Kennisplatform voor noord holland

Digit: slagvaardiger dan ooit

Geplaatst op 14 april 2021
Digit: slagvaardiger dan ooit

Met de overname door Batenburg Techniek versterkt Digit uit Zwaag zijn marktpositie. Niet dat ze te klagen hadden, integendeel. Digit industrial automation liep en loopt als een tierelier. Wel is de slagkracht nu aanzienlijk vergroot, terwijl de flexibiliteit en werksfeer van het familiebedrijf gewaarborgd blijven. Win-win voor alle partijen dus. Niet in de laatste plaats voor de klant.

Een nieuw logo, een nieuwe huisstijl – er zijn wel wat dingen veranderd bij Digit. Toch blijft het bedrijf onder dezelfde naam in de kern precies opereren zoals het al jaren doet. Met aandacht voor de problemen van de klant, praktisch en oplossingsgericht, vernieuwend en slim. “Eigenlijk sluiten Batenburg en Digit juist op die punten ook goed op elkaar aan”, vertelt Frits Tjalsma, de nieuwe directeur van Digit. “Batenburg is landelijk actief, ook in industriële automatisering, maar miste nog een sterke basis in Noord-Holland. Plus het feit dat Digit ook installatiewerk doet en panelen bouwt, naast de engineering. De overname pakt in dat opzicht goed uit voor Batenburg én voor Digit omdat we nu beide, of beter gezegd: samen, ook makkelijker grotere en complexere projecten kunnen oppakken. We leveren nu in alle opzichten een totaalpakket. En uiteraard altijd met één contactpersoon voor de klant – dat communiceert nou eenmaal het efficiëntst.”

De liefde tussen Batenburg en Digit was trouwens wederzijds. Afzwaaiend Digit-directeur Martijn Dekker – sinds 2008 stond hij aan het roer van de onderneming die zijn vader in 1988 heeft opgericht – had de overnamekandidaten namelijk voor het uitkiezen. “Er waren meerdere serieuze gegadigden. Martijn Dekker zocht echt naar een klik: hij heeft daarbij steeds de belangen van zijn klanten en van zijn medewerkers vooropgesteld”, zegt Tjalsma. Er gaat met de overname dan ook geen enkele baan verloren. Sterker: er staan alweer vacatures open.

Vakmensen

Als Digit ergens om bekend staat dan is het wel het vakmanschap van de medewerkers. Die opereren al jaren min of meer als zelfstandige ondernemers binnen het bedrijf. “Een combinatie van eigen verantwoordelijkheid en volop bevoegdheden. Dat geeft een ongekende drive om resultaten te willen boeken, zonder dat ze daarbij de langetermijnbelangen voor de klant en het bedrijf uit het oog verliezen. De medewerkers van Digit voelen een sterke verbondenheid met ‘hun’ bedrijf, en dat merk je elke dag. De sfeer is ongedwongen, niet alleen op papier zijn we een platte organisatie”, legt Tjalsma uit.

Werksfeer

Die lijn wil hij zeker doorzetten. Geen wonder: goed personeel vinden en behouden is voor elk bedrijf in de techniek inmiddels een uitdaging, en Digit is daarop geen uitzondering. “Bij alle divisies van Batenburg hechten we aan een goede werksfeer. We willen dat onze mensen met plezier naar hun werk gaan en dus proberen we de optimale omstandigheden te creëren waarin dat werkplezier vooropstaat. Daarom stimuleren we de eigen verantwoordelijkheid, bieden we inhoudelijk uitdagend werk, en zetten we ook in op zachtere zaken als werkgeluk – we hebben een Chief happiness officer in dienst – en de nodige ontspanning: we organiseren regelmatig een gezellig feestje voor onze mensen. Samen werken én ook af en toe samen ontspannen: dat werkt gewoon beter.”

Werknemers veel verantwoordelijkheden geven – bij Digit betaalt dat vertrouwen zich al jaren uit: de loyale klantenkring bewijst dat de kennis en de expertise van de ruim zeventig vakmensen op waarde worden geschat. “Bij Digit nemen we de mensen en hun ervaring en inzichten heel serieus. Dat heeft een positief effect op de slagkracht en flexibiliteit in projecten en geeft mensen veel voldoening over hun eigen rol en taken. Het smaakt altijd naar meer”, legt Tjalsma uit. Die drang naar meer weten en zo betere resultaten voor de klanten boeken zit sowieso in het DNA van de onderneming. “Onderzoeken hoe het beter kan is bij ons een continu proces dat ingebakken zit in alle facetten van onze bedrijfsvoering.”

IT in de industrie

Digit werkt voor de industrie. Een breed begrip dat je ook echt zo kunt opvatten. Klanten zijn onder meer PWN, HHNK, MSD,  SCW Energy, TAQA en ook diverse kleinere industriële bedrijven. Zo bouwt Digit op dit moment aan een installatie bij SCW Energy die door middel van superkritisch (water) vergassen organische reststoffen omzet in groene grondstoffen en groen gas. “Het stukje procestechniek ligt honderd procent bij de klant. Wij focussen ons op de automatisering eromheen. Bij dit nieuwe project is dat voor een deel pionieren. Maar ook daar leren we van.”

Digit heeft zich sinds de start in 1988 geprofileerd als voorloper in zijn vakgebied – die insteek hebben ze nooit losgelaten. Of het nou om pionieren gaat of om verder uitbouwen van bestaande systemen: geen project is hetzelfde. Niet in omvang en niet in de aard van het project. “Rode draad is dat we de processen bij de klant met automatisering en slimme technische oplossingen ondersteunen en waar mogelijk verbeteren of verduurzamen. Soms werken we aan de verbetering van bestaande systemen, of realiseren we compleet nieuwe productielijnen”, vertelt Tjalsma. Ook rekenen ze het rendement en de terugverdientijd van installaties door. “De investeringen die bedrijven doen in  het verbeteren van processen moeten zich uiteindelijk ook terugbetalen. Duurzaamheid is in dat opzicht een abstract begrip. Toch lukt het ons altijd om er een terugverdientijd aan te hangen en zo het rendement te berekenen.”

Onveranderd

Batenburg Techniek heeft met de overname van Digit dan ook niet voor ogen gehad om het bedrijf te veranderen. “De focus ligt juist op verdere groei en met de krachtenbundeling zien we daar volop kansen voor. Batenburg bestaat uit ruim 1100 medewerkers verdeeld over drie divisies, waarbij Digit is toegevoegd aan de divisie industriële automatisering. Samen met Beenen, Bellt, JB-systems en IAS bestaat deze divisie uit een grote groep monteurs, panelenbouwers én zo’n vierhonderd engineers. Bovendien werkt het bedrijf systeemonafhankelijk waardoor ze altijd de beste oplossing kunnen kiezen.” Ook voor inspecties, herstelwerkzaamheden en andere servicetrajecten is Digit nog steeds dé keuze voor de Noord-Hollandse industrie. Daar verandert het nieuwe logo niets aan.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: