De huisarts kan voortaan laagdrempelig en snel een casus voorleggen aan teams van medisch specialisten, zonder dat de patiënt daarvoor naar het ziekenhuis hoeft: het Prisma-netwerk, waarbij ruim 150 medisch specialisten zijn aangesloten, is gekoppeld aan de innovatieve Siilo-app voor zorgprofessionals. Via deze app kan de huisarts veilig, geanonimiseerd én inclusief beeld één of meerdere van deze teams raadplegen.
Patiëntgegevens
Via de Siilo-app bespreekt de huisarts de casus met medisch specialisten uit het multidisciplinaire netwerk. Patiëntgegevens zijn geanonimiseerd en foto’s kunnen eenvoudig worden bewerkt om bijvoorbeeld met pijlen specifieke details aan te wijzen. Vanzelfsprekend is de app goed beveiligd. “Het voordeel van de samenwerking is dat de huisarts de mogelijkheid krijgt de patiënt met voldoende informatie voor te leggen, terwijl de specialist meer tijd heeft om in te lezen en even na te denken. Aan de telefoon is dat toch lastiger en foutgevoeliger”, zegt Paul Koning van Siilo.
Innovatieve zorgoplossing
Het virtuele, specialistische Prisma-meedenkconsult verplaatst zodoende kennis naar de eerste lijn en geeft de huisarts daarmee een stevige steun in de rug. Alle kosten worden – in overleg met de regionale zorggroep – vergoed door CZ, dat hiervoor een driejarige samenwerking is aangegaan met Siilo. “CZ is voortdurend op zoek naar innovatieve zorgoplossingen”, zegt Jorien Esser, Programmamanager Zorginnovatie bij CZ. “Daarom werken we graag samen met startups zoals Siilo, die de zorg vernieuwen met moderne technologie.”
Snel antwoord
Even een specialist raadplegen kost huisartsen nu vaak veel tijd: de specialist is niet meteen te spreken en moet later worden teruggebeld, soms moet een tweede specialist worden geraadpleegd. Eén van de huisartsen die al met Prisma werkt is Corine de Jonge van huisartsenpraktijk Triniteit in Terneuzen. “Met Prisma heb ik snel antwoord, soms zelfs al tijdens het consult”, vertelt De Jonge over haar eerste ervaringen met Prisma. Ook patiënten zijn tevreden. “Vanwege het coronavirus zijn veel mensen momenteel huiverig om naar het ziekenhuis te gaan. Door het Prisma-netwerk te raadplegen, verwijs ik alleen die patiënten die ook echt ziekenhuiszorg nodig hebben.” Het beperken van verwijzingen naar het ziekenhuis heeft voor de patiënt als bijkomend voordeel dat die zijn eigen risico niet hoeft aan te spreken. “En ik blijf zo beter betrokken bij mijn patiënten”, vervolgt De Jonge. “Vroeger verdween die meestal toch een beetje uit beeld nadat ik ze had doorverwezen.”
Opschaling
De komende periode gaat Prisma nog meer huisartsen ondersteunen. Siilo, het bedrijf achter Prisma, werkt aan nieuwe features en deelnemende specialisten ontvangen van Prisma een vergoeding voor hun inspanningen. De huisartsen krijgen een Prisma-abonnement volledig door CZ vergoed. ”De patiënt vaart er wel bij, Prisma neemt de zorg werk uit handen en het draagt bij aan het beheersen van de zorgkosten”, motiveert CZ-programmamanager Esser. Prisma is een experiment met een zogenoemde waarde gedreven bekostiging. Dit is een belangrijke breuk met de traditionele manier van vergoeden van meedenk consulten, gebaseerd op prijs X hoeveelheid. In dat systeem ligt altijd een productieprikkel op de loer. Bij Prisma vormt gedurende de proefperiode de gemeten ‘waarde’ het uitgangspunt van een waarde gedreven financiering. Toezichthouder NZa heeft daaraan haar medewerking toegezegd.