Als enthousiast sponsor van maar liefst veertien verschillende clubs en teams laat Maarten Buitendijk vooral zijn hart spreken. Onder meer het IJmuidense Telstar en de rolstoelhockeyers van Oranje en Jong Oranje kunnen op financiële steun van Nederlof Fish rekenen. Tegelijkertijd heeft de ondernemer een goede neus voor zakelijke kansen. “Aanvallend ben ik op mijn best.”
Door corona was een scherp aanvalsplan een absolute vereiste bij Nederlof Fish. Het bedrijf verwerkt en verkoopt niet alleen allerlei vissoorten, maar importeert onder meer ook kreeften via een joint venture met een Amerikaans bedrijf. “Wij leveren vis en kreeft aan supermarkten en de groothandel, die onze producten weer verkoopt aan restaurants, viswinkels en vismarkten. Dat de horeca dichtging, dat trof ons dus ook. Gelukkig bleef de export naar Italië wel op peil.”
Maar – corona of niet – de mensen willen nog steeds lekker eten. En dus doken ze bij Nederlof Fish in de online wereld – er ging letterlijk een wereld voor ze open. “Via sociale media hebben we de fijnproevers – zeker in de Aziatische keuken houden ze van gerechten met goede vis en kreeft – rechtstreeks benaderd. Dat werkte. Inmiddels weet die groep consumenten ons goed te vinden.”
Brede blik
Die creatieve insteek kenmerkt de manier van werken van Buitendijk. Door corona werden hij en zijn team niet alleen online actief. Ze openden ook een groothandel in groenten, fruit, vlees, wild gevogelte en vis – Hordijks Versmarkt – met een verswinkel in Helmond met een verwerkingsruimte. “Daar verkopen we een ruim assortiment verse groenten en fruit en ook nog vlees-, vis- en groentesalades. Dat doe ik samen met een bedrijfsleider die uit de groente- en fruitsector komt. We leveren al fruitpakketten aan bedrijven, en willen doorgroeien. Maaltijden, groente en fruit bezorgen dus. We richten ons eerst op Brabant en Zuid-Holland. Maar we denken al verder. Een landelijke keten? Wie weet!”
Hoe breder actief, hoe meer grip op de business – dat lijkt het motto van Buitendijk, die met Nederlof Fish ook een vestiging in Italië heeft en bewust in een joint venture stapte met de Amerikaanse kreeftenleverancier. “Ik heb ideeën zat.”
Teamspirit
Terug naar de sport. Dat hij zoveel teams en verenigingen financieel of met materiaal ondersteunt, vindt Buitendijk niet meer dan normaal. “Ons bedrijf draait een prima omzet. Dan is het alleen maar mijn verantwoordelijkheid om een deel van dat financiële succes om te zetten in maatschappelijke steun – en dus sportteams die het hard nodig hebben te sponsoren.”
Absoluut een kwestie van gunnen trouwens. “Sponsoring zie ik niet als een commerciële kans of als een investering die moet renderen. Zo werkt het gewoon niet. Vaak is het contact sowieso al bij toeval of via medewerkers tot stand gekomen. Neem de rolstoelhockeyers van de Kennemer Keien uit Overveen. Geldt ook voor het eerste dameselftal van Excelsior, of de rolstoelhockeyers van Oranje en Jong Oranje. Met hoe weinig middelen zulke teams het soms moeten doen … De bezuinigingen bij de hockeybond troffen de nationale teams van rolstoelhockeyers als eerste. Terwijl het lijkt of gehandicapte sporters als eerste gestimuleerd worden. Als alle 235.000 leden van de bond per jaar 50 eurocent meer contributie zouden betalen, hadden ze gered kunnen zijn. Moet je zulke mensen laten vallen die in de top-3 van de wereld meedraaien? Ik persoonlijk kan dat niet.”