Kennisplatform voor noord holland

Hybride leren: de toekomst van het onderwijs

Geplaatst op 21 augustus 2019
Hybride leren NOVA college

Met 12.000 studenten is het Nova College een middelgroot roc en het is gelukt om er een huiselijk gevoel te creëren. Iedereen goed kennen is de kracht van de school, niet alleen omdat de studenten zich hierdoor veilig voelen, maar ook omdat de docenten kunnen inspelen op hun individuele behoeften. De school is bijzonder trots op het hospitality programma, dat op basis van de hoge student tevredenheid meerdere malen is beloond met een ‘seal of excellence’.

“De kwaliteit van onze hotelschool is ongelooflijk goed”, vertelt Annemieke van Ede, directeur van de vestiging in Haarlem en het domein economie van de school. De horeca- en facility-opleidingen van de school, die onder de afdeling economie vallen, omvatten facilitymanagement, algemeen management, fastservice en een opleiding tot kok en gastheer/gastvrouw. Van Ede: “We werken nauw samen met hotels en restaurants in de hele regio om lesprogramma’s op maat te ontwikkelen. Zo leren onze studenten zich zowel binnen als buiten het klaslokaal te ontwikkelen.”

Bij de selectie van zakelijke partners onderzoekt het Nova College of er bij hen een leercultuur bestaat, met voldoende ruimte voor studenten om fouten te maken. Daarom is de aanwezigheid van een zeer bekwame en ervaren mentor cruciaal. Deze mentoren, die beschikken over uitgebreide kennis van de sector en inzien hoe belangrijk persoonlijke ontwikkeling is, zijn nodig om studenten bij hun leertrajecten te coachen.

Hybride onderwijs

Het Nova College is voorstander van hybride onderwijs en biedt dankzij verschillende formats leerplannen die aansluiten op de behoeften van individuele studenten. Deze multidimensionale aanpak helpt de docenten bij de voorbereiding van hun studenten op hun carrière en hun algemene burgerschap. “De professionele capaciteiten van studenten zijn onlosmakelijk verbonden met wie ze zijn als mensen”, legt Harrie Bemelmans uit, directeur van de vestiging in Hoofddorp.

Bemelmans: “Neem bijvoorbeeld klantaanpak. De manier waarop studenten met klanten omgaan, is sterk gerelateerd aan hun houding. Ons interne Nova-restaurant biedt hen een plek om hiermee te oefenen. We geven feedback over hun prestaties en dat zorgt er uiteindelijk ook voor dat ze als mens groeien.”

Soorten service

De hospitality opleidingen bij het Nova College zijn allemaal gericht op een specifieke soort service. Op de vestiging van de school in Hoofddorp worden studenten opgeleid voor fastservice banen, in nauwe samenwerking met HMS Host, een bedrijf dat personeel levert aan veel van de restaurants op de luchthaven Schiphol. De cursus is onlangs gestart in reactie op de snelle opkomst van fastservice restaurants. “Die restaurants hebben een heel andere dynamiek en vereisen een efficiënte, snelle en simpele service”, aldus Bemelmans.

Studenten kunnen een opleiding volgen tot gastheer/gastvrouw, manager of bedrijfsdirecteur in de fastservice en doen praktijkervaring op in een café, strandbar, ketenrestaurant of zelfs bij een bezorgservice. Bemelmans: “Deze branche biedt uitstekende baankansen die in de toekomst alleen maar zullen toenemen!” Net als HMS Host benaderen lokale bedrijven het Nova College steeds vaker voor een samenwerking op het gebied van leren.

In Haarlem heeft de school nauwe banden met veel van de beste restaurants van de stad. Deze sfeervolle stad staat bekend om zijn ondernemers en culinaire kwaliteit en heeft bewezen een fantastisch leergebied te zijn voor hospitality studenten van het Nova College.

Veelzijdigheid

Hospitality-studenten van het Nova College worden aangemoedigd om hun kennis uit te breiden door ook lessen op andere afdelingen te volgen. Fastservice bedrijven hebben aangegeven dat er vraag is naar hospitality professionals die ook een magazijn efficiënt kunnen beheren. “We kijken altijd hoe onze verschillende afdelingen elkaar kunnen aanvullen”, zegt Van Ede. “Daarom werkt de afdeling hospitality vaak nauw samen met de afdeling events. Wij geloven dat deze veelzijdigheid de ontwikkeling van onze studenten ongelooflijk veel meerwaarde kan bieden.”

Om dezelfde reden organiseert de school wedstrijden. Als onderdeel van het excellentieprogramma van de school kunnen studenten deelnemen aan de nationale Skills Heroes-wedstrijden. Van koken en uiterlijke verzorging tot gastheer-/gastvrouwschap en accountmanagement: dit is de ultieme kans voor studenten om hun vaardigheden te tonen. Van Ede: “Een gezonde dosis concurrentie kan veel doen voor iemands motivatie en leert studenten ook hoe ze moeten omgaan met het competitieve aspect van het vak.” Zowel vorig jaar als dit jaar is de nationale titel voor de beste gastvrouw gewonnen door een Nova College-studente.

Of u nu een toekomstige student, docent of bedrijf bent met belangstelling voor onderwijs op maat: bezoek de website van het Nova College en kijk hoe de school u kan helpen.

novacollege.nl/horecafacility

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: