Let’s be honest. Op de populaire dating apps staat één ding centraal: uiterlijk. Bevalt het wat je ziet? Dan krijgt hij of zij een like. Zo niet, dan swipen we net zo makkelijk naar links. Daar komt vanaf nu verandering in. 27 mei 2021, lanceerde dating app – nee, liefdesapp – Magnolia. Aan de hand van een wetenschappelijk algoritme worden singles gematcht op basis van hun persoonlijkheid; hoe zij van binnen zijn, en het karakter dat zij zoeken in de liefde. Een primeur in de datingwereld, waarmee de founders hun duidelijke missie verwezenlijken: liefde terugbrengen in daten en relaties.
Let science do the heart work for you
Waarop is echte liefde gebaseerd? De unieke combinatie van de persoonlijkheden. Het innerlijk. Dit is exact de basis van Magnolia. Tijdens het aanmaken van je profiel op Magnolia is het geen kwestie van foto’s uploaden, een kort verhaaltje over jezelf invullen, en gaan. Nee, singles gaan hiernaast aan de slag met een uitgebreide vragenlijst. En niet zomaar één: een wetenschappelijk bewezen profile-builder op basis van het Hexaco-model, ontwikkeld met professoren van de Vrije Universiteit Amsterdam. Persoonlijkheid is namelijk in kaart te brengen op basis van zes verschillende dimensies: vriendelijkheid, emotionele stabiliteit, extraversie, consciëntieusheid, autonomie en integriteit. Met Magnolia’s vragenlijst wordt duidelijk hoe singles zelf scoren op deze dimensies, én wat zij het liefst zouden willen zien in hun toekomstige liefde. Hiermee gaat Magnolia’s algoritme aan de slag voor de crossmatches: hij of zij heeft het karakter dat jij zoekt, en jij hebt die van hem of haar.
“De afgelopen jaren zagen wij de datingwereld steeds oppervlakkiger worden. Voor ons de aanleiding om een nieuwe manier van daten te introduceren waar niet het uiterlijk, maar juist het innerlijk centraal staat. Want dat is wat zorgt voor een liefdesconnectie. Met ons wetenschappelijke algoritme, wisselen wij het verdwalen in het overgrote aanbod in voor échte matches. En alleen die. Matches vanuit wie je bent én wie jij zoekt,” Geeft co-founder van Magnolia, Joris Blijenberg, aan.
Quality over quantity
Voor singles betekent dit een einde aan het eindeloze geswipe. Op Magnolia vindt de liefde hen. Elke dag worden drie écht potentiële matches verzameld en voorgesteld. Het idee hierachter is dat singles op deze manier rustig de tijd nemen om in de voorgestelde profielen te duiken. De singles weten al dat het op het gebied van persoonlijkheid wel goed zit. Vinden zij de foto’s en het profieltekstje ook leuk? Dan kunnen zij aangeven dat ze een oogje op diegene hebben – toepasselijk via het icoontje in de vorm van een oog in de app. Is dit wederzijds, dan kunnen ze zien hoe compatible ze precies zijn door de scores te bekijken en opent de gespreksfunctie. En dan is het tijd om elkaar zo snel mogelijk in het echt te zien, want dan wordt natuurlijk pas echt duidelijk of de connectie er ook in real life is.
Magnolia is vanaf 27 mei 2021 te downloaden in de App Store voor IOS. Binnen enkele weken volgt ook de versie voor Android in de Play Store.