Kennisplatform voor noord holland

Unica: (Be)heren van de cloud

Geplaatst op 23 maart 2021
Unica: (Be)heren van de cloud

Datacenters zijn allang geen ver-van-mijn-bed-show meer. Van een grote multinational tot een willekeurige consument ergens in Nederland: iedereen werkt met datacenters. “Het gaat niet alleen om de dataopslag van bedrijven. Via datacenters werk je in Teams, log je in bij de Belastingdienst en checkt je file-app hoe druk het is op de weg. Datacenters zijn de cloud – de reikwijdte is enorm.”

Datacenters zijn feitelijk onmisbaar voor het functioneren van de Nederlandse economie. Dat die datacenters goed werken is dan ook cruciaal. Bij Unica weten ze dat maar al te goed. “Datacenters ontwerpen en (ver)bouwen is de core business van onze landelijk opererende divisie Datacenters. Beheer en onderhoud ligt bij de Amsterdamse vestiging van Unica. Wij zijn als bedrijf dus betrokken vanaf het moment dat het eerste idee ontstaat tot aan het dagelijkse functioneren van de datacenters. We leveren echt een totaalproduct”, zegt Dimitri Groeneweg, vestigingsdirecteur van Unica Building Services Amsterdam. “Zo bedienen we full lifecycle onze datacenterklanten.”

Dé hotspot

Dat Amsterdam dé internethotspot is voor Nederland en de nummer drie van de EU is bepaald geen nadeel voor Unica. “Bedrijven wíllen hier zitten vanwege de goede verbindingen. We werken onder meer voor techgiganten, voor grote telecombedrijven, bedrijven met eigen datacenters/computerruimten en de (grote) co-locators die vierkante meters datacenter verhuren. Daarbij conformeren we ons steeds aan de specifieke vraag, de situatie, het ontwerp en de bijbehorende eisen van het bedrijf in kwestie”, vertelt Arno Uiterweerd, managing director Datacenters bij Unica. Dat die wensen nogal kunnen variëren mag duidelijk zijn. “Bij ontwerp en (ver)bouw gaan we uit van bepaalde prestatie-indicatoren. Is het datacenter eenmaal operationeel dan houden we altijd nog de vinger aan de pols: de prestatie moet niet achterblijven op de verwachtingen. En juist dan zijn de korte lijntjes met de collega’s van beheer en onderhoud ideaal.” Klanten hebben dan ook altijd één contactpersoon, ongeacht met welke vraag ze komen. “Dat scheelt hen gedoe en wij weten direct wie hem het snelst kan helpen. Snel kunnen schakelen is voor iedereen prettig. Bovendien zijn we als Nederlandse partij als geen ander thuis in de wetgeving omtrent duurzaamheid, vergunningen en het ‘inpassen’ van datacenters in de gebouwde omgeving.”

Perfecte skills

Unica bestaat uit verschillende divisies maar heeft één businessline, met zoals gezegd voor klanten één duidelijke contactpersoon. De verschillende divisies hebben elk hun eigen expertise, maar werken goed samen. “Elektrotechniek en werktuigbouwkunde vragen om andere skills en knowhow dan het bouwen en ontwerpen van datacenters. Bij beheer en onderhoud richten we ons volledig op de optimale werking van de technische infrastructuur – juist omdat de bedrijven vaak in grote mate afhankelijk zijn van de datacenters. Dan kun je dus denken aan koeling, maar ook zaken als beveiliging en stroomvoorziening”, legt Groeneweg uit. “Daarom heeft Unica ook een servicedesk met 24/7 beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel.”

Ondertussen zet de groei van datacenters onverminderd door. “Dat komt niet alleen doordat steeds meer mensen thuis werken vanwege de coronacrisis. De crisis heeft het groeiproces eigenlijk alleen maar verder versneld”, zegt Uiterweerd. Om die reden wordt het netwerk van datacenters in Nederland ook steeds fijnmaziger. “Van een paar grote zoals in Amsterdam-Oost, Middenmeer en Schiphol zie je dat er ook steeds meer kleinere hubs ontstaan van kleinere datacenters, de zogeheten edge colocations. Goed natuurlijk met het oog op veiligheid én continuïteit, bij stroomuitval bijvoorbeeld. En een perfecte fit met Unica’s landelijke aanwezigheid en dekking.”

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: