Sparren is meer dan vrijblijvend brainstormen over wat wilde plannen en nieuwe ideeën. Met een goede sparringpartner kom je gewoon verder met je bedrijf – daarvan zijn ze bij Spaansen en Rabobank Kop van Noord-Holland overtuigd. “Door open én kritisch te zijn, halen we het beste in elkaar naar boven.”
Bij Spaansen speelden ze in 2017 met het idee om een nieuw zand- en grindwinschip aan te schaffen en toe te voegen aan de bestaande vloot. De vraag was of die enorme investering wel verstandig was en niet te risicovol. “Daar hadden we niet één-twee-drie een antwoord op. Dus hebben we eerst onderzoek gedaan. Welke trends en ontwikkelingen zien wij in de markt? Wat doet de concurrentie? Ook keken we naar ons financiële plaatje en dat leek allemaal heel positief”, vertelt groepsdirecteur Ab Knook. In een relatief vroeg stadium hielden ze ook ruggenspraak met de Rabobank. “We wilden van de bank horen of ons plan uitvoerbaar was. Paste dit nog binnen de financierbaarheid van de onderneming?” De bank direct bij de planvorming betrekken vindt algemeen directeur Johan Spaansen niet meer dan logisch. “Verbinding Is Ons Succes.”
OP GEVOEL
Anton de Gruyter van Rabobank Den Helder is al jaren de accountmanager van Spaansen en spreekt van een echte vertrouwensband. “Dat Spaansen ons vanaf het begin mee laat denken bewijst dat. De groepsdirectie – Johan Spaansen, Ab Knook en Rieanne Knook – verwacht van ons een eerlijk en kritisch advies, altijd. Onze knowhow van de markt én van hun bedrijf is samen met hun kennis van de markt en hun bedrijf het uitgangspunt. Al sparrend komen we tot een realistische eindconclusie. Zo benutten we elkaars deskundigheid optimaal.” Een gouden formule, vinden beide partijen. “Natuurlijk hebben we een zakelijke relatie, maar ook daar wil je een goed gevoel bij hebben. Toen Rabobank een co-financier voorstelde, zijn we eerst uitgebreid met die partij gaan praten. Want ook dat moet goed voelen”, zegt groepsdirecteur Rieanne Knook.
DE ZEE OP
Lang verhaal kort: Spaansen kocht uiteindelijk in oktober 2018 in Azië een containerschip dat nog helemaal moest worden gestript en omgebouwd tot een moderne zand- en grindhopper, uiteraard in het felle rood van Spaansen. “Omgedoopt tot YED PRIOR vaart ze sinds begin oktober voor de kust van Engeland en Denemarken voor de winning van grind en voor de Nederlandse kust voor de winning van zand.” Met de YED PRIOR is Spaansen nog sterker in de hele keten van zand- en grindwinning, en de levering van grondstoffen voor de GWW-sector en de betonindustrie. Wat zeewaardige feiten: de YED PRIOR is bijna 140 meter lang en ruim 21 meter breed. Het schip heeft een diepgang van 7,1 meter, een laadvermogen van 750 TEU en kan een snelheid van 18 knopen halen. Achter de nieuwe naam schuilt een verhaal. “We wilden om te beginnen een internationale naam die verbonden is met de natuur. YED PRIOR is een heldere rode ster met drie manen eromheen, de naam betekent ‘in de eerste hand’. Vanwege de kleur, de betekenis en de drie manen een mooie verwijzing naar ons bedrijf en de drie havens vanwaaruit ze vaart: Harlingen, Den Helder en IJmuiden”, zegt Rieanne Knook.