Landgoed Hoenderdaell is verkozen tot ‘Leukste uitje van Noord-Holland’. Dat blijkt uit de ANWB-verkiezing van het ‘Leukste uitje van Nederland 2024’. Vertegenwoordigers van Landgoed Hoenderdaell hebben vandaag tijdens de feestelijke prijsuitreiking een gouden award ontvangen. De zilveren en bronzen award gaan dit jaar naar Marinemuseum Den Helder en Maritiem- en Juttersmuseum Flora.
Winnaars Leukste uitje van Noord-Holland 2024:
- Gouden award: Landgoed Hoenderdaell, Anna Paulowna
- Zilveren award: Marinemuseum Den Helder, Den Helder
- Bronzen award: Maritiem- en Juttersmuseum Flora, De Koog
Ruim 114.000 stemmen zijn uitgebracht zowel op landelijk niveau als per provincie. 67.531 ANWB-leden bepaalden wie zich in elke categorie (provincie en landelijk) de gouden, zilveren en bronzen winnaars mogen noemen. De uitjes werden door ANWB-leden beoordeeld op aanbod, faciliteiten, klantvriendelijkheid, sfeer en prijs-kwaliteitverhouding.
Bezoekers over winnaar Landgoed Hoenderdaell: “Aangenaam verrast, veel dieren, mooie grote speeltuin voor groot en klein!”, “Een fijn park met hart voor de dieren.” en “Een prachtig, ruim opgezet park waarin de dieren zich zeer thuis kunnen voelen, waar ze liefdevol en uitstekend verzorgd worden.”
Belangrijk bij ondernemen uitje
Uit onderzoek* van de ANWB onder 100.000 Nederlanders blijkt dat bijna de helft het aanbod van uitjes in de eigen provincie belangrijk vindt. Vooraf tickets kopen blijft populair, vooral onder jongeren. Van de 18-29-jarigen koopt 98 procent wel eens vooraf een ticket. Onder 60-plussers is dit 83 procent. Voor een toegangsticket wil de helft van de bezoekers maximaal 20 euro uitgeven en een derde wil tot 50 euro per persoon betalen. Voor parkeren zijn bezoekers over het algemeen bereid om maximaal 5 tot 10 euro te betalen. Voldoende parkeermogelijkheden is voor 30 procent zeer belangrijk bij de keuze van een uitje.
Door de gestegen levenskosten onderneemt één op de drie Nederlanders minder uitjes. Daarnaast onderneemt 30 procent voor minder dure uitjes en kiest 21 procent vaker voor spaar- en kortingsacties. Tegelijkertijd zijn er ook respondenten (27%) die zich niet aanpassen door de gestegen kosten. Acties en aanbiedingen zijn van groot belang bij het kopen van tickets, 54 procent van de Nederlanders maakt hier geregeld gebruik van.
Een gezond aanbod in eten en drinken is voor 44 procent van de bezoekers belangrijk. Al wil de meerderheid van de mensen hier niet extra voor betalen. Circa één op de drie Nederlanders neemt meestal eigen eten mee naar een uitje, ouderen nemen het minst vaak eigen consumpties mee.
Duurzaamheid is een steeds belangrijker aspect, de meerderheid van de Nederlanders (70%) houdt hier rekening mee bij het kiezen van een uitje. Waar bezoekers het meest opletten zijn afvalscheiding, dierenwelzijn en watertappunten.