ACOLE Productions helpt bedrijven in de techsector met het ontwikkelen van lesstof. Het in Aalsmeer gevestigde bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het maken van onder andere e-learning modules, schoolboeken en docentenhandleidingen voor technische opleidingen. ACOLE maakt sinds 2016 deel uit van Aeres Tech. De trainers van deze opleider werken nauw samen met de lesstofontwikkelaars van ACOLE.
ACOLE heeft verstand van opleiden en Aeres Tech heeft kennis van de techniek. Samen komen zij tot een product wat technisch inhoudelijk en didactisch verantwoord is. Deelnemers kunnen aan de slag als ze binnenlopen bij hun eerste werkgever. Dit geldt niet alleen voor de deelnemers van Aeres Tech, ook diverse andere bedrijven hebben ACOLE inmiddels gevonden als partner voor efficiënte kennisoverdracht.
Samenwerken werkt
“Wij zijn experts en onderscheiden ons van andere aanbieders door onze achtergrond: wij komen uit de techniek, zitten al jaren in het onderwijs en kunnen technisch inhoudelijk communiceren met klanten”, weet Loes Meijboom, businessmanager bij ACOLE. “ACOLE komt voort uit de afdeling opleidingen van Fokker Aircraft. Nadat Fokker failliet ging in 1996, zijn we zelfstandig verder gegaan. Naast Aeres Tech hebben we bijvoorbeeld ook havenbedrijven en onderwijsinstellingen als klant.”
We zitten niet alleen aan tafel bij Loes Meijboom: ook Jaap Wouda is aangeschoven. Hij is marketingmanager bij ACOLE én bij Aeres Tech, hét Expertisecentrum voor de mobiele- en koudetechniek waar we vandaag te gast zijn. “Wij zijn blij dat ACOLE onderdeel is geworden van Aeres Tech”, verklaart Wouda. Meijboom bevestigt: “ACOLE ontwikkelt opleidingen voor Aeres Tech in mobiele techniek en koudetechniek. De theorie- en praktijklessen daarvoor worden hier op locatie in Ede gegeven, waar medewerkers van bedrijven op eigen machines en systemen kunnen trainen.”
Les van dé experts
Al het lesmateriaal is maatwerk: het gaat om heel specialistische opleidingen. Wouda: “In dit pand zitten verschillende bedrijfsscholen. We leiden onder andere medewerkers van landbouwmechanisatie-afdelingen op, daarvoor staan hier tractors van diverse merken.” Jaap Wouda noemt onder andere John Deere; Loes Meijboom knikt. “Als men bij John Deere aangeeft dat er trainingen nodig zijn op het gebied van hydrauliek, dan ontwikkelen wij die. We gebruiken onze didactische kennis om de technische kennis van Aeres over te brengen. De trainers zijn zelf monteurs geweest en zijn volledig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. De cursisten krijgen les van dé experts in hun vakgebied.”
Learning bij doing
Wouda: “Deze cursisten willen ontzettend graag leren in de praktijk: learning by doing.” ACOLE past het lesmateriaal aan op de behoeften en wensen van de klant én de gebruiker. “Er zijn vele combinaties mogelijk. Zo wordt tegenwoordig veel gebruikgemaakt van e-learning: vakmensen nemen thuis al (een deel van) de theorie door, zodat ze hier meteen hun handen uit de mouwen kunnen steken.” Om verzekerd te zijn van een basisniveau, bepaalt een entreetoets of de benodigde theorie bij alle cursisten bekend is. Is dat het geval, dan is het sleutelen geblazen. Aan tractors, maar ook aan airconditioners, warmtepompen en bijvoorbeeld koelinstallaties voor slagerijen en supermarkten. “Alles dat je kunt bedenken op het gebied van mobiele techniek en koudetechniek”, vat Meijboom samen.
Tech in Motion
Ook voor Tech in Motion (TIM), een platform voor mobiele techniek waarbij negentien scholen en bedrijven zijn aangesloten, ontwikkelt ACOLE lesstof. Loes Meijboom vertelt gepassioneerd over haar werk. “Wij werken samen met docenten om vanuit hun leerdoelen materiaal te ontwikkelen. Het inmiddels twee jaar lopende project bracht al heel wat lesstof voort. Toen de scholen dit eerder zelf opstartten, liep het vast. Nu wij structuur hebben aangebracht, is er al een mooi pakket lesmateriaal ontwikkeld.”
Naast de inbreng van scholen is er een grote rol voor het bedrijfsleven in Platform TIM. “De bedrijfsschool is terug van weggeweest: we proberen met z’n allen de jeugd te interesseren voor de techniek, want we hebben vakmensen hard nodig. Als je ziet wat er bijvoorbeeld allemaal gebeurt in de precisielandbouw, snap je niet dat jongeren hier níet voor kiezen.” Wouda en Meijboom geven legio voorbeelden van trainingen waarbij GPS, drones en VR-brillen een rol spelen. Wouda: “De boer zit straks op de bank met zijn iPad: hij stuurt zijn tractor buiten op het veld aan door middel van GPS en krijgt data binnen via zijn drone waar wel en niet gewassen bewaterd moeten worden. Het is één en al ICT in de landbouw!”
Expertisecentrum
Meijboom: “En wat denk je van monteurs in de koudetechniek die met een Google Glass op naar installaties kijken, terwijl via die bril de ICT-afdeling meekijkt en de monteur op afstand instrueert.” Op onze vraag of VR-brillen al onderdeel uitmaken van de opleidingen, knikt Meijboom bevestigend. “Uiteraard. Wij gaan continu met de tijd mee en maken een combinatie van lesmethodes. Niet om te willen ‘scoren’ bij (potentiële) klanten: wij zijn echt een expertisecentrum, dat is onze kracht. We leveren uitstekende kwaliteit, onze trainers zijn echte experts en ons lesmateriaal is van hoog niveau. Wij weten waarover we het hebben.”