Een paar jaar geleden werd op Instagram een nieuwe term geïntroduceerd: Jetleisure. Oftewel luxe vakantie- en strandkleding met opvallende kleuren en patronen, geïnspireerd door vakantiebestemmingen. Welke invloeden van populaire steden, eilanden en gebieden gaan we terugzien in onze vakantiegarderobe deze zomer?
Op basis van het online zoek- en shopgedrag van meer dan 5 miljoen shoppers heeft Lyst de top zeven samengesteld.
Marokko – Bruisend Marrakesh
· 6.248.196 foto’s op Instagram geplaatst.
· 240.220 zoekopdrachten die sinds januari 2019 door deze bestemming beïnvloed zijn.
Op nummer 1: Marrakesh. Met rode aarde, drukke souks en levendige kleuren is Marrakech één van de hotste vakantiebestemmingen van 2019. Dit was terug te zien in de fashion zoekopdrachten. Geïnspireerd door de geometrische tegeltjes als achtergrond voor Instagram-posts, stegen de zoekopdrachten naar ‘maxi-jurk met print’ met 42% in de afgelopen drie maanden, waarbij sterrenprints en geometrische patronen de boventoon voerden.
Daarnaast wonnen lange tunieken, die vaak gedragen worden als cover-ups in de Marokkaanse woestijn, aan populariteit met een stijging van 23% ten opzichte van vorig jaar. Maar niet alleen de prints deden het goed: ook de zoekopdrachten naar witte jurken, die perfect uitkomen in contrast met de kleuren van de stad, stegen sinds begin maart met 27%.
Indonesië – Geïnspireerd door de natuur van Bali
· 52.416.012 foto’s op Instagram geplaatst.
· 156.500 zoekopdrachten die sinds januari door deze bestemming beïnvloed zijn.
Met haar weelderige jungle, prachtige tempels, idyllische stranden en kenmerkende rijstvelden is Bali misschien wel de ultieme inspiratiebron voor Jetleisure. Zoekopdrachten naar rieten tassen zijn in de afgelopen drie maanden met 122% gestegen en blijven daarmee een echte vakantie-essential.
Ook is er veel vraag naar andere natuurlijke materialen met het Indonesische eiland als inspiratie: de zoekopdrachten naar raffia stegen met 14% in de afgelopen maand, er werd 42% meer gezocht naar linnen en het aantal zoekopdrachten naar macramé stegen met maar liefst 58%. Gerimpelde jurken en sarongs, waarvan de vraag in april met respectievelijk 324% en 30% steeg, stijgen in populariteit binnen Jetleisure. Ook zijn steeds meer shoppers op zoek naar sandalen. In de maand mei alleen al steeg het aantal zoekopdrachten met 13%, veelal gecombineerd met de populairste zoektermen ‘plat’, ‘teen’ en ‘met veters’.
USA – Ranch-leven in Montana
· 5.360.455 foto’s op Instagram geplaatst.
· 107.000 zoekopdrachten sinds januari die door deze bestemming beïnvloed zijn.
Mode geïnspireerd op het ranch-leven in de USA veroverde een derde plek. De open vlaktes, het laidback leven en de torenhoge pieken van de Rocky Mountains maken van Montana in rap tempo één van de favoriete vakantiebestemmingen onder het modepubliek. De vraag naar cowboylaarzen steeg sinds het begin van het jaar met 25% en ook ingetogen bloemenjurken die doen denken aan Little House on the Prairie genereren sinds begin maart 35% meer zoekopdrachten.
De winnaars in deze categorie? LoveShackFancy met een stijging in zoekopdrachten van 60% in de afgelopen drie maanden, samen met Zimmermann en & Other Stories. Geïnspireerd op Montana steeg ook de vraag naar Strohoeden met 90% in de maand mei. Ten slotte maken cowboyachtige spijkerjacks een comeback, met een stijging van 35% in de zoekopdrachten sinds maart.
Denemarken – Duurzaam in Kopenhagen
· 8.587.712 foto’s op Instagram geplaatst.
· 101.910 zoekopdrachten sinds januari die door deze bestemming beïnvloed zijn.
Kopenhagen is lange tijd één van de drijfveren geweest voor de opkomst van duurzame mode. Dit is terug te zien in het aantal Deense merken dat in de most-wanted lijst staat voor zomerjurken en accessoires. De signature bloemenjurken van Ganni’s blijven populair en de online zoekopdrachten naar het merk zijn vergeleken met vorig jaar met 39% gestegen.
Dankzij de stijlvolle gelegenheidskleding blijft de vraag naar in Kopenhagen gesettelde merk Stine Goya – aanhouden onder luxeshoppers: vergeleken met vorig jaar is er een stijging van 95%. Door de vraag naar milieuvriendelijke mode zijn de sneakers van Veja nog steeds een populaire schoenenkeuze: in mei werden ze iedere 5 minuten gezocht op Lyst. Ook laat de data zien dat de interesse in andere duurzame merken zoals Rag & Bone en Eileen Fisher constant toenemen.
Japan – Praktisch en comfortabel in Tokyo
· 44.410.114 foto’s op Instagram geplaatst.
· 90.010 zoekopdrachten sinds januari die door deze bestemming beïnvloed zijn.
Doordat er zoveel te zien, eten en doen is in Tokyo, beïnvloedt deze stad de vraag naar comfortabele en praktische artikelen. Met name de sportieve sandaal-look heeft in de afgelopen drie maanden aan populariteit gewonnen. Zoekopdrachten naar ‘rubberen sandalen’ stegen sinds begin maart dan ook met meer dan 34%, met een 42% groei in de zoekopdrachten naar Teva-sandalen in het bijzonder. De klittenbandsandalen van Prada zijn zo populair geworden dat er de afgelopen weken iedere zeven minuten naar werd gezocht op Lyst.
De vraag naar heuptassen, die zowel onder toeristen als bij festivalgangers favoriet zijn, neemt ook nog steeds toe: zoekopdrachten stegen in mei met 23%. Valentino, Tommy Hilfiger en Tory Burch zijn hierin de populairste merken.
Frankrijk – De glamour van de Côte d’Azur
· 3.181.234 foto’s op Instagram geplaatst.
· 81.400 zoekopdrachten sinds januari die door deze bestemming beïnvloed zijn.
De Côte d’Azur staat gelijk aan glamour en inspireert al langere tijd de Jetleisure-categorie. Chique, elegante, witte blousen zijn sinds de jaren ‘50 een must-have en de vraag blijft stijgen. De afgelopen weken steeg het aantal zoekopdrachten met maar liefst 69%. Ook blijven comfortabele espadrilles, die worden gedragen door menig Francaise, populair met 43% meer zoekopdrachten in de afgelopen drie maanden.
Ook de zoekopdrachten naar zomerjurkjes, de perfecte outfit voor een dag waarbij een bezoek aan het strand en de stad wordt gecombineerd, zijn gestegen met ‘gestreept’, ‘wikkel’ en ‘rood’ als populairste zoektermen in de afgelopen maand. En natuurlijk mag de Bretonse top niet ontbreken. Deze seizoenstrend, die symbool staat voor de Côte d’Azur, zorgde voor een piek in de vraag met 30%.
USA – Zee, surf, en tie-dye in L.A.
· 57.027.712 foto’s op Instagram geplaatst.
· 42.190 zoekopdrachten sinds januari die door deze bestemming beïnvloed zijn.
Niets vertegenwoordigt L.A. beter dan de relaxte vibe van tie-dye. Geen wonder dat de zoekopdrachten naar deze print al sinds het begin van het jaar gestaag stijgt, met 18% in de afgelopen drie maanden. Vooral T-shirts en hoody’s zijn populair. Maar ook de vraag naar praktische, op surf geïnspireerde zwemkleding is in de afgelopen drie maanden met 30% gestegen, waarbij wetsuits met lange mouwen het meest populair zijn.
Kijk voor meer informatie over de invloed van vakantiebestemmingen op onze zomermode op: https://www.lyst.com.nl