HOORN, 27 maart 2020 – Sinds deze week heeft MOSO International BV weer een eigen kantoorruimte. Eerder deze maand werd het magazijn van de bamboespecialist al elders ondergebracht en maakten de kantoormedewerkers dankbaar gebruik van de flexplekken van Rabobank Zwaagdijk. Op 21 februari jl. ontstond door onbekende oorzaak brand in het magazijn van MOSO in Zwaag. Het hoofdkantoor en het magazijn worden als verloren beschouwd, maar de continuïteit van het bedrijf is niet in gevaar geweest.
Begrip en geduld
Het magazijn op de nieuwe tijdelijke locatie in Venhuizen is inmiddels volledig in bedrijf: de bamboe producten worden hier opgeslagen en de leveringen aan klanten worden vanuit dit tijdelijke magazijn verzorgd. Intussen wordt in China voluit geproduceerd door de partnerproducenten van MOSO om zo snel mogelijk de voorraad weer op peil te krijgen. MOSO-medewerker José de Ruijter-Luken: ‘Het is lastig te zeggen wanneer wij alle producten weer op voorraad hebben. Sommige klanten hebben nauwelijks iets gemerkt van de brand, doordat hun producten nog onderweg waren naar ons magazijn. Andere klanten hebben hun producten nog niet ontvangen, omdat de productie en het transport enkele maanden in beslag nemen. Per order wordt met onze klant besproken wat de beste oplossing is. Dit verloopt over het algemeen erg goed en gelukkig is er veel begrip en geduld.’
Alle data opgeslagen
De kantoorafdelingen zijn sinds deze week verhuisd naar het kantoorgebouw van IT-specialist Art-of-Automation in Hoorn. De werkzaamheden worden hier uitgevoerd totdat het hoofdkantoor in Zwaag is herbouwd, al werken bijna alle MOSO-medewerkers door het coronavirus momenteel vanuit huis. Commercieel directeur Arjen Veltman: ‘Meteen na de brand werd ons van alle kanten hulp aangeboden, onder meer door Rabobank en onze serviceprovider Art-of-Automation. Wij zijn hier ontzettend dankbaar voor. Hierdoor hebben we onze werkzaamheden niet hoeven stilleggen. Het was direct na de brand een groot voordeel dat onze data in de cloud is opgeslagen, waardoor wij direct toegang hadden tot alle klant- en ordergegevens. De oproep om vanwege het coronavirus thuis te werken waar mogelijk, leverde voor MOSO ook geen problemen op. Onze medewerkers staan nu vanuit huis via telefoon en e-mail direct in verbinding met onze klanten.’
Herbouw
Wanneer de bouw van het nieuwe hoofdgebouw en magazijn van start gaat, kan De Ruijter-Luken nog niet zeggen: ‘We hebben contact met onze verzekeraar en de architect over de herbouw. Pas als het oude pand gesloopt is, kunnen we hier uitspraken over doen. Voorlopig kunnen wij met ons gemotiveerde team vanuit huis, ons nieuwe kantoor en magazijn onze klanten van dienst zijn en dat is voor ons nu het belangrijkste.’