Kennisplatform voor noord holland

Hoe persoonlijker het kerstpakket, hoe meer waardering van de medewerker

Geplaatst op 12 december 2024

70% ervaart kerstcadeaus en eindejaarsgeschenken als weinig tot niet persoonlijk

De decembermaand staat in het teken van geven en ontvangen van cadeaus, ook in het bedrijfsleven. Organisaties proberen hun waardering voor medewerkers te tonen met kerstpakketten, -cadeaus of eindejaarsgeschenken. Maar wordt dit ook zo ervaren door de ontvangers? Onderzoek onder medewerkers van MKB-bedrijven vanaf 50 medewerkers van Merchado, een platform voor premium merchandise en corporate gifts, wijst uit dat 92% van de medewerkers veel waarde hecht aan personalisatie, terwijl slechts 29% van de geschenken aan deze wens voldoet.

Traditioneel kerstpakket blijft favoriet

Bijna alle werkgevers in Nederland geven in december een kerstcadeau of relatiegeschenk. Maar liefst 86% van de respondenten gaf aan iets te hebben ontvangen. Het traditionele kerstpakket, bestaande uit eten en/of drinken, blijft populair (31,5%), evenals tegoedbonnen en vouchers (24,3%). Verder op de lijst staat technologie (18,7%) en interieurproducten (16,2%), gevolgd door kleding, beauty en cosmetica met gezamenlijk (15,4%). Cadeaus zoals keuken- en schoonmaakproducten, zoals mokken, notitieblokken en usb-sticks, werden nauwelijks meer gegeven.

Kwaliteit & prijs­­

De kwaliteit van de cadeaus werd overwegend positief beoordeeld. Slechts 11% vond de kwaliteit slecht of zeer slecht, 33% vond de kwaliteit voldoende. De meeste respondenten (51,3%) schatten dat er tussen de €50 en €100 aan hun cadeau is besteed, waarbij 12,8% dacht dat het bedrag hoger lag. Opvallend is dat de prijs voor veelal niet doorslaggevend is. Driekwart van de medewerkers gaf aan dat een duurder cadeau niet automatisch meer waardering oproept. Doorslaggevend blijkt voor hen dat het cadeau aantoont dat hun werkgever erover heeft nagedacht en er energie is ingestoken.  

Personalisatie staat gelijk aan een blijk van waardering

Hoewel kerstcadeaus en nieuwjaarsgeschenken in de basis worden gewaardeerd, toont het onderzoek duidelijke verbeterpunten. Waar 57% van de respondenten zich gewaardeerd voelde door het cadeau, geeft 23% aan dat dit niet het geval was. De belangrijkste redenen? Het cadeau sloot niet aan bij hun interesses, leek weinig doordacht, of had geen praktische waarde.

Personalisatie blijkt een sleutelrol te spelen. Maar liefst 92,3% is het eens met de stelling: “Hoe persoonlijker het cadeau, hoe meer ik het waardeer”. Als het kerstcadeau van vorig jaar meer afgestemd was op hun persoonlijke voorkeuren, dan had 70% het meer gewaardeerd. Ruim 64% vond in het verlengde hiervan dat er onvoldoende over hun cadeau was nagedacht door hun werkgever.

Wat wil de Nederlandse werknemer?

Een persoonlijke boodschap van de werkgever maakt hierbij al een groot verschil; 86.8% van de respondenten gaf aan dat dit het cadeau waardevoller maakt. Bijna 95% geeft daarnaast de voorkeur aan een geschenk dat aansluit bij hun persoonlijke interesses. Indien dit niet mogelijk is, gaat de voorkeur uit naar tegoedbonnen en vouchers om zelf een keuze te kunnen maken, gevolgd door producten in de categorieën technologie, beauty, eten en/of drinken, of interieur.

“Het onderzoek toont aan dat het gebaar van een kerstpakket, -cadeau of eindejaarsgeschenk bij het overgrote deel van de werknemers wordt gewaardeerd. De nuchtere houding van Nederlanders komt goed naar voren: het is altijd leuk om ‘iets’ te krijgen. Wel wordt duidelijk dat werkgevers die ‘the extra mile’ gaan een groot verschil kunnen maken door personalisatie. Wanneer werkgevers aandacht en zorg in de geschenken steken, voelen medewerkers zich meer gezien en gewaardeerd. Hoe persoonlijker, hoe beter – dat is duidelijk”, aldus Thim Janssen, CEO van Merchado.

Over Merchado

Merchado is een platform voor premium merchandise en corporate gifts, opgericht in 2024 door Thim Janssen, Rutger Diemel en Hans Heutink. Het platform biedt producten in verschillende categorieën en prijssegmenten, maar allen met één ding gemeen: bewezen kwaliteit. Door samen te werken met gerenommeerde merken zoals Sonos, Fatboy, Stanley 1913 en Moleskine, en partners met de juiste expertise en druktechnieken in huis voor de personalisatie, streeft het platform ernaar om een nieuwe standaard te zetten in relatiegeschenken. Merchado gaat voor geschenken met waarde; voor bedrijf én ontvanger.

Delen via

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopnoord-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: