Brandstofprijzen stijgen nog steeds. Steeds meer tankstations rekenen meer dan 2 euro voor een liter van de (meest gangbare) E10/Euro95-benzine. Oorzaak is de hoge prijs van ruwe olie door de toegenomen vraag na de coronacrisis. De gemiddelde pompprijs op Euro 95/E10-benzine steeg met 15% van € 1,61 per liter in januari naar € 1,85 in september. De andere gangbare brandstoffen laten een zelfde trend zien. Dat becijferde mobiliteitspasaanbieder MultiTankcard. Maar er zijn nog altijd flink wat tankstations die met hun prijzen onder deze gemiddelden duiken.
“De stijgende prijzen hangen onder meer samen met de groeiende vraag, nu – hopelijk – het einde van corona nadert, terwijl de olieproductie aan het begin van de pandemie juist was teruggeschroefd”, legt Patrick Roozeman, directeur van MultiTankcard uit. “De oliemaatschappijen moeten de productie nu weer opvoeren, waarmee de prijs kan zakken. Omdat olieprijzen op termijnmarkten bepaald worden, is die stijging of daling eigenlijk altijd vertraagd. En onze ervaring is dat het zakken van de prijzen langer op laat zich wachten dan de prijstoename. Daarnaast zie je aan de pomp dagelijkse prijsfluctuaties aan de hand van de vraag. Bij mooi weer en drukte – bijvoorbeeld in de spits – ligt de prijs vaak iets hoger, terwijl deze een paar uur later weer iets lager kan liggen als de drukte voorbij is of als het weer omslaat.”
Goedkoopste tankstations
MultiTankcard bracht de goedkoopste tankstations van Nederland in kaart. De goedkoopste, met de laagste gemiddelde literprijs voor E10-benzine (Euro 95) is AVIA XPress Abbenes in Noord-Holland met € 1,56 per liter. Voordeligste tankstation voor E5-benzine isHaan Kanaleneiland te Utrecht met € 1,69 per liter. De laagste gemiddelde literprijs voor B7 diesel vind je bij Hartholt-Olie Nieuw-Heeten in de provincie Overijssel, met € 1,24. Maar op 30 september zagen we ook al tankstations die € 2,04 euro vragen voor E10/Euro 95, € 2,15 voor E5 benzine en € 1,79 voor diesel.
En het valt op dat pompen in Groningen en Friesland over het algemeen voordeliger zijn dan in de rest van Nederland. Roozeman: “Dat komt o.a. door lagere vierkantemeterprijzen, grote prijsconcurrentie met budgetmerken en relatief veel lokale tankstations (niet langs de snelweg). De Randstad en met name Utrecht zijn het kostbaarste. Opvallend is dat Zuid-Holland wel weer het goedkoopste is voor E5 benzine.”
Snelwegstations
De concurrentie tussen tankstations blijkt ook uit de toegenomen prijsverschillen tussen benzinepompen aan de snelweg en andere tankstations. Voor E10-benzine was het prijsverschil in 2019 tussen een snelweg- en een niet-snelwegpomp nog gemiddeld 11 cent per liter, nu is dat opgelopen tot 15 cent. De gemiddelde tankprijs voor E10-benzine aan de snelwegpomp is dit jaar €1,89 per liter, bij de overige lokale pompstations slechts €1,74. Roozeman: “Het lijkt erop dat de lokale pompen steeds meer concurreren op prijs om de prijsbewuste klant te lokken. Met stijgende tarieven wordt prijs steeds belangrijker. Tegelijkertijd heb je een grote groep zakelijke rijders die kiezen voor gemak en de service van tanken bij snelwegtankstations. Ze hoeven dan niet om te rijden en kunnen gebruikmaken van het toilet en de pompshop, et cetera. De concurrentie bij deze snelwegpompen is minder op prijs, waardoor deze relatief hoog kan blijven. Tot slot hebben snelwegtankstations ook hogere kosten door het gebruik van de gunstige locatie.”
Aantal tanktransacties stabiel
Het aantal tanktransacties schommelt nog altijd rond de 80% ten opzichte van het aantal vóór de coronaperiode. Het devies van het kabinet met betrekking tot de coronamaatregelen is nu: thuiswerken als het kan, naar het werk als het moet. Dat drukt de cijfers. Roozeman: “Het is nog te vroeg om te zeggen of dit ‘de nieuwe werkelijkheid’ is of dat we weer teruggaan naar het oude normaal.” Het aantal sessies voor elektrisch laden stijgt dit jaar wel en ligt nu zelfs hoger dan in 2019. Ten opzichte van het dieptepunt in mei 2020 – middenin de lockdown – is het aantal laadtransacties met 172% gestegen. “Deze toename wordt met name door de zakelijke rijder veroorzaakt, de kantoorwerker. Deze rijdt steeds vaker elektrisch én is weer meer gaan reizen door de versoepelingen, dus weer vaker op kantoor”, aldus Roozeman. Daarnaast was deze zomer duidelijk te zien dat mensen weer vaker op vakantie gaan. En dat ze minder vliegen. Het aantal tanktransacties van Nederlandse automobilisten in het buitenland lag in augustus namelijk 168% hoger dan in dezelfde maand in 2020, toen in veel landen nog lockdowns van kracht waren.