Focus op A-spelers en B-spelers
Er is in vele media aandacht voor de krapte op de arbeidsmarkt. Vaak wordt hier terloops ook een appèl gedaan om het potentieel van huidig personeel in kaart te brengen en te benutten. Maar hoe geef je dit handen en voeten?
Ik geloof dat mensen het verschil maken binnen organisaties. Hiervoor is het belangrijk dat ze gezien, gehoord en naar waarde voor de organisatie worden ingeschat. Onderstaand model (ontwikkeld door Brad Smart) reik ik in dit kader graag aan.
A-spelers: ze passen in de cultuur en zijn productief. Je wilt A-spelers behouden en aannemen.
B-spelers: passen wel in de cultuur maar zijn (nog) niet productief. B-spelers coach je om zich te ontwikkelen tot A-spelers.
C-spelers: passen niet in de cultuur, maar zijn wel productief. Moeilijk maar wel productief. Je kunt ze slechts beperkt coachen. Als dat niet lukt dan is afscheid nemen de beste optie.
D-spelers: ze passen niet in de cultuur én ze zijn niet productief. Strategie: afscheid nemen.
80-20 regel
Maak de balans eens op voor jouw organisatie of voor een specifiek team. Heb je genoeg A- en B-spelers? Een prima verhouding is 80% A-spelers en 20% B-spelers. Is er aandacht voor de ontwikkeling van B-spelers? Weet je hoe zij denken over hun ontwikkeling binnen jouw organisatie? Hetzelfde geldt uiteraard voor jouw A-spelers. Ben je regelmatig met hen in gesprek, weet je wat hen drijft en maak je hier gebruik van? Nee? Ga hier dan z.s.m. mee aan de slag.
En… wees je van het volgende heel erg bewust. De beste manier om A-spelers weg te jagen is door van C- en D-spelers geen afscheid te nemen en/of door deze aan te nemen. Dit laatste gevaar ligt op de loer met een te krappe arbeidsmarkt. Iemand aannemen “voor de extra handjes” en niet omdat hij/zij goed bij de organisatie past. Tot slot: wil je A-spelers binden, dan moet zijn/haar manager ook een A-speler zijn…
Groeien met A- en B-spelers Door te focussen op het vinden van nieuwe medewerkers verlies je mogelijk het zicht op jouw A- en B-spelers. Groeien doe je met A- en B-spelers. Zij maken het verschil. Hoe krijg je meer A-spelers? Hoe transformeer je B-spelers naar A-spelers? De HR Consultants van Bureau Hoofdstuk leggen verbeterpunten bloot. En geven vorm en inhoud aan een aanpak die het verschil maakt.