Op het bedrijventerrein van Wieringerwerf, langs de A7, staat het bedrijf Cryoworld. Een bedrijf dat helemaal past in Hydrogen Valley. Het houdt zich met veel toewijding bezig met het ontwikkelen van hightech, innovatieve, creatieve en uitdagende ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en wetenschap. Gerrie Mosch is de CEO en vol passie vertelt ze over cryogene technologie, vloeibaar waterstof en de toepassing daarvan in de luchtvaartsector.
Bij Cryoworld ontwerpen, produceren, testen en installeren ze sinds 2012 complexe cryogene systemen. Systemen waarmee je extreem koude vloeistoffen kunt verplaatsen of gebruiken. “We houden ons bezig met innovatie door de toepassing van onze cryogene technologie”, vertelt Gerrie. “Dat doen we in samenwerking met onze klanten, die uit allerlei hoeken komen. De helft houdt zich bezig met wetenschap. Denk aan wetenschappelijke onderzoekscentra als CERN en GSI maar ook het wetenschappelijke kernfusieproject ITER in Frankrijk. De andere helft van onze klanten zijn bedrijven in de energie, farma, industrie en luchtvaart. Ze leggen vraagstukken bij ons neer waar wij mee aan de slag gaan. Binnen ons marktgebied hebben wij unieke kennis van cryogene proces engineering. Daar ligt onder andere ons onderscheidend vermogen. Wij leveren van conceptfase tot en met de installatie. First time right prototyping noemen we dat. Innovatie is onze drive.”
Fantastische energiedrager
Bij Cryoworld werken ze onder andere aan systemen voor helium, waterstof, stikstof, aardgas en zuurstof, allen uitsluitend in cryogene vloeibare vorm. De ‘warmste’ vloeistof waarmee wordt gewerkt is vloeibaar aardgas, dat een temperatuur heeft van -162°C. Vloeibaar helium is met -269 °C de koudste. “In gasvorm hebben stoffen een lage dichtheid, ze hebben weinig gewicht per volume”, vertelt Gerrie. “Wanneer ze onder extreem lage temperaturen vloeibaar worden, neemt de dichtheid flink toe. Vanuit onze eerstelijns ervaring geloven wij oprecht dat vloeibaar waterstof één van de onmisbare sleutels is om de energietransitie te laten slagen. Een kilo vloeibaar waterstof bevat 33,33 kWh bruikbare energie. Benzine en diesel bevatten slechts 12 kWh per kilo. Nog concreter: Een trailer vloeibaar waterstof bevat genoeg energie voor maar liefst 25 huishouden voor een heel jaar. Daarom zijn we bij Cryoworld volop bezig met de ontwikkeling van apparatuur voor vloeibaar waterstof als energiedrager. Het is zuiver en doordat het zo compact is, kan het efficiënt, veilig en duurzaam worden getransporteerd.”
Luchtvaart
“Op dit moment zijn er veel initiatieven waar vloeibaar waterstof in pilotprojecten wordt ingezet”, vertelt Gerrie verder. “We zijn al volop bezig met tests. Samen met Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum ontwikkelden we een lichtgewicht waterstoftank voor een drone. Deze is nu in testfase. Ook voor Aerodelft en TNO hebben we kleine tanks geleverd. Voor een Nederlands luchtvaart initiatief werken we nu aan een grotere afmeting tank. Met Fokker Next Gen werken we samen omdat ook dit bedrijf op vloeibaar waterstof wil vliegen. We werken aan de ontwikkeling van een techniek waarbij de vloeibare waterstof rechtstreeks gebruikt wordt in een vliegtuigmotor. Waanzinnig interessant. Wereldwijd zijn veel bedrijven en wetenschappers in beweging. In Nederland hebben we een voorsprong. We hebben een unieke positie in de wereld op het gebied van het ontwerpen en produceren van complexe cryogene installaties en van origine zijn er in Nederland de noodzakelijke vliegtuigbouw skills. Ik geloof er dus in dat we gezamenlijk in staat zijn om duurzame luchtvaart mogelijk te maken.”
Vulstations
“Vliegen op waterstof zou een geweldige stap zijn maar er zijn ook distributiesystemen nodig”, vertelt Gerrie. “Cryoworld heeft ’s werelds eerste twee vloeibare waterstof tankstations ontworpen. Deze zijn al met succes op locatie toegepast. In samenwerking met het Duitse ZAL ontwikkelen we momenteel een testinstallatie om het gebruik van vloeibaar waterstof op een luchthaven te demonstreren. Op dit moment is deze installatie in productie in onze werkplaats.”
20K Hydrogen
Cryoworld is continue op zoek naar innovatie, naar manieren om slimmer met energie om te gaan en de wetenschap verder vooruit te brengen. “Maar we voelen ons ook verantwoordelijk voor het verder uitrollen van de innovatie die we binnen die projecten doen”, vertelt Gerrie. “Daarom hebben we ons dochterbedrijf 20K Hydrogen opgericht. 20K Hydrogen richt zich op de doorontwikkeling en serieproductie van de vloeibare waterstof innovaties van Cryoworld. De vloeibare waterstof markt is nog lang niet volwassen. De noodzaak is duidelijk maar de transitie is tijdrovend en de eisen van certificering liggen ontzettend hoog. Wij hebben al veel ervaring met deze uitdagingen. Een voorbeeld: alle onderdelen die we gebruiken voor onze installaties moeten traceerbaar zijn. Door onze leveringen aan ITER hebben we veel ervaring met de bijzondere kwaliteitsvereisten die er voor waterstof ook gesteld worden. Dit past ons goed. Wij als relatief klein bedrijf uit Wieringerwerf zijn goed uitgerust en kunnen de ontwikkelingen prima bijbenen en lopen zelfs vooraan.”
Bouw met ons mee
Volgens Gerrie weet nog niet iedereen het innovatieve Cryoworld te vinden. “We zijn een hightechbedrijf in de Noordkop en grensverleggend bezig met de energietransitie. Ik zou iedereen willen oproepen: bouw met ons mee aan een duurzame toekomst! Wieringerwerf lijkt misschien ver maar het is slechts dertig minuten rijden vanaf Alkmaar en twintig minuten vanaf Hoorn. Je kunt hier filevrij naartoe. We werken in een hecht team en iedereen is behulpzaam naar elkaar. We gaan allemaal voor die innovatieve oplossing. Hierdoor groeien we stabiel, met zo’n twintig procent per jaar. Iets waar we ontzettend trots op zijn.”
Om verder te kunnen groeien heeft Cryoworld bedrijfsbreed diverse vacatures. “In de werkplaats hebben we plek voor TIG-lassers en BBL-studenten”, vertelt Gerrie. “Voor ondersteuning van de werkplaats zoeken we een werkvoorbereider en een projectcoördinator. De afdeling verkoop zoekt een sales engineer en een verkoop binnendienst medewerker. Onze engineeringsafdeling zou graag uitbreiding zien met een werktuigbouwkundig en een proces engineer. Had ik de projectleider en R&D engineer al genoemd? We zijn bezig met oplossingen die in de nabije toekomst nodig zijn. Sluit je bij ons aan, jouw rol bij ons kan de wereld veranderen. Kijk op www.cryoworld.nl voor meer informatie over ons mooie bedrijf en onze bijzondere projecten.”