Ja, er zitten best wat haken en ogen aan internationaal ondernemen. Maar wie goed beslagen ten ijs komt, kan zeker succes behalen met het exporteren van goederen vanuit Nederland naar het buitenland. “Dat ondernemers geïnteresseerd zijn blijkt ook uit het feit dat onze website over internationaal ondernemen 650.000 bezoekers per jaar trekt”, vertelt Marco van Hagen. Hij is adviseur en kennismanager op het gebied van internationaal ondernemen bij de Kamer van Koophandel (KVK).
“Websitebezoekers vragen exportdocumenten aan, maar zoeken ook globaal naar hoe exporteren in zijn werk gaat: waar moet ik beginnen?” Het antwoord op die vraag volgens Van Hagen: “Bij de KVK.” Zowel startende als ervaren ondernemers kunnen er terecht voor hun vragen. “Onze eerste vraag is: waaróm wil je producten of diensten exporteren? En wil je dit structureel aanpakken, of blijft het bij incidentele uitvoer?” Ook een belangrijke: “Ga je exporteren naar landen binnen de EU of daarbuiten?” De huidige top 3 van landen waarnaar wij vanuit Nederland goederen exporteren, is als volgt: “Op 1: Duitsland, 2: België, 3: Verenigd Koninkrijk, en dat zal na de Brexit waarschijnlijk niet veranderen.”
Taal- en cultuurverschillen
Het voordeel van ‘handel met de buren’ is de herkenbare cultuur. “Jezelf verstaan maken in het Duits of Engels is vaak ook niet zo’n probleem. Het wordt anders als je bijvoorbeeld naar Azië wilt exporteren: de taalbarrière en cultuurverschillen spelen dan zeker een rol. Maar verkijk je ook niet op een land als de Verenigde Staten: de gemiddelde Amerikaan bestaat niet”, benadrukt de specialist. “Je verdiepen in de cultuur van het land is een belangrijk onderdeel van exporteren, dat vaak wordt onderschat”, weet Van Hagen. “Bij de KVK werken adviseurs die je daarbij kunnen helpen: wij hebben nauwe contacten met ons netwerk in andere landen, zoals collega’s van buitenlandse Kamers van Koophandel.”
Informatie en advies
Van Hagen adviseert ook contact te maken met het Enterprise Europe Network (EEN). “Zij hebben een enorm internationaal netwerk en helpen ondernemers met het vinden van samenwerkingspartners.” Op het online Ondernemersplein van de KvK kun je bovendien feitelijke informatie vinden van niet alleen de KVK, maar ook de Belastingdienst, RVO, CBS en UWV. “Doe zoveel mogelijk kennis op over wet- en regelgeving en trends en ontwikkelingen.”
Klaar voor de start?
Wie wil gaan exporteren, maakt drie verschillende fases door:
- Ontdekking
- Ontwikkeling
- Organisatie
Ontdekking
“Soms komt het op je pad”, weet Van Hagen. “Je krijgt een telefoontje van een klant die vraagt of je je product ook exporteert, en jij denkt: laat ik dat eens uitzoeken.” Anderen starten een bedrijf juist om internationaal te ondernemen. Ook kunnen ontwikkelingen op de Nederlandse markt bedrijven ertoe brengen over de grens te kijken.
Ontwikkeling
“De ontwikkelingsfase wordt gekenmerkt door vele vragen: Is er markt voor mijn product? Is mijn productie op orde? Heb ik genoeg geld om hierin te investeren? Vraag ik mijn buitenlandse klanten vooraf te betalen? Kan mijn organisatie dit aan? Bezoek beurzen en het land waar je naartoe wilt exporteren om een netwerk op te bouwen en te onderzoeken hoe het daar in zijn werk gaat. Vraag ook je bank: veel banken hebben ervaring met zakendoen in het buitenland.”
Organisatie
“Hoe gaan we leveren? Dat is in de organisatiefase de belangrijkste vraag. Welke entreestrategie ga je hanteren: handel je via een agent of partner in het buitenland, of open je zelf een buitenlandse vestiging? Dat is het meest kostbare en ook een stuk ingewikkelder. Het voordeel is dan wel dat je zelf de touwtjes in handen houdt. Hoe je het ook aanpakt: zorg dat je documenten in orde zijn en dat je – bij export buiten de EU, wat straks ook geldt voor het VK – weet hoe het met de Douane werkt.” Hij voegt toe: “Voor alle vragen over handelen met het VK en de Brexit kun je overigens terecht bij zowel de KVK als het Brexitloket van de Rijksoverheid, waar wij partner van zijn.”
Wie de moed tijdens het lezen heeft verloren, kan Van Hagen geruststellen: “Internationaal ondernemen is écht leuk. Je kunt met vele landen over de hele wereld prima handelen, als je maar doordacht te werk gaat en de juiste partners weet te vinden.” Voor deze extra inspanningen draaien vele ondernemers hun hand niet om, weet Van Hagen. “Het is juist ondernemer-eigen om zo’n uitdaging aan te gaan!”