Anno 2024 is de derde generatie Stet, de broers Kay en Luc, aan zet om het transportbedrijf Stet Heemskerk, met drie vestigingen in Heemskerk, Harlingen en Boskoop, op te stoten ‘in de vaart der volkeren’. Daar heeft de tweekoppige nieuwe directie alle vertrouwen in. De nazaten van de oprichters Joop en Jan Stet, uit het Noord-Hollandse Castricum, richten zich op nichemarkten en zien daarop nog voldoende groeimogelijkheden en nieuwe kansen in deze ‘tak van sport’ binnen de logistieke sector. Een portret.
Luc Stet: “Wij zijn met onze 28 auto’s weliswaar een bescheiden speler in de transportwereld, maar in de nichebranche (waarin wij actief zijn), de sierteeltsector, telt ons familiebedrijf mee. In de Noordelijke provincies zijn we ten aanzien van de aanvoer van sierteelt naar tuincentra zelfs marktleider.
Van verhuizingen naar de sierteelt
“Opa Joop en zijn broer Jan”, vervolgt Kay Stet, “zijn in 1940 gestart met Stet Transport in Castricum. De heren vervoerden van alles. Naast verhuizingen werd het transport van groente en fruit naar de groenteveiling in Beverwijk een belangrijke activiteit voor Stet Heemskerk. Een doorbraak volgde halverwege de jaren tachtig toen de tweede generatie Stet het rendement van hun activiteiten in de verssector zag kelderen door enerzijds een economische recessie en anderzijds een afnemend aantal groente- en fruittelers in hun regio.
Er werd gezocht naar een nieuwe uitdaging om het hoofd boven water te houden en die werd gevonden in het vervoer van sierteeltproducten van de kwekers naar de veiling in Aalsmeer en van daaruit naar de afnemers, de tuincentra. Aanvankelijk mondjesmaat, maar steeds meer kwekers wisten Stet Heemskerk te vinden. Als het spreekwoordelijke steentje in het water werden de kringen steeds groter, net als hun klantenkring. In 2003 kregen ze de aanvraag van een retailer om al zijn filialen door heel Nederland te bevoorraden. Samen met twee collega-vervoerders zette Stet Greenlines op. Inmiddels verzorgt Greenlines via een fijnmazig distributienetwerk transporten voor retailers door de hele Benelux.
Korte lijntjes en snel schakelen
Er werden in de daaropvolgende twee decennia verschillende overnames gedaan, waaronder in 2000 Joostema in Harlingen. Hierdoor telde Stet Heemskerk vanaf dat jaar twee vestigingen; in Heemskerk en in Harlingen, met daarbij ook nog een hub in Eelde.
De sfeer bij Stet wordt gekenmerkt door een Noord-Hollandse nuchterheid die naadloos aansluit bij de ‘no nonsense’ manier van zakendoen in Friesland; ‘niet lullen maar poetsen’. Dat resulteert in korte lijntjes, snel schakelen en chauffeurs die het klappen van de zweep kennen.
Kay verwoordt het als volgt: “Je hebt ‘chauffeurs’ en mensen met een rijbewijs. Onze chauffeurs vallen in de eerste categorie. Ze ‘miepen’ niet als ze in piekperiodes extra uren moeten draaien, zijn flexibel en nemen hun beroep uiterst serieus. Wij zijn dan ook erg dankbaar met zo’n groep chauffeurs!”
Over vijf jaar?
De ‘jonge honden van Stet’, beiden gepokt en gemazeld in zowel de bloemen als de logistiek, zien voor de toekomst nog voldoende groeipotentie. Niet alleen in de huidige sierteeltsector, maar ook ten aanzien van andere nichemarkten, die voor de ‘grote jongens’ in de logistieke sector niet interessant genoeg zijn.
“Gek maar leuk voorbeeld”, licht Kay Stet het statement over hun ambities toe, “Wij vullen een X aantal malen per jaar een diepvriesschip naar Cuba. Dat moet in vijf dagen vol. Vierenhalf miljoen kilo diepgevroren kip. Dan is het een aantal dagen ‘alle hens aan dek’. Tien auto’s die continu heen en weer rijden van Ermelo naar Velzen en vice versa. Blik op oneindig en ‘beuken’. Daarnaast hebben we een grote klant in Heerhugowaard, Ferney, een full service inkooporganisatie voor de professionele groothandel in bouwmaterialen, waar we al 50 jaar de logistiek voor verzorgen, inclusief een stukje ‘warehousing’. Om piekperiodes op te vangen wordt er in voorkomende gevallen samengewerkt met collega-transporteurs.”
Resumerend: ‘Laat ze maar lopen daar in Harlingen’.