Bij vastgoedprojecten legt Regent Advies verbindingen tussen functies met oog voor het gebied, het gebouw en de gebruiker. Daarnaast brengen we partijen zoals eigenaren, eindgebruikers, financiers, uitvoerende partijen en andere stakeholders samen. Eigenaar René Swart vertelt meer over zijn werk.
Wat houdt jouw werk precies in?
“Mijn werk draait om advisering en projectmanagement voor huisvesting en vastgoedontwikkeling, met een focus op maatschappelijk vastgoed. Denk hierbij aan onderwijsgebouwen, sport- en welzijnsaccommodaties, multifunctionele centra, gemeentehuizen en meer.
Vaak treden we op als gedelegeerd opdrachtgever en begeleiden we het proces van begin tot eind. Idealiter starten we al bij de eerste fase, zoals het ontwikkelen van een visie, het uitvoeren van haalbaarheidsstudies, het maken van een locatiekeuze, het opstellen van het programma van eisen en eventueel het bepalen van de beheerstructuur.
Daarnaast sturen wij de verdere planontwikkeling aan en geven advies over diverse aspecten. Ook kunnen we bij specifieke onderdelen van een lopend project ondersteuning bieden, zoals het opstellen en bewaken van budgetten, exploitatiekosten of investeringen in duurzaam bouwen. We helpen bij het opstellen van overeenkomsten, begeleiden technische vraagstukken en adviseren bij (Europese) architectenselecties en aanbestedingen. Dit doen we tot en met de realisatie, nazorg en eventueel het beheer na ingebruikname.
Het werk is eigenlijk een complexe puzzel waarin we rekening houden met alle wensen, ontwikkelingen en mogelijkheden. Wij nemen de beslissingen niet zelf, maar helpen opdrachtgevers om weloverwogen keuzes te maken.”
Doe je dat allemaal alleen?
“Regent is een eenmansbedrijf, maar maakt deel uit van een netwerkorganisatie. Dat betekent dat ik voor specifieke onderdelen experts uit mijn netwerk inschakel. Zo stellen we voor elk project het optimale team samen. Dankzij deze multidisciplinaire aanpak kunnen we elk vraagstuk aan, of het nu gaat om technisch advies, visieontwikkeling, het opstellen van programma’s van eisen, procesbegeleiding, organisatieadvies of juridische bijstand. De experts in ons netwerk zijn ervaren en begrijpen het werkterrein door en door.”
Kun je een voorbeeld geven van jouw werk voor een specifieke klant?
“Een aantal jaar geleden heb ik een transportbedrijf geadviseerd bij de ontwikkeling van een nieuw bedrijfspand. De opdrachtgever wilde extra laadperrons (loading docks). Samen met de medewerkers van het bedrijf hebben we de wensen in kaart gebracht, met name met het oog op de toekomst. We stelden vragen als: wat is de stip op de horizon? Wat is de toekomstige capaciteit? Wat zijn de benodigde aan- en afvoersnelheden? En hoeveel loading docks zijn er écht nodig?
Door onderzoek en berekeningen te doen, hebben we een optimaal voorstel uitgewerkt. Uiteindelijk is er een bedrijfspand gerealiseerd dat veel beter paste bij de wensen en ambities van de opdrachtgever dan aanvankelijk gedacht.”
Wat maakt dat Regent zo vaak wordt ingeschakeld?
“Samen met de experts uit mijn netwerk breng ik visie, samenwerking, creativiteit en inspiratie in elk project. We brengen complexe vraagstukken terug tot de essentie en stellen de gebruiker altijd centraal. In ons werk onderkennen we de verschillende belangen van opdrachtgevers, investeerders, gebruikers en omwonenden. Dankzij onze sociale en politieke voelsprieten én onze communicatievaardigheden weten we betrokkenheid en draagvlak te creëren.
Ons doel is om leer-, leef- en werkomgevingen te realiseren die niet alleen prettig zijn, maar ook functioneel en financieel renderen. Deze tijd vraagt om slimme, creatieve meedenkers met vakmanschap, en bij Regent bent u daarvoor aan het juiste adres. Wij zijn adviseurs die altijd bereid zijn een stap extra te zetten.”
Regent Vastgoedmanagement & Advies is gevestigd aan het Energieplein 12 in Haarlem. Voor meer informatie kunt u terecht op www.regentadvies.nl, bellen naar 023-5330042 of een e-mail sturen naar info@regentadvies.nl.