Dat we in Noord-Holland Noord in het algemeen en in Hollands Kroon in het bijzonder ons maar het beste kunnen focussen op economische kansen – dát staat voor de Ondernemersfederatie Hollands Kroon (OFHK) als een paal boven water. “We zijn veel te lang neergezet als vergrijzende krimpregio. Onterecht. Het stikt hier van de succesvolle bedrijven en veel jongeren die er heel graag willen werken. En wonen.”
Laat dat laatste nou misschien wel het grootste struikelblok zijn. “Het ontbreekt in de dorpen simpelweg aan geschikte en betaalbare woningen voor starters. De wachttijden voor sociale huurwoningen zijn absurd. Jongeren die in Amsterdam, Wageningen, Leiden of waar dan ook hebben gestudeerd komen om die reden maar mondjesmaat terug. Een gemiste kans”, vinden Jeanette de Boer-Visser en Margret Hoekenga-Idema.
De voorzitter en de secretaris van de OFHK zijn zeer kritisch op de provincie die volgens hen te rigide is over waar wel en niet gebouwd mag worden. En ook de gemeente kan zich wel wat flexibeler opstellen. “Denk eens na over de bouw van appartementen voor starters. Dat stimuleert op de langere termijn ook de doorstroom beter. Want aan een flatje bouw je geen bijkeuken. Dan verhuis je gewoon naar iets groters.” Eigenlijk zouden gemeenten en projectontwikkelaars het best te rade gaan bij de 15- tot 30-jarigen om een goed beeld te krijgen van waar behoefte aan is bij die groep, concluderen ze. “En dat gebeurt niet of in elk geval veel te weinig.”
Welk label?
Terug naar de vergrijzing en de krimp: het zijn labels waar ze bij de OFHK niet veel mee kunnen. “We focussen veel liever op alles wat Hollands Kroon wél te bieden heeft.” En dat is zoveel dat ze er bijna niet over uitgesproken raken. Om te beginnen: het wemelt hier van de bijzondere en succesvolle ondernemingen. “Soms zo bijzonder dat je stomverbaasd bent dat het in je eigen dorp zit en dat je het niet eens wist. Maar ja: nuchter en bescheiden, dat typeert de mensen hier van oudsher”, zegt Jeanette de Boer.
En als er dan toch een etiket moet worden geplakt op Hollands Kroon, dan dekt investeringsgebied de lading beter. “Qua ondernemingsdichtheid doen we het gewoon goed. Ook bieden al die ondernemingen volop werk. Steeds meer zelfs: zeker in de technische hoek begint het al lastiger te worden om vacatures ingevuld te krijgen. De arbeidsmarkt heeft hier absoluut potentie om nog verder te groeien”, ziet Margret Hoekenga. “Een initiatief als Op Kop om werkgever en werknemer makkelijker aan elkaar te koppelen is in wezen mooi, maar mist toch persoonlijke slagkracht. Ook De Kop Werkt is teveel een geheel van losse projecten om écht efficiënt te zijn.”
Federatie
De OFHK is een federatie. Dat wil zeggen dat de ondernemersverenigingen de leden zijn en dus de agenda én de standpunten bepalen. “Wij krijgen de input vanuit de besturen. Zij bepalen onze standpunten. Daarmee gaan we aan de slag”, vertelt Jeanette de Boer. “Namens de leden lobbyen we bij de gemeente en trekken we ook op richting de provincie en andere lokale en regionale organisaties, als het onderwerpen betreft die voor ondernemers relevant zijn.”
Het woord RES valt – de regionale energie strategie – die de provincie op dit moment aan het vaststellen is. “Mooi voorbeeld van hoe het zo goed anders had gekund. Wij vinden het absoluut een gemiste kans dat de provincie niet ook met bedrijven om tafel is gaan zitten. Het energievraagstuk, de transitie naar duurzaam: ook voor bedrijven enorm relevant. Plus: er zijn ondernemers zat met hele goede ideeën, die maar wat graag mee willen denken en mee willen rekenen. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?”, vraagt Jeanette de Boer zich af.
Supersucces
Want dat het kan – met zijn allen de schouders eronder en ongekende successen boeken – bewijst het geslaagde glasvezelproject in Hollands Kroon. Bijna elk huis en elk bedrijf in de gemeente beschikt inmiddels over razendsnel internet dankzij de glasvezelaansluiting. Ook in het buitengebied. “Sterker nog: daar was het ’t eerst gerealiseerd.” Dat succes is grotendeels toe te schrijven aan de inspanningen van de Coöperatie Breedband Hollands Kroon, een burgerinitiatief. “Snel internet is geen luxe meer. De OFHK vindt het een eerste levensbehoefte, net zoals stroom. Dat geldt zeker – of juist – ook voor agrarische en afgelegen bedrijven”, zegt Margret Hoekenga.
Bovendien: corona biedt in dat opzicht mooie kansen voor de regio. “Afstand is niet langer een nadeel. Je kunt prima digitaal overleggen, online samenwerken en vanuit huis werken. Als deze pandemie ons iets heeft laten zien is dat het ‘in de provincie’ nog niet zo slecht was, zeker op het hoogtepunt, toen de maatschappij min of meer op slot zat. We hebben hier de ruimte om te ontspannen en lekker te wonen én de faciliteiten om goed te kunnen werken”, stelt Jeanette de Boer. “Kortom: wel de lusten, niet de lasten. Wie wil nou niet investeren in zo’n regio?”