Veel directeuren en eigenaren van bedrijven lopen rond met dezelfde vragen: ‘Ik weet dat ik meer zichtbaar moet zijn, maar ik weet niet hoe’ en ‘wat moet ik op LinkedIn schrijven?’ Meestal volgt een halfbakken bericht of helemaal niets. Daarnaast twijfelen directeuren om zich uit te spreken, omdat ze bang zijn voor reputatieschade. Herkenbaar? Je bent niet de enige.
Als eigenaar van Directeur met Invloed – Word zichtbaar en creëer meer impact en met 25 jaar ervaring als communicatie-expert en coach, ziet Marcia Appels dat directeuren moeite hebben om zichzelf zichtbaar te maken. “Directeuren weten dat zichtbaarheid belangrijk is, maar vinden het lastig om te bepalen wat ze moeten delen en hoe ze dat strategisch kunnen doen,” zegt ze. Na jaren in het vak besloot ze haar expertise om te zetten in een methodiek waarmee directeuren leren hoe ze op een natuurlijke en effectieve manier hun verhaal vertellen.
“Stel je voor dat het moeiteloos gaat om zichtbaar te zijn. Hoe zou dat voor je zijn en wat zou dat je opleveren?” Communiceren valt te leren, op een manier die ervoor zorgt dat klanten en medewerkers zich met je willen verbinden. Dat je er zelfs zin in hebt om een LinkedIn-bericht te schrijven. Dat je zonder aarzeling een journalist een bericht stuurt om iets in de media te krijgen. Dat je medewerkers moeiteloos meekrijgt in de laatste ontwikkelingen en dat ze mét je gaan werken in plaats van tegen je. Dat je tijd overhoudt, omdat het volkomen helder is welke keuzes je maakt, vanuit de positionering van je bedrijf en je eigen drijfveren. Dat elk bericht een schot in de roos is: informatief en inspirerend voor anderen. Dat mensen graag voor je werken en klant van je worden.
Volgens Appels is zichtbaarheid geen talent, maar een vaardigheid die je kunt leren. “Iedere directeur heeft elke dag iets waardevols te vertellen. Maar strategische communicatie is geen vast onderdeel van een opleiding, waardoor het voor velen als een extra taak voelt.”
“Wat ik directeuren leer, is hoe ze helder krijgen wat ze te vertellen hebben en dit vertalen naar zichtbaarheid die zowel informatief als inspirerend is. Door helder te communiceren, zorg je ervoor dat jouw visie en strategie niet alleen binnen je bedrijf gedragen worden, maar ook extern impact maken. Dit helpt bij het aantrekken van de juiste klanten, medewerkers en samenwerkingspartners. Wanneer een directeur zijn verhaal scherp heeft, wordt het ook makkelijker om zijn team hierin mee te nemen. Zodat medewerkers, communicatie- en marketingteams dit kunnen uitvoeren.”
Masterclass
“Interesse? Op vrijdag 28 maart 2025 organiseer ik een masterclass waarin je als directeur je persoonlijke DNA ontdekt en leert hoe je dit vertaalt naar de positionering van je bedrijf. Je leert hoe je jouw zichtbaarheid strategisch inzet om meer klanten en medewerkers aan te trekken en je impact te vergroten.”
Voor meer informatie stuur je een e-mail naar info@marciaappels.nl of meld je direct aan via www.marciaappels.nl.