Startup Daily Flowers plaatst na een succesvolle pilot van twee jaar met 15 bloemenautomaten en een pop-up boetiek, nog eens 100 nieuwe vending machines op high traffic locaties verspreid door heel Nederland. Ook opent Daily Flowers een high end flagship store in Amsterdam met dagelijks wisselende verse boeketten in cadeautasjes, fel gekleurde zijden bloemen en luxe interieuraccessoires. Voor ondernemers en jeugdvrienden Carlo van Noortwijk, Kevin van Hilst en Yvar Achterberg een droom die uitkomt.
Ontstaan en idee
Het idee voor Daily Flowers ontstond tijdens de studietijd van Carlo van Noortwijk (25) aan business universiteit Nyenrode. Wanneer hij ’s avonds voor een dinertje verlegen zat om een bos bloemen, pinde hij na sluitingstijd een boeket bij een bloemenhandelaar in Aalsmeer. Ondanks het gemak, kon de uitvoering volgens hem beter. Met studievrienden Kevin van Hilst (26) en Yvar Achterberg (26), met wie hij op dat moment ook al samenwerkt bij de conciërgeservice van het Amstel Hotel, schrijft hij een businessplan voor luxe bloemenautomaten op locaties waar veel mensen passeren. Alle drie hebben ze zin in het ondernemersavontuur.
Succesvolle samenwerking
Als de plannen serieus vorm krijgen, contacteert Carlo een zakenman in Londen die luxe bloemenautomaten ontwikkelt en besluit hij om deze naar Nederland te halen. Via zijn netwerk legt hij contact met beheerders van grote winkelcentra en vindt financiers. Het Amsterdamse Gelderlandplein is zo enthousiast, dat de jongens gelijk een pilot store krijgen aangeboden en later nog een pop-up boetiek met botanische planten. Kevin, die kennis heeft van online ondernemen, kent de bloemenbranche goed via zijn vader die op Bloemenveiling Aalsmeer werkte. Hij blinkt uit in boeketten steken en brengt veel creativiteit mee. Yvar, met zijn bachelor degrees in bedrijfskunde en rechten, regelt de inkoop en administratie. Deze samenwerking leidt tot een succesvolle start. Al snel hebben ze 10 man personeel in dienst en rijden er drie eigen transportwagens rond.
Groei en uitbreiding
De bloemenautomaten worden strategisch geplaatst op drukbezochte locaties zoals winkelcentra, hotels, tankstations langs de snelweg en treinstations. De eerste werd geplaatst op Hoog Catharijne in Utrecht, een plek waar dagelijks duizenden mensen passeren van en naar het station, ook als de winkels al lang dicht zijn. Yvar Achterberg: “De automaten zijn een belevenis op zich, met telkens wisselend aanbod, variërend van kleine tot grote boeketten in elegante draagtasjes om direct cadeau te geven. Hardlopers zijn de speciaal geprepareerde rozen die drie jaar lang houdbaar zijn, gepresenteerd als enkel stuk in een plexiglas kubus of gestoken als bos in een hoedendoos. Teddyberen zijn er ook, voor een geboorte of kinderfeestje.”
Drie verkoopkanalen
Daily Flowers richt zich op drie belangrijke verkoopkanalen, de automaten, de webshop en de winkel, samen goed voor een omzet dit jaar van circa 1 miljoen euro. Voor bedrijven is het mogelijk om een abonnement af te sluiten, zodat er iedere week een gevulde vaas op de balie staat, of complete hotellobby’s of kantoorentrees worden ingericht met bloemen, inclusief onderhoud. Voor thuis wordt passend interieuradvies gegeven, met bijzondere arrangementen van verse of zijden bloemen.
Kevin van Hilst: “Wie vaak reist, is beter af met zijden bloemen. Bovendien is het duurzamer. Tegenwoordig zijn ze bijna niet van echt te onderscheiden. Met één center piece, waarin je zo nu en dan een tak vervangt om met het seizoen mee te gaan, creëer je al een geweldige look en feel in je interieur. Afgetopt met de prachtige accessoires van o.a. het Franse Assouline en het Nederlandse Pols Potten is je huis helemaal af.”
FOTO: Raoul van Hilst