Het belang van een goed ingericht kantoor
Onlangs sprak ik tijdens een netwerkborrel een ondernemer uit Amsterdam en het gesprek kwam op het onderwerp personeel. Hij vertelde dat in zijn bedrijf mensen uit diverse leeftijdsgroepen werken. Het is soms lastig hen aan te sturen, omdat ze qua gedrag zo verschillen.
Jonge mensen willen veel vrijheid en hun werk makkelijk kunnen doen. Ze ervaren onderling meer het ‘wij-gevoel’ dan hun oudere collega’s. Deze meer ervaren werknemers zijn belangrijk voor het bedrijf vanwege hun kennis, maar werken op routine en zijn wat star en zelfstandig in hun manier van werken.
Kantoorinrichting
“En hoe zit het met thuiswerken?”, vroeg ik mijn gespreksgenoot. “Thuiswerken vind ik prima”, zei hij, “maar ik zie ook wel nadelen, met name in de samenwerking en qua ‘wij-gevoel’.” Als inrichter van kantoren was ik tevens benieuwd naar de kantoorinrichting van zijn bedrijf. Het bleek dat zijn kantoor over weinig aparte plekken beschikt om even te bellen, overleggen of geconcentreerd te werken. Het is er daardoor vaak rumoerig.
Ik zie dat vaak bij mkb-bedrijven. De invloed van een goed ingericht kantoor wordt onderschat. Mkb-bedrijven zijn hierin nog niet zo ver als grote ondernemingen. Die investeren namelijk in de inrichting van hun kantoren, omdat ze weten dat dit erg belangrijk is. Het draagt bij aan de effectiviteit van een organisatie en levert daardoor uiteindelijk geld op.
Onderzoek
Ook de digitalisering heeft veel invloed op de manier van werken. Er is, en wordt, veel onderzoek gedaan naar huidige en toekomstige manieren van werken. Steeds blijkt hieruit dat de inrichting van een kantoor aan bepaalde voorwaarden moet voldoen om mensen prettig en productief te laten werken. Een kantoor dat niet goed is ingericht, heeft een negatieve invloed op het welzijn van mensen. Iets dat ten koste gaat van de communicatie en samenwerking.
De bedrijven die hun kantoor slim hebben ingericht, profiteren. Met als belangrijkste resultaten een verbetering van het welzijn, de productiviteit en de samenwerking van en tussen werknemers.
Huidige tijd
Dan een vraag aan u: is úw kantoor de beste plek om in te werken? Hoe lang is het geleden dat de inrichting is aangepast aan de huidige tijd? Neem contact met ons op voor een gesprek over uw kantoorinrichting met een gratis inventarisatie. We helpen u graag met een stappenplan, het ontwerp en de realisatie. En geen zorgen: het hoeft niet altijd compleet nieuw te zijn.
Tjeerd van der Mark, directeur bij Trinity Interieur uit Lisse