Het Horizon College heeft de European Innovative Teaching Award gewonnen. De mbo-school ontvangt de prijs samen met Europese partnerscholen voor een internationaal project. Tijdens dit drie jaar durende project werden online activiteiten en fysieke studiemodules ontwikkeld voor mbo-studenten. Het werd uitgevoerd met scholen in Nederland, Denemarken, Finland, Spanje, Engeland en Duitsland. De prijs is een initiatief van de Europese Commissie en is in het leven geroepen om de prestaties van scholen te belonen en internationale onderwijs- en leerpraktijken te bevorderen, waarin docenten nieuwe lesmethoden leren hanteren. Volgens de Europese Commissie is de award een erkenning voor de mooie bijdrage die is geleverd aan het lesgeven in een internationale context.
Eerste en enige mbo-school
Het Horizon College, met vestigingen in Alkmaar, Heerhugowaard, Hoorn en Purmerend, is de eerste en enige mbo-school in Nederland die deze prijs in ontvangst mag nemen. Binnen het internationale project, EMEU4all genaamd, was het Horizon College projectleider. Docenten ontwikkelden fysieke en online opdrachten die vervolgens door studenten van de deelnemende scholen werden uitgevoerd. Zo leerden zij samenwerken met studenten uit verschillende landen.
Al ruim voordat corona er was, ontwikkelde het Horizon College online onderwijsprojecten om met scholen in het buitenland samen te werken. Met de komst van corona kwamen deze projecten nog eens in een extra stroomversnelling.
Enorme groei
Voor het team Internationalisering is de award een enorme opsteker. Frans van Schaik, coӧrdinator Internationalisering, is dan ook zeer verheugd: ‘We zijn hartstikke trots op deze prijs. Het Horizon College heeft internationalisering omarmd in het beleid met als doel zoveel mogelijk studenten en docenten een internationale ervaring te kunnen bieden, zoals internationale stages, studiebezoeken en online samenwerking met EU-partners. Vele studenten en docenten hebben inmiddels mooie ervaringen met en in het buitenland opgedaan. We merken ook dat steeds meer scholen in binnen- en buitenland interesse hebben voor onze programma’s.’
Online onderwijsvormen
Het thema dat de Europese Commissie dit jaar heeft gekozen is afstandsleren; het gebruikmaken van innovatieve online onderwijsvormen en -tools. Zo werkten bijvoorbeeld studenten van de opleidingen Detailhandel online samen met studenten uit Engeland en Spanje. De studenten gaven elkaar opdrachten om de gehele productieketen van een product in kaart te brengen en er een storyboard en video van te maken. Ook studenten van de opleidingen Sport & Bewegen voerden een online project uit met studenten uit Spanje en Engeland. Zij onderzochten meerdere fitness-apps en evalueerden deze met elkaar. Ook ontwikkelden ze sportoefeningen voor mensen van verschillende leeftijden. Online overlegden de studenten in het Engels en gaven zij elkaar feedback. Na afloop van de online activiteiten, waaraan hele klassen meededen, konden studenten een studiemodule van minimaal drie weken volgen bij een partnerschool. ‘Het EMEU4all-concept is een succesvolle, organische formule gebleken,’ zegt Van Schaik. ‘Het concept heeft een vervolg gekregen en kan blijven bloeien en groeien over de grenzen van ons college, nationaal en internationaal.’
Vier sectoren
Vanaf nu worden jaarlijks winnaars in vier verschillende sectoren gekozen: voorschoolse educatie, basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Van de 33 landen die onderdeel uitmaken van het Erasmus+-programma is per sector een winnaar gekozen. Het Erasmus+-programma is een EU-programma om internationalisering in het onderwijs te bevorderen.