AutoBrockhoff investeert in de toekomst. In november 2017 verhuisde de Nissan-dealer naar de Netwerkweg in Amsterdam Noord. Bovendien heeft het bedrijf de blik volop gericht op het rijden van de toekomst: elektrisch en misschien zelfs wel op waterstof.
Accountmanager Frank Anthonissen legt overal waar hij kan zijn oor te luister. “Grote bedrijven zijn bezig met het elektrificeren van hun wagenpark. Daarom houden wij actief de nieuwste ontwikkelingen bij. Symposia van de gemeente, bijeenkomsten van ondernemersverenigingen, het laatste nieuws online: de ontwikkelingen gaan razendsnel en wij zijn erbij.” Anthonissen rijdt zelf naar grote tevredenheid een Nissan Leaf. “Practice what you preach: ik kan ondernemers haarfijn het verschil tussen dieselrijden en elektrisch rijden uitleggen. Maar het allerbeste kun je het zelf ervaren. Ik kan je nu al vertellen dat je nooit meer anders wilt.”
AutoBrockhoff deinst er niet voor terug om notoire dieselrijders op hun eigen bedrijventerreinen de fijne kneepjes van het elektrisch rijden bij te brengen. “Daar wordt echt om gevraagd. En je merkt dat die jongens na een training rustiger rijden. Dat scheelt niet alleen veel uitstoot, maar een beetje extra aandacht doet elke chauffeur goed.” Aandacht geven, daar is men bij AutoBrockhoff goed in. In de fonkelnieuwe, ruime zaak aan de Netwerkweg staan vele nieuwe modellen en occasions – vaak niet lang – te wachten op een nieuwe eigenaar. “Luisteren naar wat de klant wil en hoe hij zijn auto gebruikt, dat is het belangrijkste. Het is ontzettend leuk om met mensen te praten over oplossingen, sommige ondernemers hebben echt een mobiliteitsvraagstuk. We kijken samen naar de langere termijn: is het verstandig één of meerdere bedrijfswagens te vervangen? En wat is de beste keuze? Heb je genoeg aan een behendig, elektrisch ‘stadsbusje’ of heb je zwaarder vervoer nodig?”
“We moeten naar een emissievrij Amsterdam in 2025, aan dit streven van de gemeente doen wij flink mee. Minder CO2-uitstoot is voor bedrijven ook belangrijk als ze meedoen aan aanbestedingen: daarbij gaat een duurzame gunning steeds zwaarder wegen.”
Bovendien vergt een elektrische auto minder onderhoud. In plaats van wekelijkse ritjes naar het tankstation went een gebruiker snel aan het opladen, zowel onderweg als thuis. Subsidies moeten particulieren en bedrijven bovendien over de streep trekken zo snel mogelijk over te schakelen. “Op bestelwagens is ook subsidie te krijgen, bij ons is dan de Nissan NV200 een mooie keuze. En wist je dat Nissan als enige vijf jaar garantie biedt op bedrijfswagens? Maar vergeet de rijervaring niet: onze elektrische bedrijfswagens liggen als een huis op de weg, het rijdt gewoon enorm comfortabel.”