Bob van Willigen maakt zelf de beste reclame voor zijn bedrijf, door met een glimlach op zijn gezicht uit de doeken te doen waar Autoschade Karnekamp in Amsterdam Zuidoost voor staat. “Die slogan van ons: schadeherstel waar je blij van wordt, die hanteren wij niet voor niets. Wij repareren schade-auto’s met een lach op ons gezicht, maar we willen ook graag dat een klant hier met een lach op z’n gezicht ons bedrijf verlaat”
Hot item in de autoschadebranche is momenteel de verregaande computerisering in autosystemen: wat betekent dat voor de schadelast van een auto? Als één computergestuurd onderdeel schade oploopt, is die auto dan economisch onherstelbaar? Autoschade Karnekamp houdt de laatste ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en stak ook hierover zijn licht op bij brancheorganisatie BOVAG. “Daar leer je dan dat de markt zich gaat splitsen: je hebt local heroes die hun eigen regio enorm goed bedienen, lease lovers: schadebedrijven die vooral werken voor leasemaatschappijen, en merkspecialisten: collega’s die ervoor kiezen zich te specialiseren in één of meerdere merken.” Dat laatste, daar herkent Van Willigen zijn bedrijf wel in: Karnekamp heeft gecertificeerde merk-erkenning voor Toyota, Lexus en Nissan en is gespecialiseerd in vele andere merken waaronder BMW.
Maar het Amsterdamse bedrijf is ook een echte local hero: “Wij onderscheiden ons doordat wij kwaliteit leveren. Vergis je niet: de ene reparatie is de andere niet. Helaas is niet bij elk autoschadebedrijf de kwaliteit gewaarborgd: er zijn teveel van dit soort bedrijven en er wordt sterk op prijs geconcurreerd. Maar er is een onderprijs waarvoor je een auto volgens de norm kan repareren. Bepaalde onderdelen moet je compleet vernieuwen, in plaats van in delen vervangen of repareren. Een slecht hersteld onderdeel kan de hele auto verzwakken, dat wil je niet op je geweten hebben.”
Bij ASK wordt het repareren van allerlei soorten schades nog als ambacht gezien. “We hebben een leuke ploeg met elkaar, onze jongens willen iets mooi maken, kwaliteit leveren. Wij geloven in ons eigen verhaal: we bieden hulp aan automobilisten die onverwachts schade aan hun auto hebben. Wij willen hen helpen. We hebben niet voor niets 23 leenauto’s beschikbaar. Wij kunnen snel schakelen, zodat we het met z’n allen leuk houden. Wie z’n auto hier voor reparatie moet achterlaten – of je hem nu zelf brengt of het bergingsbedrijf levert hem af – wij zorgen er voor dat dat met een lach gebeurt. Een bakje koffie, even een geruststelling. Voor ons een kleine moeite, maar we weten dat we onze klanten er een groot plezier mee doen.”
Vergelijkbaar nieuws
Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?
Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.
Nieuws aanleveren