Kennisplatform voor noord holland
Hugo Roelink

Opschorten van werk bij wanbetaling

Elke ondernemer krijgt ermee te maken: opdrachtgevers die niet betalen. De natuurlijke reactie is om ook het werk neer te leggen. In de praktijk ontstaat dan een impasse en loopt de schade op. De partij die onterecht heeft opgeschort, blijft met deze schade achter. Zorg dus dat u de juiste stappen doorloopt voor u opschort. In dit artikel ga ik in op het belangrijkste vereiste, het verzuim. Maar een disclaimer vooraf: de column is te kort om alles te kunnen beschrijven, dus laat u adviseren en begeleiden als u dit aan de hand hebt!

De vereisten voor opschorting

De partij die zich beroept op opschorting, stelt zijn prestatie uit totdat de andere partij nakomt. Het gaat dus om uitstel van de prestatie, niet om afstel.

Het opschorten gaat dikwijls fout, omdat de wederpartij niet in verzuim is komen te verkeren. Soms ontstaat dit verzuim makkelijk. Bij betalingen tussen bedrijven geldt doorgaans dat verzuim intreed als de factuurdatum is verstreken. Daarnaast ontstaat het verzuim vaak na een ingebrekestelling met een redelijke termijn. Voor de duur van die termijn, is onder andere de spoedeisendheid van belang. Een gaslek heeft een hogere urgentie dan een kozijn dat in de verkeerde kleur is geschilderd, waardoor de redelijke termijn korter is. Een langere levertijd kan juist weer een langere termijn rechtvaardigen.

Het verzuim kan ook intreden door een doen of laten. Een mooi voorbeeld is de bruidsjurk. Die wordt besteld voor een specifieke gebeurtenis, de bruiloft, die dan als een deadline geldt. Als de bruidsjurk te laat (lees: na de bruiloft) wordt geleverd, dan kan de verkoper de prestatie niet meer goedmaken en staat het verzuim vast. Dat geldt ook als de verkoper van de bruidsjurk al laat weten dat hij de jurk niet gaat leveren. Het verzuim staat dan vast en de betaling kan worden opgeschort. 

Raadpleeg een expert

Als uw opdrachtgever of opdrachtnemer overgaat tot opschorting van het werk moeten in het heetst van de strijd lastige beslissingen worden genomen. Contacteer daarom altijd een deskundige als u zich geconfronteerd ziet met een wanpresterende contractpartij, maar zoek ook advies als u zelf overweegt om tot opschorting over te gaan  

Delen via

Zoeken naar: