Hoe ga ik om met leeftijdsdiscriminatie? Wat doe ik als elk profiel telkens net niet bij me past? Hoe blijf ik in de vechtstand na afwijzing 34 en vind ik de baan waar mijn hart sneller van gaat kloppen? Voor werkzoekenden met deze vragen en andere twijfels is er nu ‘Sollicitatiehulp, the community’, een platform dat mensen een luisterend oor biedt en adviezen over solliciteren en cv geeft.
Solliciteren kan hardvochtig zijn. Vooral wanneer je jaren dezelfde baan had en er achter komt dat behalve de tijden ook de vereisten en manieren van solliciteren veranderd zijn. ‘Daarin meebewegen is niet makkelijk. Het is waarom ik een omgeving heb gecreëerd met een sfeer van vriendschap en betrouwbaarheid’, vertelt oprichtster Judith Schoorlemmer. ‘Een online huiskamer waar mensen kennis en ervaringen kunnen delen om elkaar een hart onder de riem te steken. Samen solliciteren levert meer succes op dan alles in je eentje doen.’
Groot gat
Volgens Schoorlemmer zit er een enorm groot gat tussen het werk wat wordt aangeboden (werkgevers) en het werk dat wordt gevraagd (sollicitanten). ‘De sollicitanten gaan voorbij aan de eisen die gesteld worden. En werkgevers gaan op hun beurt voorbij aan wat werkzoekenden willen. Dat matcht vaker niet dan wel.’
Met ‘Sollicitatiehulp, the community’ gaat Schoorlemmer dat gat overbruggen. Niet alleen door werkzoekenden mentale ondersteuning te bieden, maar hen ook leren in zichzelf te investeren en zich te profileren. ‘Dat doen we door werkzoekenden met elkaar erover te laten praten. Door vanuit Sollicitatiehulp trainingen te verzorgen. En door HR-adviseurs die dit initiatief privé een warm hart toedragen te laten helpen met adviezen en kennis vanuit de werkgeverszijde.’
Inspiratie & successen
Inmiddels heeft het platform al tot enkele kleine successen geleid. Zo zag een van de deelnemers het op zo’n manier weer zitten dat ze creatief aan de slag ging met solliciteren. In plaats van een brief maakte ze een presentatie. Verder zijn de eerste sollicitatiebuddies aan elkaar gekoppeld, zodat ze samen kunnen optrekken bij de zoektocht naar een baan. En ook hebben de eerste mensen hun plan van aanpak gecreëerd, waardoor ze niet langer doelloos ‘rondzwerven’ voor een baan.
Grootse ergernis
Grootste ergernis onder werkzoekenden blijft ‘het profiel’ dat werkgevers steeds samenstellen. Volgens hen wordt de perfecte persoon gezocht waar niemand aan kan voldoen. Ook heerst het gevoel dat afwijzingen plaatsvinden op basis van die eisen, terwijl volgens werkzoekenden factoren als leeftijd de daadwerkelijke rol spelen.
‘Het vervelende met dit soort ergernissen is dat het een gevoel is waar je niet de vinger onder krijgt. Gelukkig is het mooie van ‘Sollicitatiehulp, the community’ dat er ook grote steun wordt gegeven. Hier is anonimiteit ongewenst, zodat mensen elkaar aan kunnen kijken. Het zorgt ervoor dat mensen zich veilig voelen, hun ei kwijt kunnen en anderen helpen met oprechte suggesties en reacties. Het is eerste hulp bij solliciteren, voor elkaar en door elkaar.’