Een goede infrastructuur is cruciaal voor de maatschappij als geheel, vinden ze bij TLN. Want je goed, vlot en veilig kunnen verplaatsen – of dat nou op de fiets, met het OV, in de auto of met de vrachtwagen is – is een breed gedeeld belang. “Wij preken niet alleen voor eigen parochie.”
Zonder transport staat alles stil. Met die slogan wil de sector het belang van vervoer voor de hele maatschappij benadrukken. Tegelijkertijd leggen ze bij TLN ook altijd de link met andere takken van transport. “Als voorzitter van het regiobestuur van TLN én als eigenaar van een internationaal transportbedrijf maak ik me ook hard voor de veiligheid van andere weggebruikers. Dat is minder verrassend dan het lijkt: geen enkele vrachtwagenchauffeur wil betrokken raken bij een incident met kwetsbare verkeersdeelnemers”, vertelt Cees de Waard, voorzitter van het regiobestuur noordwest van TLN, de belangenorganisatie voor de transport- en logistieksector.
TLN voert van oudsher overleg met andere belanghebbenden zoals onder meer de ANWB, de Fietsersbond, NS en het ministerie. “En dan komen we ook nog in Brussel.” Dat de lobby voor de hele vervoerssector door één grote belangenorganisatie wordt gedaan is een belangrijk voordeel. “Met één TLN-visie krijgen we meer voor elkaar dan in een land als Italië, waar meerdere transportorganisaties op de deur van de minister kloppen. Die verdeeldheid leidt tot stilstand.” En als transportbedrijven ergens niet van houden…
1-0 achter
Toch is het, ondanks de succesvolle lobby van TLN en het regiobestuur, niet alleen maar halleluja wat het regionale wegennetwerk betreft. Zeker niet in de Kop van Noord-Holland. “Ik zeg weleens: als provincie staan we 1-0 achter doordat Amsterdam in Noord-Holland ligt. De hoofdstad slurpt een groot deel van het budget voor investeringen in de provinciale infrastructuur op. Zeker voor projecten in de Kop van Noord-Holland geldt dat die vaak achteraan kunnen aansluiten”, denkt De Waard. Waar elders in Nederland wel de prachtigste (en veiligste) aquaducten en fietsbruggen worden gerealiseerd, overheerst in de Noordkop de gelijkvloerse kruising. “En juist door langzaam en snel verkeer te mengen wordt de onveiligheid op de weg groter en neemt het aantal files toe. Precies wat we met zijn allen níet willen.”
Hij noemt de N194 tussen Heerhugowaard en De Goorn en de N504 door Oudkarspel als voorbeelden waar bij de recente opknapbeurten geen geld meer over was voor een tunnel, viaduct of fietsbrug. “In plaats van renovatie van de Leeghwaterbrug op de N242 in Alkmaar hadden we daar liever een tunnel gezien. Die geeft een betere doorstroming van het verkeer waar alle bedrijven en bewoners in en rond Alkmaar direct profijt van hebben.” Soms is geld niet eens het hoofdprobleem, aldus De Waard. “Een eventuele aansluiting tussen de A8 en de A9 komt er voorlopig niet omdat precies daar de Stelling van Amsterdam is uitgeroepen tot Werelderfgoed van Unesco. Ook over de afrit van de A9 naar Heiloo zijn we nog steeds in gesprek.”
Transportbedrijven staan voor heel wat uitdagingen. “Niet alleen door de coronapandemie met alle bijbehorende regels en beperkingen, maar ook door de krapte op de arbeidsmarkt. Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) zorgt in samenwerking met TLN voor instroom en duurzame inzetbaarheid van vakbekwaam personeel.” STL helpt met informatie over wet- en regelgeving, concreet advies over bijvoorbeeld bijscholingen of subsidies. Ook biedt STL bedrijven verzuimdienstverlening en staat er op de site een vacaturebank.
Groen is geld
De Waard zelf ziet vooral volop kansen door duurzaam en groen te ondernemen. “Groen doen levert gewoon geld op. Zuinig en veilig rijden, energie besparen, zonnepanelen plaatsen: dat zijn maar drie mogelijke groene opties. Er kan nog veel meer.” Duurzaam ondernemen is volgens De Waard de beste keuze voor bedrijven die zekerheid zoeken voor hun toekomst. “Duurzaamheid is wat mij betreft wel een ontzettend breed begrip, waar je op veel vlakken mee aan de slag kunt in je bedrijf. Sowieso is duurzaam meer dan alleen groene en milieuvriendelijke maatregelen.”
Bedrijven kunnen veel meer de regie over de kansen voor hun onderneming pakken door bijvoorbeeld te investeren in langdurige klantrelaties, in een proactief personeelsbeleid waarbij scholing en brede inzetbaarheid volop aandacht krijgen, in goede betrekkingen met de directe omgeving en ook in afspraken met leveranciers. “Dan heb je het over wederzijds vertrouwen tussen alle partijen waar je mee werkt. En vertrouwen is een meer dan uitstekende basis voor succes. Sowieso kun je als transportbedrijf nooit stilstaan – vernieuwen is een must om te overleven.”