De klimaatuitdagingen in Nederland stellen ons steeds meer voor de vraag hoe we de infrastructuur, die zo cruciaal is voor onze welvaart, kunnen verduurzamen. Voor AsfaltNu, een toonaangevende producent en ontwikkelaar van asfalt met een landelijk netwerk van centrales, is deze vraag al lang een belangrijk speerpunt. “Onze missie is duidelijk,” zegt Diederik Oosting, directeur van AsfaltNu. “We willen niet alleen asfalt produceren dat voldoet aan de vraag van vandaag, maar willen voorop lopen in de transitie naar een duurzame en circulaire asfaltketen.” Het doel is ambitieus: een klimaatneutrale, volledig circulaire en emissieloze asfaltketen vóór 2030.
Het belang van verduurzaming in de asfaltketen
Het Nederlandse wegennet wordt dagelijks intensief gebruikt. Het is van essentieel belang voor de economie en mobiliteit, maar de aanleg en het onderhoud ervan hebben een aanzienlijke milieu-impact. Traditioneel asfalt wordt geproduceerd bij hoge temperaturen, wat een hoge energiebehoefte en daarmee CO2-uitstoot met zich meebrengt. De klimaatdoelstellingen van Nederland maken verduurzaming onvermijdelijk, en dat vereist innovatieve benaderingen. “Als we de klimaatdoelen voor 2030 willen halen, moet de sector grote stappen zetten richting meer investeringen in en het gebruik van duurzaam asfalt. Stilzitten is geen optie,” benadrukt Oosting.
Innovatie als sleutel: LEAB en de nieuwe WMA-richtlijnen
AsfaltNu is al jaren bezig met het ontwikkelen en implementeren van duurzamere oplossingen voor asfaltproductie. Eén van de belangrijkste doorbraken is LEAB (Laag Energie Asfalt Beton), een baanbrekende technologie binnen de categorie Warm Mix Asfalt (WMA). Met LEAB wordt asfalt geproduceerd bij een lagere temperatuur vanaf circa 110°C, tegenover de gebruikelijke 165°C voor traditioneel Hot Mix Asfalt (HMA). Dit levert aanzienlijke voordelen op, waaronder een besparing op gasverbruik en een CO2-reductie tot wel 30%.
LEAB al meer dan 21 jaar duurzame ontwikkeling
Met meer dan 21 jaar ervaring en 2 miljoen ton asfalt geproduceerd met de LEAB-techniek, kan AsfaltNu met trots zeggen dat de technologie zichzelf heeft bewezen. LEAB is getest in verschillende projecten en is, door het AsfaltKwaliteitsLoket en Rijkswaterstaat, gevalideerd op het hoogste niveau (TRL9). Deze validatie geeft opdrachtgevers zekerheid over de kwaliteit en duurzaamheid van het product. “LEAB is niet zomaar een innovatie; het is een beproefde oplossing die klaar is voor brede inzet,” aldus Oosting.
De CROW-richtlijn: Een gezamenlijke inspanning voor verduurzaming
Een recente stap die de verduurzaming verder zal versnellen, is de publicatie van de nieuwe CROW-richtlijn voor WMA. Deze richtlijn, die vanaf 2025 van kracht is, biedt een kader voor de productie en toepassing van Warm Mix Asfalt in Nederland. De richtlijn stimuleert opdrachtgevers en aannemers om WMA-varianten zoals LEAB op te nemen in hun projecten. “Het is een fantastische ontwikkeling. Dankzij deze richtlijn wordt het eenvoudiger om WMA in projecten voor te schrijven, en dat maakt massale verduurzaming van de asfaltsector mogelijk,” zegt Oosting enthousiast.
Circulaire voordelen
Naast de lage CO2-uitstoot biedt LEAB nog andere milieuvriendelijke voordelen. Zo maakt deze technologie het mogelijk om hoogwaardig gerecycled asfalt in de productie te gebruiken. LEAB-mengsels bevatten tot wel 60% gerecycled asfalt zonder concessies aan de kwaliteit te doen. Dit maakt het asfalt niet alleen duurzaam qua productie, maar ook volledig in lijn met de circulaire ambities van de sector. “Met LEAB kunnen we materialen hergebruiken zonder dat dit ten koste gaat van de duurzaamheid of kwaliteit van de wegen. Dit is precies waar wij als AsfaltNu voor staan,” stelt Oosting.
Beschikbaarheid in heel Nederland
Vanaf medio 2025 zal LEAB nagenoeg op alle productielocaties van AsfaltNu beschikbaar zijn, dus ook in de productielocatie AsfaltNu Amsterdam I (ANA I). Dit betekent dat wegbeheerders en aannemers straks in het hele land gebruik kunnen maken van deze duurzame asfaltvarianten. Bovendien kan LEAB-asfalt verwerkt worden met bestaand materieel, wat het voor opdrachtgevers nog aantrekkelijker maakt om over te stappen. Oosting legt uit: “De markt is klaar voor deze technologie. Door de landelijke beschikbaarheid en de nieuwe richtlijn is er geen reden meer om niet voor LEAB te kiezen.”
Samenwerken aan een duurzame toekomst
AsfaltNu ziet de verduurzaming van de asfaltketen als een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Publieke opdrachtgevers spelen hierin een cruciale rol. Door in te zetten op duurzame oplossingen, zoals WMA-asfalt, helpen zij de sector een flinke stap in de goede richting te zetten. “We kunnen deze transitie niet alleen realiseren. Samenwerking is essentieel om de gestelde doelen voor 2030 en 2050 te bereiken. Alleen door collectief verantwoordelijkheid te nemen, kunnen we de infrastructuur van de toekomst vormgeven: kwalitatief hoogwaardig, betrouwbaar, kostenefficiënt en duurzaam.”