Wie echt wil groeien met zijn bedrijf zoekt zijn heil al snel in het buitenland. Internationaal liggen de kansen immers voor het oprapen. Of is het allemaal wat minder rooskleurig en lijkt het gras buiten Nederland groener dan het werkelijk is? “Het gouden ei ligt niet altijd per se over de grens.”
Rob Schomaker van Syrinx Industrial Electronics uit Nibbixwoud weet waar hij het over heeft. In 2013 werd hij gevraagd om met de ontwikkelaar en producent van industriële elektronica en software verdere internationale stappen te zetten. “Uiteindelijk bleek het beter om eerst te werken aan een duidelijkere profilering en positionering in Nederland.”
Benut alle kansen
Die belangrijke tip wil Schomaker andere ondernemers niet onthouden. “Kijk eerst of je alle kansen hier wel optimaal hebt benut. Is de markt voor jouw product hier helemaal verzadigd?” Want internationaal kán gelijkstaan aan omzet- en bedrijfsgroei, het vereist ook investeringen en een fikse risicobereidheid. Ook moet je je verdiepen in de wet- en regelgeving en manier van zakendoen in het andere land. “Voldoet jouw product aan de daar geldende kwaliteitseisen? Hoe is het geregeld met aansprakelijkheid? Wat is mijn unieke propositie en hoe concurreer ik met lokale producenten?” Syrinx levert onder meer elektronica aan de Duitse spoorwegen. “Dankzij onze specifieke knowhow en constante kwaliteit is het vertrouwen groot, en dat is cruciaal”, zegt Schomaker. “Syrinx levert producten voor kritische toepassingen. Gaat er iets mis, dan zou dat onze reputatie enorm schaden. De kosten voor herstel in het buitenland zijn hoog.”
Eigen identiteit
Absoluut startpunt voor elk internationaal avontuur is de identiteit van je eigen onderneming. “Wat zijn jouw kernwaarden? Waar sta je voor?” Uiteindelijk moet je ook buitenlandse klanten meerwaarde bieden en dat lukt alleen als je weet wat jouw rol is in het grote speelveld, wat je onderscheidend vermogen is, afgezet tegen het lokale aanbod. “De complexiteit daarvan is niet te onderschatten. Je moet echt weten wat je klant van jouw product verwacht, ook om innovaties door te kunnen voeren. Dat grote plaatje overzien is in Nederland een stuk eenvoudiger.”
Mooi speelterrein
Begrijp Schomaker niet verkeerd: hij staat heel positief tegenover internationaal zakendoen. “Van onze halffabricaten gaat negentig procent via onze klanten uiteindelijk naar het buitenland. Ook zetten we nu zelf de eerste stappen richting eindgebruikers in het buitenland. Export is dus belangrijk voor ons.” Tegelijkertijd is hij ook kritisch. “Juist omdat het zo complex kan zijn en je makkelijk de plank mis kunt slaan. Zonde van alle inspanningen en investeringen. Zorg dat je je tweehonderd procent voorbereidt.” Heb je internationale ambities? Nederland is echt een mooi speelterrein. “Je eigen identiteit, je niche, je organisatie en je processen: dat verhaal moet je perfect hebben opgebouwd voor je welk buitenlands avontuur ook aangaat.”