Dit is een unieke kans voor werkgevers om hun deuren te openen voor mensen die werk zoeken, nieuwsgierig zijn naar diverse banen, van baan willen veranderen, of studenten die op zoek zijn naar een stage of bijbaan. Op deze dagen kun je laten zien hoe het is om te werken bij jouw bedrijf en tegelijkertijd kom je in contact met mogelijke nieuwe medewerkers. We spraken erover met twee medewerkers van het Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam: Jurgen Doedel, Werkgeversadviseur en Accountmanager Werkgeversdiensten en Michelle van Elk, Projectleider Werkgeversteam.
Wat houdt jullie event ‘Bedrijven in Zicht’ precies in?
Jurgen: “Het is een ‘open bedrijven’-week om mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met bedrijven en organisaties in de regio Groot-Amsterdam. De deuren van bedrijven gaan open voor iedereen die een kijkje wil komen nemen; voor mensen die werk zoeken, nieuwsgierig zijn naar andere mogelijkheden of nog op school zitten.”
Michelle: “Voor dit project hebben we een speciale website ontwikkeld, bedrijveninzicht.com, waar bezoekers per sector kunnen zoeken naar waarin zij geïnteresseerd zijn. In de zoekresultaten zie je dan alle bedrijven die meedoen, maar ook de programma’s die zij tijdens ‘Bedrijven in Zicht’ aanbieden.”
Jurgen: “Het is voor zowel bedrijven als bezoekers geheel vrijblijvend, maar wel goed georganiseerd. In november 2023 organiseerden we de eerste editie van ‘Bedrijven in Zicht’. Met 700 bezoekaanvragen, verdeeld over 125 bedrijven uit de regio Groot-Amsterdam was dit een groot succes!”
Stel ik ben een bedrijf dat graag mee zou willen doen; hoe gaat dat in zijn werk?
Jurgen: “Als organisatie bepaal je zelf je deelname. Je kiest zelf de dagen, tijden en activiteiten die het beste bij jouw bedrijf passen, zoals rondleidingen, meet & greets en workshops.”
Michelle: “Meedoen is eenvoudig: organisaties kunnen zich inschrijven op de website bedrijveninzicht.com en deelname is gratis. Op de website kun je een eigen bedrijvenprofiel aanmaken en promotiemateriaal downloaden. Vanaf 1 augustus is de website open voor bezoekers. Zodra er een aanmelding is voor een bezoek, ontvang je een e-mail met de gegevens in je inbox. Je onderhoudt daarna zelf het contact met de bezoeker.”
Jurgen: “Het is echt een mooi event voor bedrijven om zichzelf te presenteren en mensen enthousiast te maken. Het is een mooie brug tussen ondernemers die op zoek zijn naar geschikt personeel en mensen die (ander) werk zoeken of gaan starten met werken. Niet zo gek dat wij het organiseren: beide doelgroepen worden door ons bediend.”
Kunnen jullie een voorbeeld noemen van een resultaat van de vorige editie van ‘Bedrijven in Zicht’?
Jurgen: “Lagardère Travel Retail en Canstein Advocatuur zijn twee bedrijven die vorig jaar hebben deelgenomen aan de eerste editie. Lagardère Travel Retail heeft een groep geïnteresseerden een rondleiding gegeven langs negen van hun winkels op Schiphol. Resultaat hiervan is dat dit direct drie nieuwe medewerkers heeft opgeleverd.”
Michelle: “Canstein Advocatuur organiseerde ook een inhouse rondleiding, dat uiteindelijk ook voor een nieuwe medewerker zorgde. Het zijn twee mooie voorbeelden van wat ‘Bedrijven in Zicht’ kan opleveren, zowel voor het bedrijf als voor de bezoeker.”
Dit mooie evenement komt uit de koker van het Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam, waar jullie werken. Wat houdt het Werkcentrum precies in?
Jurgen: “Het Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam is een netwerkorganisatie die met verschillende partners samenwerkt op het gebied van arbeidsmarktvraagstukken. Deze samenwerking is erop gericht dat werkgevers, ondernemers, werkzoekenden, werknemers en zzp’ers mee kunnen bewegen met het economisch tij en wanneer het tegenzit, de weg vinden naar ondersteuning en weer verder kunnen.”
Michelle: “Wellicht heb je als ondernemer vragen over personeel, ervaar je als werkgever een hoog ziekteverzuim of weet je niet goed hoe je aan geschikte medewerkers komt. Als werkgever in de regio Groot-Amsterdam kun je met dit soort vragen terecht bij het Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam.”
Jurgen: “Het Werkcentrum maakt het voor werkgevers, werknemers en werkzoekenden makkelijker om de juiste weg te vinden op de arbeidsmarkt. We bieden ondersteuning bij alle voorkomende arbeidsmarktvraagstukken. Dit kan gaan over bijvoorbeeld werk, inkomen, loopbaanontwikkeling, scholing en voorzieningen. We organiseren hiervoor ook verschillende workshops en bijeenkomsten. Daarbij zijn al onze diensten gratis.”
Michelle: “Of je nu werkzoekende, werkende, werkgever, ondernemer, zzp’er, carrière-switcher, zij-instromer, herintreder of starter op de arbeidsmarkt bent, ons team bestaat uit professionals die helemaal thuis zijn op het gebied van werken, leren en ontwikkelen. Samen werken we aan een arbeidsmarkt waarin jij kunt groeien en jezelf ontwikkelen. Onze missie is dan ook: iedereen duurzaam aan het werk!”
Sinds wanneer bestaat het Regionaal Werkcentrum?
Michelle: “Het is kort na de uitbraak van de coronapandemie opgericht vanuit het Ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam is een netwerkorganisatie van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, De Ronde Venen, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn en van UWV, Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam en onderwijs-, werkgevers- en werknemersorganisaties. In Nederland zijn er trouwens meerdere regionale werkcentra opgezet en het is de bedoeling dat er in de toekomst nog meer geopend gaan worden.”
Hoe staan jullie met een aangemelde werkgever in contact?
Jurgen: “Nadat een werkgever contact met ons heeft opgenomen, gaan wij graag bij hem of haar langs om mee te denken over mogelijke oplossingen bij vraagstukken die bij hem of haar spelen. Wij zijn daarbij echt een gids voor alle mogelijkheden die de arbeidsmarktwereld te bieden heeft.”
Michelle: “Om direct goed met werkgevers in gesprek te gaan, hebben wij een werkgeversscan ontwikkeld. Deze scan kunnen mensen bij ons opvragen en invullen. Het geeft ons basisinformatie over de uitdagingen waarmee de werkgever in kwestie te maken heeft. Zo hebben we laatst een garagehouder en zijn personeel ondersteund. De vraag naar reparaties aan elektrische auto’s konden zij niet aan, omdat de kennis onvoldoende aanwezig was. Mede door onze ondersteuning zijn deze mensen inmiddels bijgeschoold, klaar voor de toekomst en kunnen zij aan het werk blijven.”
Waar lopen de meeste ondernemers en bedrijven nu tegenaan?
Michelle: “Het personeelstekort, maar we krijgen ook veel vragen over het behoud van personeel. We zien dat veel werkgevers moeite hebben om hun medewerkers aan zich te binden. Samenhangend met dat personeelsbehoud speelt het opleiden en ontwikkelen van medewerkers een grote rol.”
Jurgen: “Zo kunnen we bedrijven ondersteunen op het gebied van employer branding; hoe presenteer jezelf als werkgever in de markt en wat bied jij jouw medewerker om zichzelf verder te ontwikkelen?”
Michelle: “Op dat gebied zie je tegenwoordig vaak een generatiekloof tussen jongeren en de wat oudere mensen op de arbeidsmarkt. Daar hebben we ook workshops voor die we tijdens ondernemersavonden of andere bijeenkomsten kunnen geven.”
Jurgen: “Op netwerkbijeenkomsten halen wij ook veel informatie op. Het is voor ons natuurlijk belangrijk om van de werkgevers zelf te horen wat er speelt, zodat we daar ook op kunnen anticiperen.”
Even terug naar ‘Bedrijven in Zicht’: wat maakt het voor bedrijven en ondernemers zo succesvol?
Jurgen: “Het mooie van Bedrijven in Zicht is dat hier alle soorten werkgevers aan mee kunnen doen, op hun eigen manier. Het is ook de kracht van de combinatie van de promotie in ons netwerk en het netwerk van de deelnemende bedrijven zelf.”
Michelle: “De eerste editie vorig jaar was een succes: zoveel creativiteit en bevlogenheid van werkgevers uit de hele regio. De mooie en leuke ontmoetingen. De enthousiaste reacties van bezoekers en werkgevers. Én natuurlijk: de mensen die dankzij ons evenement een nieuwe stageplek of nieuwe baan hebben gevonden.”
Jurgen: “We rekenen erop dat dit jaar nog meer bedrijven meedoen vanuit de gehele regio Groot-Amsterdam, en nog meer werkzoekenden deze unieke kans benutten. Wij kijken uit naar een mooi en succesvol ‘Bedrijven in Zicht’!
Bedrijven in Zicht 2024: van 23 t/m 28 september
Enthousiast geworden? Meld je nu aan! Ontdek wat er allemaal voor jouw bedrijf mogelijk is voor dit evenement. Kijk snel op www.bedrijveninzicht.com. Heb je vragen? Of wil je overleggen over de invulling van jouw Bedrijven in Zicht-activiteiten? Het Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam denkt graag met je mee!
Neem contact op via: 020-25 27 029, info@bedrijveninzicht.com of bedrijveninzicht.com.
Meer informatie over het Regionaal Werkcentrum vind je op www.rwcgrootamsterdam.nl.