdige en krachtige autolaad- en marinekranen van De Jong IJmuiden zijn voor alle uitdagende klussen inzetbaar. ‘Zowel bij de marine, defensie, landelijke politie als de regionale brandweer maakt men gebruik van onze kranen’, vertelt directeur-eigenaar Jan de Jong. ‘Als zulke grote overheidsinstanties al jaren tevreden klant bij ons zijn, mogen wij daar trots op zijn.’
In 2023 viert De Jong IJmuiden niet alleen het 40-jarig bestaan, maar óók dat het al 40 jaar importeur is van de autolaadkranen van Fassi. ‘Vanaf het moment dat wij in 1983 onze eerste autolaadkraan aan de gemeente Bloemendaal hadden geleverd, was duidelijk dat Fassi een absoluut topmerk is’, legt Jan de langdurige relatie uit. ‘Ook in de decennia erna is het Italiaanse bedrijf blijven innoveren en investeren om de kranen steeds beter, sterker, veiliger en multi-inzetbaar te maken. Fassi is FASSInerend goed en wereldleider in het ontwikkelen, produceren en leveren van autolaadkranen.’
Onderhoud, reparatie én service
Enkele jaren geleden besloot de Nederlandse overheid om de krijgsmacht uit te rusten met 2.800 nieuwe transportvoertuigen. De Scania Gryphus werd het nieuwe werkpaard. ‘Op ruim 250 van die Scania’s zitten onze autolaadkranen, die wij bovendien onderhouden en servicen’, zegt Jan. ‘Omdat autolaadkranen intensief gebruikt worden, is een jaarlijkse keuring wettelijk verplicht. Dit is belangrijk voor het veilig gebruik van de machines. Voor deskundig onderhoud, goede reparaties en keuringen kan men terecht in onze eigen werkplaats te Velsen-Noord. Bovendien hebben we servicebussen rondrijden én dealers door heel Nederland zitten, die onze producten vertegenwoordigen. Want als iemand in Groningen of Limburg onze kranen gebruikt, moet hij in de buurt onderhoud kunnen krijgen.’
Een uitstekende service bieden is voor De Jong IJmuiden vanzelfsprekend. ‘Of onze klanten nu een kleine autolaadkraan met een capaciteit van 1 ton.meter willen of een superkrachtige van 215 ton.meter, ze doen allemaal een flinke investering. Het zijn kapitaalkrachtige goederen die beginnen bij een kleine 10.000 euro en oplopen tot boven de drie ton. Dan willen we onze klanten natuurlijk wel een topproduct én uitstekende service leveren.’
Kranen voor maritieme sector
De laad- en loskracht van kranen kan tevens op schepen worden gebruikt. Dit zijn de zogenoemde marinekranen, die leverbaar zijn tot en met liefst 750 ton.meter. ‘De kranen voor de maritieme sector worden, in samenwerking met onze leverancier Iron Fist, allemaal op maat gemaakt’, vertelt Jan. ‘We bouwen de kranen met het gewenste bereik, capaciteit en alle benodigde certificeringen. Omdat je op zee te maken hebt met de invloeden van zout water, worden alle marinekranen standaard koud gegalvaniseerd. Zo zijn ze optimaal beschermd en gaan ze langdurig mee.’
De marinekranen, die kunnen worden uitgerust met een vaste hoofdarm, knikarmen en telescopische armen, zijn veelzijdig in gebruik. ‘We hebben bijvoorbeeld een klant die een hightech schoonmaakrobot heeft ontwikkeld’, zegt Jan. ‘Vroeger moesten duikers het water in om de onderkant van grote schepen schoon te maken. Nu hoeven er geen mensen meer naar beneden, want onze marinekranen worden ingezet om die robot in de juiste positie te brengen, zodat deze liefst 300 meter lange schepen onderwater volledig kan reinigen. De innovatieve ontwikkelingen van wat er allemaal mogelijk is, zijn geweldig mooi om te zien.’
www.dejongijmuiden.nl