In het afgelopen coronajaar realiseerde GaragePark de grootste groei in haar veertienjarige geschiedenis. Niet alleen zorgde 2020 voor een recordaantal van tien nieuwe parken, waardoor het totaal aantal parken op 33 kwam. Ook verbeterde de marktleider de huur- en verkoopcijfers en is het percentage investeerders aanzienlijk vergroot. Ondanks deze gunstige bedrijfsresultaten verwacht GaragePark ze in 2021 te overtreffen.
GaragePark startte in 2020 de ontwikkeling van maar liefst tien nieuwe parken, verspreid over heel Nederland. Meer dan duizend van de garageboxen op die parken heeft het bedrijf verkocht. En omdat het ook bestaande boxen betreft, ligt het aantal verhuurde boxen nog hoger. Dit zijn forse stijgingen ten opzichte van 2019. “Het succes van het afgelopen jaar was ver boven verwachting”, stelt GaragePark-directeur Rick Faase. “Natuurlijk hielden wij ons hart vast toen het virus om zich heen begon te grijpen, maar gelukkig bleven wij ongedeerd. Hetzelfde geldt voor de afnemers van onze boxen. Zij werken veelal in de maakindustrie of runnen een webshop vanuit hun garagebox. Omdat vakanties niet doorgingen en winkels sloten, verbouwde de consument zijn huis en shopte hij meer online. Gelukkig konden wij invulling geven aan de hieruit voortkomende vraag naar veilige opslag- en bedrijfsruimtes.”
Investering
Behalve eindgebruikers weten ook investeerders de weg naar garageboxen steeds beter te vinden. Zo is op de locaties van GaragePark het aantal beleggers van zestig tot maar liefst tachtig procent toegenomen. Faase: “Omdat onze garageboxen een nieuw segment binnen logistiek vastgoed zijn, is het spannend hoe potentiële beleggers hierop reageren. Wij zijn daarom extra verheugd dat serieuze beleggers de waarde ervan inzien en daarnaar handelen. Tegelijkertijd zien wij dat er door heel Nederland nog veel behoefte is aan betaalbare werkruimtes. Beleggers die tot nu toe de boot gemist hebben, hoeven zich dus geen zorgen te maken. In 2021 komen er nog genoeg kansen voorbij.”
Toekomstbeeld
Ondanks het succes van het afgelopen recordjaar, verwacht GaragePark het in 2021 nog beter te doen. Zo spreekt de marktleider de ambitie uit om meer nieuwe parken te lanceren dan vorig jaar. Hierbij zal het bedrijf ook meer regio’s buiten de Randstad bedienen. Faase: “Een gemiddeld verzorgingsgebied van een park is ongeveer vijftien kilometer. Dit betekent dat een middelgrote stad al ruimte biedt voor meerdere locaties. Om die reden zien wij nog genoeg mogelijkheden om door heel Nederland harde werkers en beleggers te voorzien van ons vastgoed. Hiervoor zijn wij continu op zoek naar mooie locaties op gunstige liggingen.”