De transportsector heeft in 2024 een bochtige weg afgelegd. De hoop op een snel herstel na de afgelopen turbulente jaren stuitte op aanhoudende economische tegenwind, geopolitieke onzekerheden en hardnekkige uitdagingen. Dit hield de sector in een staat van voorzichtige afwachten op wat komen gaat.
Nu 2025 voor de deur staat, belooft het pad dat voor ons ligt zowel mogelijkheden als veeleisende obstakels voor degenen die door de wereldwijde toeleveringsketens navigeren.
Hoewel er sprake is van optimisme over een geleidelijke terugkeer naar een evenwicht in de sector, is het van belang om de krachten die de sector vormgeven goed te begrijpen om de ontwikkelingen voor te blijven en kansen aan te grijpen.
Christopher Keating, Senior Vice President Trimble Transportation Europe, deelt zijn voorspellingen voor de transportsector in 2025.
De druk op duurzaamheid houdt aan
Gedreven door een samenloop van factoren – strengere milieuregels, stijgende brandstofkosten en een groeiend consumentenbewustzijn – is duurzaamheid niet langer een trend; het is een aanzienlijke druk op de schouders van de transportsector.
In 2024 waren elektrische voertuigen en voertuigen die gebruik maken van alternatieve brandstoffen niet de beoogde succesverhalen, en hoewel de investeringen in duurzaam vervoer zullen blijven groeien, zullen de uitdagingen en het scepticisme in 2025 blijven bestaan.
In plaats van een focus op duurzame voertuigen, richten bedrijven zich op duurzaamheid door hun operationele efficiëntie te verbeteren. Dit betekent het gebruik van technologie, data en AI om lege kilometers en tijdverspilling te verminderen, waardoor de hele operatie – en dus de toeleveringsketen – duurzamer wordt.
Vanuit een ‘branding’ oogpunt, zal ook samenwerking met leveranciers en vervoerders die zich inzetten voor duurzaamheid steeds belangrijker worden. Het opbouwen van groene partnerschappen in de toeleveringsketen zal cruciaal zijn voor het verminderen van de impact op het milieu, het verbeteren van de merkreputatie en het aantrekken van milieubewuste klanten.
De AI revolutie: van automatisering tot autonome besluitvorming
Artificial Intelligence (AI) is niet langer een futuristische fantasie; het groeit snel uit tot de motor achter efficiëntie en innovatie in transporttechnologie. Terwijl bedrijven in 2024 experimenteerden met basis-automatisering op basis van AI, zal 2025 een sprong maken naar meer geavanceerde toepassingen.
Verwacht wordt dat AI verder zal gaan dan eenvoudige taken zoals routeoptimalisatie en het domein van autonome besluitvorming zal betreden. Geavanceerde algoritmes zullen enorme hoeveelheden gegevens analyseren, rekening houdend met real-time omstandigheden, beschikbaarheid van chauffeurs en kosten fluctuaties, om volledige transportnetwerken te optimaliseren.
Dit zal ook gevolgen hebben voor prijsonderhandelingen. In plaats van voor elke zending afzonderlijk met alle tegenpartijen te onderhandelen over de prijs, kunnen bedrijven met AI-tools alle onderhandelingen tegelijkertijd afhandelen.
Voorspellend onderhoud zal steeds vaker voorkomen, waarbij AI en machine learning-algoritmen gegevens van IoT-sensoren analyseren om te anticiperen op storingen in apparatuur, stilstand te minimaliseren en onderhoudsschema’s te optimaliseren.
Tot slot zal AI, net als in andere sectoren, mensen helpen door tijdrovende en foutgevoelige handmatige taken te automatiseren. Deze repetitieve taken kunnen worden gestroomlijnd om veel tijd en moeite te besparen, zodat mensen belangrijkere en meer lonende verantwoordelijkheden kunnen uitvoeren.
Een aanhoudend tekort aan chauffeurs: is AI de oplossing?
Het chauffeurstekort van 2024 zal ook in 2025 impact hebben. Waar AI zal helpen, is een veelzijdige aanpak, die werving, technologie en operationele efficiëntie combineert, nodig om dit complexe probleem aan te pakken.
Om nieuw talent voor de sector aan te trekken, zal een gezamenlijke inspanning nodig zijn om de arbeidsomstandigheden te verbeteren, concurrerende salarissen te bieden en te investeren in opleidingsprogramma’s voor chauffeurs.
Tegelijkertijd zullen bedrijven steeds meer een beroep doen op automatiseringstechnologieën, zoals autonome vrachtwagens en gerobotiseerde magazijn assistenten, om de druk op hun personeel te verminderen.
Het optimaliseren van de rijtijd van chauffeurs zal ook een belangrijk agendapunt zijn. Bedrijven zullen op zoek gaan naar AI-technologie om vertragingen te minimaliseren, de verblijfsduur bij laadperrons te verkorten en de productiviteit van chauffeurs te maximaliseren om het beste uit hun bestaande personeelsbestand te halen en tegelijkertijd de tevredenheid en het behoud van chauffeurs te verbeteren.
Zichtbaarheid: van data naar bruikbare inzichten
Real-time zichtbaarheid is een standaardfunctie geworden in transportmanagement, maar in 2025 zal de focus verschuiven van alleen maar zien waar zendingen zich bevinden naar het extraheren van waardevolle inzichten uit deze gegevens.
Dit betekent dat de kracht van voorspellende analyses moet worden gebruikt om te anticiperen op verstoringen, routes te optimaliseren en vertragingen proactief aan te pakken.
Geïntegreerde platforms zullen een cruciale rol spelen in deze evolutie, door Transport Management Systemen (TMSs), magazijnbeheersystemen en andere gegevensbronnen met elkaar te verbinden zal een naadloze informatiestroom worden gecreëerd waardoor de besluitvorming in de hele toeleveringsketen zal optimaliseren.
Datagestuurde samenwerking zal ook steeds belangrijker worden, waarbij bedrijven informatie delen met partners en klanten om de efficiëntie te verbeteren, verspilling tegen te gaan en sterkere, transparantere relaties op te bouwen.
Het omarmen van 2025 en jaren daarna
Hoewel 2025 een gemoderniseerde transportsector belooft, kenmerkend door de inzet van AI, is er een groot asterisk verbonden aan alle bovengenoemde voordelen van technologie. De transportsector loopt namelijk achter op andere industrieën als het gaat om digitalisering. Dit zal ongetwijfeld de evolutie op het gebied van technologie, data en AI belemmeren en daardoor ontstaat een must voor bedrijven om de digitalisering van hun activiteiten te omarmen als ze er de vruchten van willen plukken.
De reis naar 2025 en de jaren daarna, belooft zowel veeleisend als lonend te worden, en degenen die bereid zijn om samen te werken en deze technologische evolutie te omarmen, zullen degenen zijn die voorop lopen in de evoluerende wereld van transport.