Kennisplatform voor noord holland
Jolanda Bakker
Bureau Hoofdstuk HR Advies

Aanspreken met gemak

“Ik ben er klaar mee om in overleg telkens weer als ‘het baasje’ te worden weggezet.” “Ik ervaar het als verstommend wanneer jij telkens jouw etnische afkomst aanhaalt in discussies op het werk.” Een aanspreekcultuur. Een cultuur waar iedereen makkelijk feedback ontvangt en geeft. We willen het, maar we vinden het echt lastig en soms zelfs doodeng.

Leiders spelen een cruciale rol in het ontwikkelen en neerzetten van een aanspreekcultuur.

Vraag

Feedback geven zonder uitnodiging is erg moeilijk en vergt moed. Vragen om feedback is makkelijker. Dus leiders neem het voortouw! Wanneer heb jij voor het laatst een vraag gesteld in de trant van: Wat kan ik beter doen? Wat geeft jou energie in de samenwerking met mij en wat kost je energie?

Maak er wat mij betreft een missie van en stel jezelf wekelijks de vraag: “Heb ik deze week feedback gevraagd?” Begin!

Geef om relatie

Uit onderzoek blijkt dat wanneer er een goede relatie is tussen personen dat het aanspreken makkelijker gaat. Dit is waarschijnlijk herkenbaar. Aangesproken worden door een gewaardeerde collega ervaren we vaak als waardevol. Feedback van een collega die je nauwelijks kent, ervaren we eerder als kritiek. Werk dus eerst aan de relatie.

Geef vaker

Integreer feedback in de samenwerking binnen teams tijdens wekelijkse overlegmomenten. Zoek en creëer meerdere momenten per week. Op deze manier wordt het geven en krijgen van feedback normaler en het leereffect groter. Begin in het MT. Zet bij elk MT-overleg bijvoorbeeld het onderwerp Reflectie op de agenda. Reflectie op eigen functioneren, op samenwerking.

Binnen mijn eigen team maken we regelmatig gebruik van de kaarten Olifant in de kamer. Een set prachtige vragen waarmee samenwerking onder de loep kan worden genomen. Wij besteden bij start van ons overleg tijd aan het gezamenlijk beantwoorden van twee (willekeurig gekozen) vragen. Mooie openhartige gesprekken zijn het resultaat. Dit heeft zeker effect op het verloop en de dynamiek van het verdere overleg!

Aanspreken en feedback geven is een vaardigheid. Kern is dat de manier waarop je mensen aanspreekt en/of feedback geeft het verschil maakt! Niet voor niets wordt er gesproken over de kunst van het feedback geven. Zorg dat je deze onder de knie krijgt. We ondersteunen je graag!

Jolanda Bakker
Directeur Bureau Hoofdstuk
Hoofdstuk.nl

Delen via

Zoeken naar: