Batavia Stad Fashion Outlet zag in 2018 zowel de omzet als de bezoekersaantallen stijgen. Het Fashion outlet center in Lelystad profiteerde vooral van de nieuw opgeleverde uitbreiding en herontwikkeling. Dat maakte Batavia Stad Fashion Outlet vandaag bekend. De omzet van de meer dan 150 winkels nam in 2018 toe met 11,4% vergeleken met een jaar eerder.
Succesvolle nieuwe merken
De komst van nieuwe nationale en internationale merken, waaronder vestigingen van BALR. en Karl Lagerfeld, zorgde voor toenemende bezoekersaantallen. In het afgelopen jaar openden verschillende nieuwe aansprekende merken een winkel in Batavia Stad Fashion Outlet; onder meer BALR., Karl Lagerfeld, Liebeskind, NIKKIE, NIK & NIK en Tommy Hilfiger Kids. Nieuw in 2018 waren ook de succesvolle tijdelijke winkels, ook wel bekend als pop-up stores. Zo opende lifestylemerk RUMAG bijvoorbeeld tijdens het Black Friday Event de allereerste fysieke RUMAG pop-up store in Nederland in Batavia Stad Fashion Outlet. Daarnaast is met de opening van Starbucks, het AME Fashion Cafe en een compleet vernieuwde La Place in 2018 ook het aanbod van horeca verder verbreed en verbeterd.
Meer internationale bezoekers
Batavia Stad Fashion Outlet telde in 2018 6,6% meer bezoekers ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook het aantal internationale bezoekers nam toe. In 2018 kwamen er 28% meer bezoekers uit andere landen naar Batavia Stad, het grootste deel daarvan kwam uit China, Saoedi-Arabië, Koeweit en Egypte. Zij maakten ook vaker gebruik van de Shopping Shuttle, die sinds juli 2015 dagelijks tussen Amsterdam en het Fashion outlet center rijdt. Het gebruik van deze faciliteit nam met 48% toe.
Batavia Stad kende daardoor het afgelopen jaar ook een toename van 23% van het aantal taxfree verkopen ten opzichte van vorig jaar.
Centre Director Patrick Jansen: “Wij zijn er heel trots op dat we zo’n forse toename zien van zowel het aantal bezoekers als de omzetten. Zeker als je dat vergelijkt met het omzetcijfer van de totale Nederlandse retailmarkt, waar slechts een groei te zien was van 1,2% volgens het CBS¹. Dat laat wel zien dat onze strategie consumenten aanspreekt. Ook in 2019 blijven we zowel Nederlandse als internationale consumenten verrassen, niet alleen met hoge kortingen maar vooral ook met nieuwe merken en nieuwe campagnes en evenementen.”