Om de resultaten samen te stellen, analyseert Lyst het online winkelgedrag van meer dan 5 miljoen shoppers per maand die mode zoeken, bekijken en kopen van de 12.000 online designers en winkels op het platform. Deze resultaten worden gecombineerd met uitgebreide social media-statistieken, waaronder de toename van het aantal volgers van merken, de online mentions van producten, merken en verwante sleutelwoorden op verschillende platforms en sentiment-analyse. Hieronder de highlights van de Lyst Index:
- Off-White is nu het hotste merk ter wereld, terwijl Gucci en Balenciaga de strijd met elkaar aangingen voor de tweede en derde plaats. Saint Laurent en Palm Springs stegen dit kwartaal het snelst in de Index en sprongen met 17 en 11 plaatsen omhoog.
- Vijf van de 20 hotste merken waren dit kwartaal het middelpunt van kritiek. Er wordt steeds vaker gereageerd op onrechtvaardigheid binnen thema’s zoals diversiteit, racisme en integratie. Geen wonder dat het Instagram-account Diet Prada, die de misstanden in de modewereld aankaart, 1,3 miljoen volgers aan zich wist te binden. En ook veel merken ondernemen actie om bewuster om te gaan met deze gevoelige onderwerpen.
- De sporthijab van Nike is dit kwartaal het 7e hotste modeartikel ter wereld. De zoekopdrachten stijgen al gestaag sinds de release, maar nadat de Franse winkel Decathlon de plannen om de sporthijab te verkopen na een stroom van klachten liet varen, steeg de vraag op Lyst met 125%. Dit nieuws zorgde daarnaast voor een boost in het aantal social media mentions van Nike, van maar liefst 4.900%.
- Schoenen domineren de lijst. De oversized sneakers van Alexander McQueen staan bovenaan de lijst van hotste damesartikelen met een zoekopdracht iedere twee minuten. De Lyst Index van de hotste heren artikelen bestaat dit keer zelfs alleen maar uit sneakers, waarvan 7 van de 10 van Nike. Dit merk werd maar liefst zeven miljoen keer vermeld op social media, de populaire Nike Air Force 1 werd iedere minuut bekeken en de Nike LDV Waffle x Sacai sneakers waren vrijwel direct uitverkocht nadat ze op de site van het Japanse merk werden uitgebracht. Een stijging van het aantal zoekopdrachten van 33% zorgde ervoor dat Nike sinds het vorige kwartaal een inhaalslag maakte van drie plaatsen.
- Nog meer sneaker-nieuws: een hype creëren en laten aanhouden door een krachtige marketingstrategie: Kanye West en Adidas deden het bij de lancering van de nieuwe ‘Geode’ colorway. Ze brachten een beperkt aantal van de sneakers uit die werden verkocht in pop-up Yeezy limonadekraampjes en vertrouwde wederom op Kim Kardashian om media aandacht te trekken.
- Instagram posts met kleine accessoires in de hoofdrol zorgden voor hoge verkoopcijfers. De met studs versierde haarband van Prada veroverde de tweede plaats van de hotste dames artikelen van het afgelopen kwartaal met een stijging in het aantal zoekopdrachten van 300% in slechts twee maanden tijd. De minuscule Chiquito tas van Jacquemus boostte het aantal social media mentions met 1.831% en zorgde voor duizenden zoekopdrachten op het Lyst platform.
- ‘Tie-dye’ is een van de snelst groeiende mode-zoektermen van het jaar tot nu toe. De Tie-dye coltrui van Proenza Schouler staat dan ook op de negende plaats van de hotste damesartikelen.