After-Corona Company
Sinds januari ben ik naast de uitoefening van het deurwaardersvak begonnen met managementklussen voor andere bedrijven in de credit-management branche. Als je al 25 jaar als gerechtsdeurwaarder werkzaam bent en als hobby de MBA-opleiding aan Nyenrode volgt, dan kriebelt het nu eenmaal om de opgedane managementkennis in combinatie met jarenlange ervaring toe te passen in breder verband.
Ik ben gestart bij een nationaal en in 160 landen internationaal werkend incassobedrijf, om de sales, ict en operations te optimaliseren volgens de nieuwste technieken en inzichten.
Door de Corona-ellende kwam dat optimaliseren in een bijzonder daglicht te staan. Door de veiligheidsvoorschriften moest plotsklaps worden overgeschakeld op thuiswerken en het aansturen van ruim 20 thuiswerkende mensen vanuit een vrijwel leeg kantoor.
Snel hebben we kennisgemaakt met systemen als Teams, Zoom, Hangout, etc, volgen we webinars als gebruikelijk lesmateriaal en communiceren we online. Minder persoonlijk maar wel functioneel.
Nu de lockdown langzaam ontspant blijkt dat het thuiswerken menigeen uitstekend bevalt en momenteel onderzoeken we de mogelijkheden om het werk deels thuis en deels op kantoor te laten doorlopen. Diverse scenario’s passeren de revue en een ding is zeker: de opzet van de company gaat veranderen. Het thuiswerken is een blijvertje.
Gevolgen zijn dat het kantoorgebouw te groot wordt, de reiskosten dalen, vernieuwingen van leasecontracten kritisch tegen het licht gehouden worden, budgetten worden bepaald voor het inrichten van een meer definitieve thuiswerkplek, privacywetgeving extra nauwkeurig wordt bestudeerd in verband met het raadplegen van data buiten de deur, rapportagesystemen worden geperfectioneerd om de performance van de thuiswerkers te kunnen meten, etc.
Ook het contact met de opdrachtgevers verandert. Werd voorheen periodiek de klant bezocht ten behoeve van een bespreking van de voortgang en specifieke wensen, nu geniet een Zoom- of Hangout-meeting de voorkeur. Dit heeft ondermeer tot gevolg dat het aantal files drastisch afneemt en ook minder vergaderzalen worden geboekt. Ik vind het een uitdaging om voor de bedrijven waar ik bij betrokken ben; firma’s die zich bezighouden met credit-managementactiviteiten, te komen tot de ideale opzet, waarbij de performance gelijk blijft of moet toenemen. Zo ontstaan langzamerhand zogenaamde After Corona Companies: dienstverlenende bedrijven met de modernste digitale technieken waarbij het niet meer belangrijk is waar de medewerker zich bevindt.