In onze digitale werkomgeving is cybercrime helaas aan de orde van de dag. Dit kan leiden tot aanzienlijke financiële en operationele schade. Ook de reputatie van een bedrijf kan door computercriminaliteit worden geraakt. Zowel grote als kleinere bedrijven komen steeds vaker in aanraking met cybercrime. CyberVeilig Westfriesland helpt bedrijven om dit te voorkomen.
CyberVeilig Westfriesland is een nieuwe activiteit van Parkmanagement Hoorn, opgezet vanuit het collectieve bedrijfsleven en werkt nauw samen met de Westfriese ondernemersverenigingen. ‘Het is ons doel om de digitale weerbaarheid van bedrijven te verhogen, door risico’s uit te sluiten die de continuïteit in gevaar kunnen brengen. Ons team van security experts staat 24/7 klaar om organisaties te adviseren, begeleiden en ondersteunen in digitale weerbaarheid. Onafhankelijk en zonder winstoogmerk’, vertelt projectleider Jan Rosier. ‘Onze dienstverlening richt zich primair op het geven van advies na een scan of het geven van awareness trainingen voor medewerkers. Na een scan volgt een rapportage en benodigde consultancy voor tekst en uitleg. Het bedrijf is vervolgens geheel vrij om de uitvoering van de maatregelen door zijn eigen IT-leverancier te laten doen. Sterker nog, dat adviseren we ook. Pas als er échte expertise wordt gevraagd die een IT-leverancier niet heeft, gaan we een rol spelen in de benodigde oplossing.’
5-stappenplan tegen online bedreigingen
De experts van CyberVeilig Westfriesland helpen organisaties om zich tegen online bedreigingen te beschermen met behulp van een overzichtelijk 5-stappenplan. ‘Om inzicht te krijgen in de risico’s maken we eerst een inventarisatie. Van website en cloud-toepassingen tot interne automatisering. Bedrijven hebben hierbij de keuze uit drie verschillende scans. Bij stap twee komt goede bescherming in beeld. Dit begint met bewustwording en het nemen van maatregelen. De medewerkers van een bedrijf zijn de beste verdediging tegen cybercrime. Met onze awareness training brengen we risico’s in beeld en stimuleren we veilig gebruikersgedrag’, onderstreept Jan het belang van bewustzijn. Stap drie is het monitoren. ‘Cybersecurity is een non-stop proces. Het is belangrijk om alert te zijn én te blijven. Het tijdig signaleren van cybercrime kan daarmee veel schade voorkomen.’ Stap vier bestaat uit reageren. Als een organisatie toch wordt getroffen door een cyberaanval dan is snelle actie noodzakelijk.
‘Een calamiteitenplan helpt met doordachte maatregelen en gerichte communicatie. Des te eerder draait de organisatie weer door. Bij stap vijf gaat het om herstellen. Een goede back-up is goud waard. Alleen weten cybercriminelen dat ook. Om problemen te voorkomen, is een procedure voor het veilig bewaren en herstellen van data essentieel.’
Ambassadeurs uit de regio
De Eekhoorn Dutch Furniture, Van Overbeek Makelaars & Taxateurs, Gemeente Hoorn, ECS International en Abovo Media zijn ambassadeurs van CyberVeilig Westfriesland. ‘Samen met Maxlead hebben we bij Abovo Media rond de 250 digitale werkplekken. Cybersecurity awareness is daarom cruciaal. Voorheen lag de nadruk bij security met name op device- en netwerkniveau. Maar in de afgelopen jaren is het duidelijk geworden dat de eindgebruiker daarin ook een belangrijke schakel is. Daarom ligt er binnen Abovo Media en Maxlead ook veel nadruk op bewustzijn onder de eindgebruikers. Wij proberen onze collega’s zo goed mogelijk bewust te maken van de risico’s van cybercrime’, vertelt Rick van der Heiden, ICT-manager bij Abovo Media. ‘Omdat wij van mening zijn dat we een zorgplicht hebben richting andere organisaties zijn wij ambassadeur van CyberVeilig Westfriesland. Het voelt als een verantwoordelijkheid om cybersecurity bij iedereen onder de aandacht te brengen, kennis te delen en van elkaar te leren.’
Voor meer informatie: cyberveiligwestfriesland.nl