BTG is de branchevereniging voor IT & Communicatietechnologie. De vereniging telt ruim 180 leden binnen zowel het bedrijfsleven als de overheid. BTG Services is een commercieel bedrijf binnen BTG dat specifieke diensten en producten levert aan leden en zelfstandige klanten. In gesprek met Petra Claessen, Voorzitter van BTG en Boardmember BTG Holding BV en Jeroen Hofsté, Directeur Finance, Control & Operations bij BTG & BTG Services.
Wat doet BTG precies?
Petra: “BTG behartigt sinds 1986 de belangen van Nederlandse bedrijven, organisaties en instellingen die op grote schaal gebruikmaken van bedrijfscommunicatie. We organiseren hiertoe onder andere diverse netwerkbijeenkomsten en masterclasses, waarbij het delen van kennis, kunde en ervaring centraal staat. Daarbij signaleert BTG trends en vertaalt deze in relevante inhoud en activiteiten. We vertegenwoordigen onze leden ook bij binnen- en buitenlandse toezichthouders en organiseren een structurele lobby tussen onze leden, overheid en leveranciers. We bouwen dus al bijna 40 jaar lang bruggen tussen vraag en aanbod. In co-creatie verbinden we dagelijks de vraag vanuit onze gebruikers (de leden) en spelen deze door naar onze Solution Partners, die marktimperfecties oplossen. De belangen van onze leden staan hierin voorop en centraal.”
Wat voor soort bedrijven en instellingen zijn lid van BTG?
“Denk aan overheidsorganisaties, commerciële bedrijven, kennisorganisaties, ziekenhuizen, maar ook leveranciers van telecomdiensten en providers. Zo is de vraag- en de aanbodzijde dus allebei vertegenwoordigd in onze vereniging. Daarbij BTG bestaat eigenlijk uit twee organisaties: BTG als vereniging en BTG als serviceorganisatie, oftewel BTG Services.”
Jeroen, kun je iets meer vertellen over BTG Services?
“BTG Services is een commercieel bedrijf van BTG, dat tien jaar later dan BTG is opgericht, dus nu bijna 30 jaar geleden. BTG Services vermarkt de producten en diensten die door BTG Vereniging inhoudelijk worden aangedragen. BTG Vereniging is kennis gedreven en BTG Services is service gedreven, zoals de naam al aangeeft.”
Aan welke producten en diensten moeten we dan denken?
Jeroen: “Ten eerste bieden wij consultancy aan op het gebied van allerlei onderwerpen die in de sector spelen, zoals cybersecurity en AI. Ook voor het detacheren en werven van personeel, kunnen relaties wij ons terecht. Ten tweede hebben wij een eigen webshop met ruim 150.000 IT- en telecomartikelen. Denk hierbij aan telefoons, laptops, headsets en nog veel. Verder zijn er sms-diensten voor onder meer luchtvaartmaatschappijen, notarissen, ziekenhuizen en andere verticale markten. Tenslotte hebben we onze eigen unieke product TEM.”
Wat is TEM precies?
Jeroen: “TEM staat voor Telecom Expense Management. Met deze dienst ontzorgen wij onze relaties met facturatiestromen en financiële afwikkelingen omtrent IT- en Telecomdiensten.”
Kun je een voorbeeld noemen van een type klant dat TEM gebruikt?
Jeroen: “Neem bijvoorbeeld een ziekenhuis dat met verschillende telecomproviders contracten heeft afgesloten. Dat geeft heel veel administratieve rompslomp. In het ergste geval vergeten zij een factuur in behandeling te nemen, waardoor een telefoon van een arts wordt afgesloten. Dat willen zij en wij te allen tijde voorkomen. Met TEM ontzorgen wij dan het ziekenhuis. Wij nemen en houden het contact met de telecomaanbieders, waardoor de facturen bij ons binnenkomen. Wij zorgen ervoor dat alle communicatie goed verloopt en alles goed afgehandeld wordt. BTG Services betaalt rechtstreeks de leverancier en factureert het ziekenhuis op basis van de afspraken die wij met ziekenhuis hebben gemaakt. Een extra voordeel voor de relatie is de voorfinanciering door BTG Services. Naast dat wij een stuk voorfinanciering doen, leveren wij de ook een complete rapportage aan, die wij met onze relaties bespreken en waarop zij intern kunnen acteren wat betreft de kosten- en efficiency beheersing. Het is een uniek product dat heel goed aanslaat heel bij veel relaties, zowel klein als groot.”
Duurzame digitalisering is de komende tijd een van de speerpunten van BTG en BTG Services. Kun je daar meer over vertellen?
Petra: “Zoals iedereen inmiddels weet moeten we voor een betere toekomst, onze maatschappij snel verduurzamen. Dit kan niet zonder digitalisering, maar daarbij is het dan wel belangrijk dat die digitalisering ook duurzaam is. De ambitie binnen BTG en binnen de samenwerking met partners, is om Nederland koploper te maken van duurzame digitalisering. BTG is daarom ook aangesloten bij de Nationale Coalitie Duurzame Digitalisering, die de belangrijkste knelpunten rondom duurzame digitalisering tracht weg te nemen.”
Kun je een voorbeeld noemen van een actie die BTG op het gebied van duurzaamheid heeft ondernomen?
Petra: “Afgelopen jaar hebben we een BTG Expertgroup opgericht onder leiding van Karen van der Zanden. Zij is voorzitter van de Nationale Coalitie Duurzame Digitalisering, waar wij als BTG ook lid van zijn. Met deze Expertgroup hebben we al een aantal sessies met zowel gebruikers als leveranciers georganiseerd. Aan de hand van strategische tafels ontstaan er tijdens deze sessies discussies en de uitkomsten daarvan vertalen wij door naar producten en diensten die nodig zijn om een bedrijf of instelling te ontzorgen op het gebied van duurzame digitalisering. Als we het hebben over de producten en diensten komen we weer terug bij BTG Services. Jeroen en zijn team gaan dan aan de slag om dit te realiseren.
Maar we zijn natuurlijk ook aan de slag om de sector adequaat te informeren over de laatste ontwikkelingen rondom digitale duurzaamheid. Dat doen we onder andere met het organiseren van events. Onze BTG eventmanager werkt daarbij ook weer samen met Karen van der Zanden.”
Jeroen: “Een ander mooi voorbeeld zijn onze samenwerkingsverbanden met een aantal partners die gerecyclede producten leveren, die ook nog eens gecertificeerd zijn, zoals telefoons en laptops die zo een tweede leven krijgen.”
Jullie thema voor 2025 is “Connecting Tech to Society”. Kun je daar iets meer over vertellen?
Petra: “Met onze organisatie, met ruim 40 jaar kennis, kunde, ervaring, diensten en producten op het gebied van IT & Communicatietechnologie formuleren we met onze directe achterban een zogenaamd ‘jaarthema’ Met ons nieuwe thema rollen wij samen met partners en leden, kennis, ervaring, producten en diensten uit. Het mooie aan ons is dat BTG knowledge driven is, dus werkt vanuit de inhoud, en dat BTG Services service driven is, met onze producten en diensten. Ze zijn complementair aan elkaar. Vanuit die kracht organiseren wij mooie dingen, zoals grote events, bijeenkomsten en masterclasses waarbij we samen werken aan een betere digitale toekomst. Op onze website hebben wij een speciale agenda staan met al onze activiteiten. Van harte welkom!”
Het hoofdkantoor van BTG is gevestigd aan de Pelmolenlaan 10 in Woerden. Voor meer informatie over BTG zie www.btg.org. Voor meer informatie over BTG Services zie