Kennisplatform voor noord holland

Crisp vergroot impact met expansie naar België

Geplaatst op 17 juni 2022
Crisp vergroot impact met expansie naar België

Na toenemend succes in Nederland steekt supermarkt-app Crisp de landsgrens met België over. Met een hoofdvestiging in Antwerpen, een gloednieuw distributiecentrum van 15.000 m2 in Bornem en een sterk aanbod aan Belgische streekproducten, voorziet Crisp vanaf nu ook heel Vlaanderen van beter eten. Daarmee wil Crisp verder bijdragen aan de missie om goed eten zonder omwegen beschikbaar te maken voor nóg meer mensen. Deze internationalisering betekent een uitbreiding van Crisps markt met 40%. De impact wordt verder vergroot met meer dan 500 nieuwe producten in het assortiment, tientallen nieuwe leveranciers en verdere uitbreiding van het elektrische wagenpark.

Crisp zag haar groei in de afgelopen twee jaar maar liefst vertienvoudigen. Sinds de oprichting vier jaar geleden downloadden meer dan 750.000 mensen de app en 85% van alle bestellingen zijn inmiddels herhaalaankopen. Met een financieel gezond model en een doorontwikkelde infrastructuur is dit voor de supermarkt-app het moment om ook de Vlaamse markt te onthalen op vers eten. Als medeliefhebber van goed en lekker eten snapt Crisp hoe belangrijk smaak is in de bourgondische Vlaamse cultuur. Voor het verse productaanbod is in de afgelopen maanden een groeiend aantal kleinschalige Belgische leveranciers aangesloten door inkopers die vaak zelf een achtergrond als chef hebben. En dus bestellen Vlamingen vanaf nu versgebakken appelbrood van Mariën Meesterbakkers uit Antwerpen, de grootste mosselen uit de Oosterschelde, Belgische faire melk en aardappels van The Potato Chef uit Tielt. 

Impact van beter eten

Als draaischijf tussen de vraag naar smaakvol eten en het aanbod van lokale makers, elimineert Crisp traditionele tussenschakels in de voedselketen. “De voedingsindustrie kent genoeg gebakken lucht over wat beter eten inhoudt,” vertelt Tom Peeters, oprichter en CEO van Crisp. “Goed en lekker eten komt rechtstreeks van de maker; uit het seizoen, van dichtbij en met liefde gemaakt door boeren, telers en kwekers die ook met aandacht omgaan met de wereld. Met Crisp hebben we een duurzaam systeem gebouwd dat beter eten van kleinschalige makers zonder omwegen koppelt aan een groot publiek. Dat eten heeft minder voedselkilometers afgelegd en ligt niet te wachten in het supermarktschap. Vers is écht vers en dat proef je. Ook Belgen weten dat te waarderen.” 

Eten zonder nare nasmaak

In de toekomst wordt niet meer of minder, maar ánders gegeten. “Mensen willen weten waar eten vandaan komt, hoe het gemaakt wordt en welke weg het heeft afgelegd. In onze app lees je alles over de kakelverse eitjes van Heidi’s Hoeve uit Pittem, over de appels en peren van de rijke leemgronden van Bomi in Velm en bijvoorbeeld over Infarm, die in stedelijke omgevingen via hyper-innovatieve verticale kweeklagen onze verse kruiden duurzaam verbouwt. Samen met steeds meer van deze leveranciers veranderen we het voedselsysteem ten goede,” licht Peeters toe. Voor nog meer blijvende verandering werkt Crisp voor de Benelux toe naar een emissievrije operatie. “We willen, net als in Nederland, zo dicht mogelijk bij de Vlaamse klanten zijn, want dat verkort de keten en dat levert verser eten op. Daarnaast blijven we lokale bezorghubs bouwen, om ritafstanden met een groeiend elektrisch wagenpark te verkleinen. In Nederland openden we daarom in de afgelopen maanden hubs in Delft en Utrecht, en staan er voor dit jaar nog drie op de planning. In België schalen we in hetzelfde tempo op.” 

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: