Kennisplatform voor noord holland

Avery haalt €300K om een einde te maken aan ‘blinde’ personeelswerving

Geplaatst op 3 maart 2025
Avery haalt €300K om een einde te maken aan ‘blinde’ personeelswerving

Amsterdam, 3 maart 2025. Terwijl de techindustrie miljarden steekt in het automatiseren van achterhaalde wervingsprocessen, kiest Avery voor een radicaal andere aanpak: het oplossen van wervingsproblemen aan de basis, door middel van intelligente technologie. Vandaag kondigt het bedrijf aan €300.000 aan financiering te hebben opgehaald om een einde te maken aan mismatches in recruitment, die per keer €50.000 kosten en de groei van Europese bedrijven belemmert. Met 25 launching customers in zes landen, is Avery klaar om een pioniersrol te vervullen in intelligentie-gedreven werving en selectie.

De wervingscrisis gaat dieper dan de meeste bedrijven beseffen: iedere verkeerde plaatsing gaat namelijk gepaard met een verlies van €50.000 en bij snelgroeiende bedrijven gaat dit om 20% van het personeel dat wordt aangenomen. Bij een gemiddelde scale-up met 50 verkeerde plaatsingen komt dat neer op €500.000 dat onnodig wordt uitgegeven. Toch blijft de recruitment industrie, met een waarde van €200 miljard, gebruik maken van dezelfde oplossingen: keyword matching, het gebruik van cv-databases, applicant tracking systemen (ATS) en besluitvorming op basis van onderbuikgevoel. Naast geldverspilling, leiden verkeerde plaatsingen bovendien tot verlies aan momentum voor opschaling bij snelgroeiende bedrijven.

“Bij bijna ieder bedrijf staat het sneller aannemen van personeel centraal, maar snelheid is niet het probleem: het probleem is een gebrek aan intelligente processen”, vertelt Alisher Jafarov, oprichter en CEO van Avery. “Ik heb bij meerdere internationale bedrijven commerciële teams opgebouwd en geschaald en ik heb met eigen ogen gezien hoe traditionele werving de groei belemmert. De recruitment markt wordt overspoeld met oplossingen die AI-lagen toevoegen aan verouderde, inefficiënte processen. Wij pakken dat anders aan en gebruiken een intelligentie-gedreven aanpak om vacatures te valideren voordat er ook maar één cv is gescreend, we voorspellen het succes van kandidaten nog voor het sollicitatiegesprek, en zorgen er bovendien voor dat baanaanbiedingen zijn afgestemd op de markt. Het draait niet om het sneller vinden van kandidaten, maar om het direct inhuren van de juiste mensen, iedere keer opnieuw.”

“Traditioneel recruitment gebeurt blind. Bedrijven plaatsen vacatures zonder te weten of hun wensen en eisen zinvol zijn en screenen kandidaten en bieden hen banen aan zonder de markt goed te begrijpen”, legt Marco Dubbeld, medeoprichter en CTO van Avery, uit. “Met Avery hebben we iets gebouwd om huidige recruitmentprocessen te revolutioneren: écht begrip van wat bedrijven nodig hebben en hoe er beter kan worden gezocht naar kandidaten. Terwijl andere systemen matchen op keywords, leest onze AI door middel van ‘semantic search’ tussen de regels van zowel functie-eisen als kandidaatprofielen. Het begrijpt dat een ‘Full-Stack Developer’ bij een startup een ‘Software Engineer’ kan heten bij een onderneming en dat ervaring in ‘growth marketing’ verborgen kan zitten in een functie van ‘digital campaign manager’. Deze AI-intelligentie, gecombineerd met waardevolle marktgegevens, zorgt niet alleen voor betere matches – het voorkomt een verkeerde plaatsing voordat het gebeurt.”

Dat Avery’s intelligence-first aanpak werkt wordt bevestigd door de launching customers met een klanttevredenheid van bijna 100%. De 25 early adopters geven aan dat de technologie cruciale mismatches ontdekt, die bij het matchen op keywords over het hoofd zouden worden gezien, wat leidt tot significante besparingen. Dit zal in de toekomst enkel verbeteren. De technologie achter Avery’s oplossing blijft namelijk continu leren: elke klik en succesvolle plaatsing leidt tot nog accuratere matches.
Image
De €300.000 die werd opgehaald in pre-seed financiering, verkregen via Builders Startup Studio, stimuleert Avery’s ambitieuze plannen voor Europese expansie. Allereerst richt de startup zich op Nederland, waarna er wordt uitgebreid naar het Verenigd Koninkrijk, Ierland en DACH regio’s. Het bedrijf richt zich op organisaties met 200-1000 werknemers in technologie, professionele dienstverlening en scale-ups – bedrijven waar fouten in recruitment verdere groei kunnen maken of breken.

“Tegen 2030 willen we minimaal 5.000 bedrijven gebruik maken van intelligence-first recruitment en daarmee de onnodige verspilling van €1 miljard voorkomen”, vertelt Jafarov. “Maar voor ons gaat het om meer dan alleen een flinke besparingen op de kosten. We willen een toekomst creëren waarin het aannemen van personeel nauwkeurig en naadloos verloopt, zodat bedrijven de teams kunnen samenstellen die de innovaties van morgen mogelijk maken. Het tijdperk van hopen dat je de juiste match hebt gemaakt is voorbij en die van écht slimme recruitment is aangebroken.”

Avery werkt momenteel aan het verbeteren van de technologie, het aantrekken van meer klanten en maakt zich klaar voor een volgende financieringsronde om haar missie te versnellen: het bouwen van winnende teams voor ambitieuze bedrijven.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: