DSV is een Deens transport- en logistiekbedrijf dat wereldwijde transportdiensten aanbiedt over de weg, door de lucht, over zee en per trein, alsook logistieke diensten zoals warehousing. In de Amsterdamse haven staat het warehouse van de divisie Solutions van DSV. We spraken er Site Manager Philip Verweij.
DSV is een grote en internationale speler in de logistiek. Het bedrijf is in meer dan 80 landen actief. Philip: “Ondanks dat we zo groot zijn, hebben onze klanten bij ons een strak overzicht en kennen zij maar één aanspreekpunt, waardoor de communicatie en het proces altijd soepel verlopen.”
Kun je iets meer vertellen over jullie locatie in Amsterdam?
“Ons warehouse is een van de grotere in de haven van Amsterdam: 50.000 vierkante meter. Verdeeld over verschillende afdelingen werken er 100 mensen bij ons. Onze klanten variëren van grote internationale namen tot aan kleinere bedrijven. Daarbij zijn we een Europese hub voor onze klanten, waarbij we vaak in het laatste deel van hun supply chain zitten. Denk dus aan het op voorraad plaatsen van goederen en het vanuit ons warehouse weer doorsturen. Door onze strategische locatie richten we ons vooral op high value consumer producten, zoals consumentenelektronica, gaming apparatuur en producten vanuit de automotive industry. Maar ook commodities, zoals cacao en koffie zijn producten die tot onze logistieke dienstverlening behoren.”
Zou je het proces bij jullie in de warehouse kunnen beschrijven?
“Via de havens van Amsterdam en Rotterdam en via Schiphol regelen we dat de goederen op tijd bij ons binnen zijn. De goederen komen in containers bij ons aan en vervolgens maken wij daar kleinere en geschikte delen van, zodat deze op de juiste manier opgeslagen en op afroep naar de klanten van onze klanten doorgestuurd kunnen worden. Als alles eenmaal op voorraad is gezet, komen de orders binnen. Op basis van die orders halen wij de goederen uit onze voorraad, verpakken we het, zorgen we ervoor dat het voorzien wordt van de juiste shipping labels en dan sturen we het uit naar de klanten. Vaak zijn we daarbij ook verantwoordelijk voor het transport vanuit ons warehouse naar de klanten.
Ik beschrijf nu het standaardproces, maar er zijn bij ons een heleboel varianten mogelijk.
Zo verzorgen we ook retourneringen en voeren VAS-werkzaamheden uit. Dat zijn werkzaamheden die buiten onze reguliere processen vallen, zoals onder andere het assembleren van producten en het op maat maken en installeren van apparatuur.
We hebben bijvoorbeeld weleens een klant gehad waarvoor we software op hun producten moesten installeren.”
Geen dag is hetzelfde dus?
“Iedere klant heeft zo zijn eigen bedrijfsvoering, eisen en wensen. Wij passen ons flexibel aan op de inrichting van de supply chain van de klant in kwestie. Onze logistieke engineers zetten voor iedere klant een mooi logistiek proces in elkaar. Dat is ook kenmerkend voor onze bedrijfscultuur; we krijgen de vrijheid om ondernemend te zijn. Hierdoor weten onze klanten dat wij altijd met een oplossing komen; niks is te gek. We kunnen bijvoorbeeld ook helemaal vanuit de fabriek in Azië het gewenste proces regelen, daarbij samenwerkend met verschillende divisies binnen DSV. Of klanten helpen bij een stuk automatisering van hun logistieke business. Geen een klant is hetzelfde. Dat maakt ons werk juist leuk en uitdagend!”
DSV is een wereldwijde speler. Houdt het bedrijf ook rekening met zijn footprint?
“We zijn zeer bewust van de impact die wij hebben op het milieu. In onze bedrijfsvoering is duurzaamheid daarom een van de dingen die voorop staat, zowel op kleine als op grote schaal. Als je kijkt naar ons warehouse hebben we een paar maanden geleden papieren verpakkingstape geïmplementeerd, maar zijn we onlangs ook overgestapt naar ledverlichting. En nieuwe warehouses van DSV worden sowieso klimaatneutraal gebouwd. Ook wordt er steeds schoner en elektrisch gereden. Bij nieuwe klanten doen we naast een normale aanbieding ook altijd een aanbieding voor een groenere supply chain. Van de werkvloer hier in Amsterdam tot aan de top in Denemarken zijn we met duurzaamheid bezig.”
Technologisch gezien is de logistieke wereld ook enorm in beweging. Hoe houden jullie de vinger aan de pols?
“DSV kent een Innovation Radar, dat is een team dat wereldwijd de laatste ontwikkelingen, zoals AI en robotisering, in onze business in de gaten houdt. Op basis van deze bevindingen laten we de technologische ontwikkelingen in ons voordeel werken. Met nieuwe klanten kijken we, naast duurzaamheidsoplossingen, sowieso ook altijd naar automatiseringsoplossingen. Hoe kunnen we logistieke processen nog beter en sneller maken? Maar ook intern kijken we naar hoe onze collega’s het beste hun werk kunnen doen. We verliezen onze mensen niet uit het oog. Veel mensen werken hier al meer dan twintig jaar. Daar moeten we zuinig op zijn!
DSV is gevestigd in Durbanweg 31 in Amsterdam. Meer informatie op www.dsv.com/nl.