Bij ABN AMRO wordt de klant veel breder bediend dan alleen op financieringsgebied. Dat geldt ook voor de vastgoedklanten van de bank. Gilles Jansen, Corporate Banker Real Estate, en Peter Visschers, Senior Corporate Banker Real Estate, vertellen ons meer over de brede dienstverlening van ABN AMRO.
Wat zijn jullie rollen binnen ABN AMRO?
Peter: “Gilles en ik zijn een soort bankiers-tandem; samen zijn wij het eerste aanspreekpunt voor onze vastgoedklanten binnen de regio Noordwest. Deze regio loopt van Texel tot aan Leiden en Utrecht. Samen met ons team van financiersspecialisten helpen wij onze klanten bij allerlei soorten financieringsaanvragen.”
Gilles: “Wij zitten wekelijks met relaties aan tafel. Dan gaan wij van A tot Z de gehele situatie van de klant door. Wij kijken dan niet alleen naar de financiering, maar denken ook strategisch mee met de klant. Waar kunnen we de klant nog meer bij helpen? Hoe kunnen wij de klant naar een hoger niveau tillen? Het is een nieuwe manier van bankieren, waarbij wij de klanten op vele verschillende facetten ondersteunen.”
Kunnen jullie enkele facetten uitlichten?
Peter: “Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van onze verschillende financiële producten, het afdekken van risico’s middels verzekeringen of oplossingen voor tijdelijke creditgelden, maar ook onze ondersteuning op het gebied van private banking en private wealth management binnen ABN AMRO MeesPierson. Er wordt dan kritisch en deskundig naar het vermogen van onze klanten gekeken en uiteraard ook naar de groeimogelijkheden van dat vermogen binnen onze bank.”
Gilles: “Dat is interessant voor onder andere klanten die hun vastgoedportefeuilles uitponden, omdat bijvoorbeeld vastgoedverhuur tegenwoordig door allerlei wetgeving minder loont. Deze benadering past bij onze ‘One-Bank Strategy’, wat inhoudt dat wij zowel op het zakelijke als op het privévlak met onze klanten willen bankieren.”
Duurzaamheid is ook een belangrijk onderdeel van de strategie van ABN AMRO. Kunnen jullie daar meer over vertellen?
Peter: “Vroeger klopte de klant enkel met een financieringsaanvraag bij ons aan. Maar tegenwoordig moeten onze klanten met veel meer aspecten binnen de markt rekeninghouden, zoals mogelijke verplichtingen betreffende duurzaamheidsrapportages omtrent CSRD/ESG. Bij een aanvraag komt dus veel meer kijken dan vroeger.”
Peter: “Als een klant tegenwoordig een financieringsaanvraag indient, moet hij ook een verduurzamingsplan hebben. Dit past zeker bij de duurzaamheidsstrategie van ABN AMRO. Samen met onze klanten streven we ernaar om te schakelen naar een duurzame samenleving. Ook binnen onze vastgoedportefeuille hebben we duurzaamheid tot een integraal onderdeel van onze dienstverlening gemaakt. Met onszelf en onze klanten hebben wij afspraken gemaakt hoe we tot een reductie van CO2-uitstoot kunnen komen. Vergeleken met de CO2-uitstoot in onze vastgoedportefeuille van 2021, willen we in 2030 op de helft van de uitstoot zitten.”
Gilles: “De ambitie is om in 2050 klimaat neutraal te zijn. Voor al onze sectoren hebben wij hiervoor klimaatplannen opgesteld, zo ook voor onze vastgoedsector. Vandaar dat wij klanten die hun vastgoed willen verduurzamen, graag ondersteunen. Dit doen wij met verschillende duurzaamheidspartners die wij kunnen inschakelen voor onze klanten, maar bijvoorbeeld ook met onze Green Building Tool.”
Wat is dat precies voor tool?
Peter: “Met onze Green Building tool faciliteren we onze klanten op het gebied van verduurzaming. Met de digitale tool komen we er samen met de klant achter hoe ver hij bijvoorbeeld met zijn energie-labels staat en welke verduurzamingsmogelijkheden er zijn om een tot een beter label te komen. Geheel vrijblijvend kunnen klanten hun vastgoedadressen aan ons doorgeven en vervolgens kunnen wij het in de tool uploaden. Die tool komt, op basis van beschikbare data in de markt over het betreffende vastgoed, met een voorstel hoe een energielabel verbeterd kan worden.”
Gilles: “Als bank vinden wij het heel belangrijk dat wij naast verduurzaming, ook naar de maatschappelijke rol van een klant kijken. Werkt de klant bijvoorbeeld met gecertificeerde bouwers? En zijn zij zich bewust van de impact op de biodiversiteit? Dit checken wij bij zowel nieuwe alsook de bestaande klanten. Het geeft aan dat wij als bank alleen met professionele partijen in zee willen. Partijen die Nederland beter, schoner en leefbaarder willen maken.”
Zien jullie nog ontwikkelingen op dit gebied binnen de verduurzaming van de vastgoedmarkt?
Gilles: “Tegenwoordig is het voor vastgoedeigenaren noodzakelijk dat hun vastgoed Paris Proof wordt, oftewel CO2-neutraal. Wanneer vastgoedeigenaren op tijd toekomstbestendige maatregelen nemen, wordt hun vastgoed meer waard. De afgelopen jaren hebben we deze premium op de waarde gemerkt. De verwachting is echter dat we in de toekomst gaan zien dat deze status quo verandert: een vastgoedobject moet sowieso verduurzaamd zijn, anders komt er juist een downgrade op de prijs. Dat is een hele andere manier van nadenken in de markt, dat ook onderschreven wordt door ons hoofd van de taxatieafdeling, Reinier Mijsberg.”
Peter: “Inderdaad, verduurzamen leidt nu nog tot een green premium, maar de brown discount wordt sterker en sterker. Dit geldt in dit geval voor de waarde van het vastgoed en de hoogte van de huurwaarde, maar gaat ook steeds meer gelden voor de prijs van vastgoedfinanciering, en de beschikbaarheid ervan.”
Voor meer informatie over ABN AMRO zie www.abnamro.nl.